Inlägg från: stickkontakt |Visa alla inlägg
  • stickkontakt

Kräsna barn och mat på förskolan

Jag har en 2,5-årig dotter som är minst sagt petig med maten. Dessutom är hon allergisk mot ägg och fisk. Jag har kämpat i två år med att lista ut vad hon äter, men det varierar från dag till dag verkar det som. Kött har hon alltid vägrat helt och fått kväljningar av, och jag har väl inte trugat överdrivet mycket då jag helst undviker det själv. Hemma brukar jag gömma röda linser, mixade kikärter och sojamjöl i olika rätter för att hon ska få protein någonstans i alla fall. I perioder äter hon glatt kokta bönor, andra perioder ratar hon dem helt. Ost brukar gå hem, även fetaost och halloumi. Matproblemen har lossnat en del hemma senaste halvåret men det är som sagt fortfarande inte lätt.

Problemet är att hon nu börjat på förskolan. Vi har bett om vegetarisk mat, för det är det som går bäst hemma. Den maten som serveras verkar inte vara särskillt god och det tycker heller inte dottern. Oftast slutar det med att hon tar några tuggor ris eller en kokt potatis, sen knäckemacka med smör till lunch och ytterligare en macka och lite frukt till mellis. Hon går 9-15 tre dagar i veckan, och när vi hämtar är hon vrålhungrig och slukar en macka till på väg hem.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Pedagogen sa att jag kanske kunde prata med kocken och berätta vad hon gillar, men jag vet ju knappt själv. Skulle gärna höra från andra med kräsna/allergiska barn hur ni löser det med mat på förskolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-10 22:42
    Glömde skriva att hon alltid haft problem med maten och även med tillväxten. Det har blivit mycket bättre men jag kan inte bara "sluta pjoska" och vänta ut henne.

• Svar på tråden Kräsna barn och mat på förskolan
  • stickkontakt
    Dixie skrev 2013-09-10 22:25:03 följande:
    Är det fler barn som äter vegetariskt, annars kanske det är bättre att hon får samma mat som alla andra och på så vis vill äta vad alla äter?!
    Hon skulle ändå vara tvungen att ha separat mat pga allergier.
  • stickkontakt
    FlitigaLis skrev 2013-09-10 22:28:03 följande:
    Ju mer ni curlar och pjoskar desto kräsnare blir hon. Jag hade låtit henne få samma som alla andra (självklart allergianpassad), så får hon väl va hungrig om maten inte passar
    Riktigt så enkelt är det tyvärr inte med ett matvägrande barn som har dålig tillväxt.
  • stickkontakt
    Cornellia skrev 2013-09-10 22:32:26 följande:
    Fast det stod det ju inget om i TS? 

Om ni har ett matvägrande barn som svälter sig så ska du givetvis söka hjälp hos sjukvården.  
    Glömde skriva det i TS. Vi har haft kontakt med BVC hela tiden och det har blivit bättre både med mat och med tillväxt. Under sommaren har det gått riktigt bra hemma och jag har varit lugn angående maten. Det är nu med förskolestarten jag börjat oroa mig igen eftersom hon i princip inte äter där.
  • stickkontakt
    Dixie skrev 2013-09-10 22:35:01 följande:

Men det är stor skillnad att vara kräsen och matvägra, om hon matvägrar antar jag att ni har sökt hjälp?
    Det har varit problem med maten hela tiden. Jag vet inte om matvägran är rätt ord men det är mer än vanlig kräsenhet. Hon dalade flera kurvor och BVC har talat om att gå vidare med det men det blev aldrig av. Sen har det blivit bättre som sagt, senaste halvåret har hon ätit betydligt mer och även växt ordentligt. Det har gått till att vara mer vanligt kräsen, om du förstår. Men med tanke på hur det varit så kan jag inte bara vänta ut henne och säga att hon äter väl när hon blir hungrig. Hemma har det gått bra, det är nu med förskolan som vi fått mer problem.
  • stickkontakt
    En struts skrev 2013-09-10 22:45:30 följande:
    Är du säker på att maten är så dålig? Annars kanske hon kan bli lockad så småningom? Jag tycker många verkar vara inne på rätt spår där. Det är ju generöst om de på förskolan lät dig prata med kocken. Har de kock förresten? Låter ju egentligen riktigt bra.
    Satsa på att se om de verkar ha givande matstunder. Det är det allra viktigaste. Om barnet sitter med, och trivs, så kommer det rätt var det är plocka och ta efter de andra. Jag tycker det här med att börja på förskola och äta där, ofta brukar uppmuntra barn på att bli sugna att äta, som de andra. Om hon trivs där för övrigt alltså.
    De brukar vara så proffsiga på förskola också och inte tvinga barnen att äta heller, utan låta det ta den tid det tar. Låt henne äta som de andra, som folk föreslår (och strunta i det där med vegetarisk mat då det inte är ett måste) utan det räcker det här med att hon måste undvika den maten hon är allergisk mot.
    En dag fick hon ris och falaflar, ingen sås. det var under inskolningen och jag fick samma så jag vet precis vad det var. Inte så rolig mat tycker jag. De har en kock vilket är en av anledningarna vi valde den förskolan. Jag ska prata med henne men jag vet som sagt inte riktigt vad jag ska säga.

Alla gånger hon ätit kött hemma har hon kväljts och sen vägrat äta mer alls. De har nästan alltid fisk på tisdagar och torsdagar, så de dagarna skulle det ändå bli separat mat till henne. Problemet skulle alltså kvarstå tror jag.
  • stickkontakt

Jag blir absolut inte arg på några svar och jag ber om ursäkt om det verkar som jag dissar allt ni skriver. Jag menar inte så, och jag tar till mig. Det är bara det att en lång tids oro kring dotterns ätande satt sina spår och kanske oroar jag mig mer än jag borde. Tack till er som svarat och fortsätt gärna skriva, jag kommer läsa vidare och begrunda mer imorgon.

Svar på tråden Kräsna barn och mat på förskolan