Hjälp bajsvägrande 4,5 åring!
Hej! Min dotter på fyra och ett halvt vägrar bajsa på toaletten. Hon kissar på toa och är torr på natten. När man pratar om det säger hon att hon ska bajsa på toa när hon blir stor typ vuxen, ja tjena lixom. Hon vet själv när hon behöver bajsa, hon hämtar blöja själv och sätter på sig, jag har kollat om hon kan kontrollera muskeln runt ändtarmen genom att när vi bytt blöja har jag bett henne "trycka" som om hon ska bajsa och det gör hon utan problem. Hon har alltid haft lite trög mage, lätt att bli förstoppad och om vi sätter krav på henne, typ bajsa bara inne i badrummet, ingen lek när man bajsar osv stoppar det upp direkt och vi får åka till barnakuten och ge lavemang. Vi har även mutat med typ hela leksaksaffären vid det här laget, hon är inte intresserad. Hon säger ofta till folk att när hon bajsar på toa ska hon få den och den saken. Hon skäms inte att ha blöja inför andra barn. Vi flyttade nyligen utomlands och har låtit det hela va ett halvår ville ej stressa henne för mycket men nu måste hon väl snart sluta....eller? Snälla tips! Ska vi söka hjälp?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-15 19:30
Tro det eller ej en en dag gick hon bara och bajsade på toaetten. Sen sa hon "mamma du kan slänga mina blöjor nu". Så märkligt. Jag gömde undan dem och hon fortsatte med toalettbesöken. Dock blev det nog lite väl mycket på en gång för hon blev förstoppad. Jag sa att oj jag hittade en blöja, testa den. Då kom det tillslut ut världens största klump. Men sen har hon fortsatt med toan. Hoppas hoppas det håller i sig!