• stickkontakt

Kräsna barn och mat på förskolan

Jag har en 2,5-årig dotter som är minst sagt petig med maten. Dessutom är hon allergisk mot ägg och fisk. Jag har kämpat i två år med att lista ut vad hon äter, men det varierar från dag till dag verkar det som. Kött har hon alltid vägrat helt och fått kväljningar av, och jag har väl inte trugat överdrivet mycket då jag helst undviker det själv. Hemma brukar jag gömma röda linser, mixade kikärter och sojamjöl i olika rätter för att hon ska få protein någonstans i alla fall. I perioder äter hon glatt kokta bönor, andra perioder ratar hon dem helt. Ost brukar gå hem, även fetaost och halloumi. Matproblemen har lossnat en del hemma senaste halvåret men det är som sagt fortfarande inte lätt.

Problemet är att hon nu börjat på förskolan. Vi har bett om vegetarisk mat, för det är det som går bäst hemma. Den maten som serveras verkar inte vara särskillt god och det tycker heller inte dottern. Oftast slutar det med att hon tar några tuggor ris eller en kokt potatis, sen knäckemacka med smör till lunch och ytterligare en macka och lite frukt till mellis. Hon går 9-15 tre dagar i veckan, och när vi hämtar är hon vrålhungrig och slukar en macka till på väg hem.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Pedagogen sa att jag kanske kunde prata med kocken och berätta vad hon gillar, men jag vet ju knappt själv. Skulle gärna höra från andra med kräsna/allergiska barn hur ni löser det med mat på förskolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-10 22:42
    Glömde skriva att hon alltid haft problem med maten och även med tillväxten. Det har blivit mycket bättre men jag kan inte bara "sluta pjoska" och vänta ut henne.

• Svar på tråden Kräsna barn och mat på förskolan
  • Dixie

Är det fler barn som äter vegetariskt, annars kanske det är bättre att hon får samma mat som alla andra och på så vis vill äta vad alla äter?!

• stickkontakt
    Dixie skrev 2013-09-10 22:25:03 följande:
    Är det fler barn som äter vegetariskt, annars kanske det är bättre att hon får samma mat som alla andra och på så vis vill äta vad alla äter?!
    Hon skulle ändå vara tvungen att ha separat mat pga allergier.
  • FlitigaLis

Ju mer ni curlar och pjoskar desto kräsnare blir hon. Jag hade låtit henne få samma som alla andra (självklart allergianpassad), så får hon väl va hungrig om maten inte passar

• Cornellia

Vår son är superpetig här hemma, äter bara pasta, tomater och majs typ. På dagis går det dock superbra, oftast äter han ordentligt där, både frukost, lunch och mellis. 

Jag skulle inte bekymra mig så mycket, låt dagis servera henne det dom andra äter, och äter hon så är det bra, äter hon inte så får hon väl äta hemma istället. Troligen äter hon när hon är tillräckligt hungrig.

• stickkontakt
    FlitigaLis skrev 2013-09-10 22:28:03 följande:
    Ju mer ni curlar och pjoskar desto kräsnare blir hon. Jag hade låtit henne få samma som alla andra (självklart allergianpassad), så får hon väl va hungrig om maten inte passar
    Riktigt så enkelt är det tyvärr inte med ett matvägrande barn som har dålig tillväxt.
  • Cornellia

Missade det där med allergierna. Men jag tror att det så långt det är möjligt är bra med samma mat som alla andra. Barnen tar ju efter varandra. 

• Cornellia
    stickkontakt skrev 2013-09-10 22:30:08 följande:
    Riktigt så enkelt är det tyvärr inte med ett matvägrande barn som har dålig tillväxt.
    Fast det stod det ju inget om i TS? 

Om ni har ett matvägrande barn som svälter sig så ska du givetvis söka hjälp hos sjukvården.  
  • stickkontakt
    Cornellia skrev 2013-09-10 22:32:26 följande:
    Fast det stod det ju inget om i TS? 

Om ni har ett matvägrande barn som svälter sig så ska du givetvis söka hjälp hos sjukvården.  
    Glömde skriva det i TS. Vi har haft kontakt med BVC hela tiden och det har blivit bättre både med mat och med tillväxt. Under sommaren har det gått riktigt bra hemma och jag har varit lugn angående maten. Det är nu med förskolestarten jag börjat oroa mig igen eftersom hon i princip inte äter där.
  • Dixie

Men det är stor skillnad att vara kräsen och matvägra, om hon matvägrar antar jag att ni har sökt hjälp?
  • FlitigaLis

Men man kan ju näringsberika hennes mat eftersom hon ändå har specialkost. Då får hon ju extra näring i det lilla hon äter.
Svar på tråden Kräsna barn och mat på förskolan