Inlägg från: nettanangel |Visa alla inlägg
  • nettanangel

Vår bebis lever inte....(besked på rul)

Hej Sofi.
    Jag är hemskt ledsen för din skull!
    För tre veckor sedan IDAG födde jag min son i v. 19. Fredagen innan fick vi det hemska beskedet på RUL, att hans hjärta inte slog, och han dött ca en vecka innan.

Nu är vi i full fart och planerar inför hans begravning.. 

• nettanangel

Ni ska få möjlighet till enskillt omhändertagande.
    Vid ett anonymt omhändertagande så tar sjukhuset hand om barnet, barnet kremeras sedan tillsammans med andra barn och foster och sprids i en minneslund.
    Om ni väljer ett enskillt, som vi har gjort så får ni kremera eller begrava, som ni vill. Men ni måste då göra allt själva.

Än så länge har jag ingen koll om vi har ngn försäkring som täcker begravningskostnader eftersom Love föddes innan han juridiskt var ett barn..

Vi har tidigare i veckan pratat med bårhuset- de kommer att ta hand om honom när han kommer tillbaka från obduktionen- de kommer linda in honom i typ bandage (eftersom de är så sköra när de är så små, så sys de inte ihop efter en obduktion) så att vi förhoppningsvis kan hålla i honom.

Sedan ska vi ha kistläggning där på bårhuset.  Och därefter ska vi själva köra kistan till kyrkogården där vi ska ha en begravning- allt är inte klart ännu, jag har inte ens köpt en kista -  men vi har gjort iordning på det som ska bli hans gravplats planterat ljung bland annat..

Du får jätte gärna skriva till mig om du har föer frågor, jag svarar gärna- det är som bra terapi.
    Kram  

• nettanangel

Jo- åså finns det möjlighet att få henne registrerad hos skatteverket. Du ska få ett "dödsintyg" från sjukhuset, vilket man skickar till skatteverket och ber att få barnet registrerad som en ej folkbokförd relation.. Läs mer på spädbarnsfondens hemsida.. :)

• nettanangel

Jag tror verkligen inte att det är försent! Vet du om hon ska obduceas? Ring till kvinnokliniken..
    Om du vill kremera henne så är det en del utgifter, och det dumma med våra små barn är ju att det säkert är svårt att få ekonomisk hjälp av försäkringsbolagen. (jag ska kolla vad mitt facks försäkringsbolag säger...)

Kista- vi har hittat en på Fonus som kostar ca 300:- Man måste ha även kista vid kremering..
    Urna- lite dyrare, tror Fonus har två olika barnurnor (600-1000?)-- men mig veteligen så kan man ha vad som helst (?)
    Kremering- ingen aning vad det kostar... kolla med kyrkogårdsförvaltningen vad de har för information och olika telfonnr. Men tror inte att det är så dyrt..
    Vill man sprida askan någon annan stans än i en minneslund så  måste man ha tillstånd från Länsstyrelsen..

Fler frågor???- Mycket av det här har jag min underbara man att tacka för, det är han som tagit reda på det mesta! <3 

• nettanangel
    Sofferia skrev 2013-09-15 20:47:39 följande:

Tog bort anonym, detta är ju ingen hemlighet:)
    Nej hon ska inte obduceras. Hon dog av att navelsträngen fastat runt halsen.

Tack för infon. Ska ringa i morgon bitti!
    Jag hör med all säkerhet av mig igen:) Tack så mycket!

:) Hej Sofferia :)
    Det var det jag tänkte, att hon inte skulle obduceras.. hade hon gjort det så hade det dröjt några veckor innan kremering.. men jag har ändå svårt att tänka mig att de gör detta under helgen eller en fredag..
    Jag håller tummarna för dig/er, att ni tar det beslut som känns rätt för er.. Ni kan ju kanske ringa och säga att ni inte är helt säkra, så får ni lite andrum..

Lycka till Hjärta    
Svar på tråden Vår bebis lever inte....(besked på rul)