• Mollyland

Hjälp bajsvägrande 4,5 åring!

Hej! Min dotter på fyra och ett halvt vägrar bajsa på toaletten. Hon kissar på toa och är torr på natten. När man pratar om det säger hon att hon ska bajsa på toa när hon blir stor typ vuxen, ja tjena lixom. Hon vet själv när hon behöver bajsa, hon hämtar blöja själv och sätter på sig, jag har kollat om hon kan kontrollera muskeln runt ändtarmen genom att när vi bytt blöja har jag bett henne "trycka" som om hon ska bajsa och det gör hon utan problem. Hon har alltid haft lite trög mage, lätt att bli förstoppad och om vi sätter krav på henne, typ bajsa bara inne i badrummet, ingen lek när man bajsar osv stoppar det upp direkt och vi får åka till barnakuten och ge lavemang. Vi har även mutat med typ hela leksaksaffären vid det här laget, hon är inte intresserad. Hon säger ofta till folk att när hon bajsar på toa ska hon få den och den saken. Hon skäms inte att ha blöja inför andra barn. Vi flyttade nyligen utomlands och har låtit det hela va ett halvår ville ej stressa henne för mycket men nu måste hon väl snart sluta....eller? Snälla tips! Ska vi söka hjälp?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-15 19:30
    Tro det eller ej en en dag gick hon bara och bajsade på toaetten. Sen sa hon "mamma du kan slänga mina blöjor nu". Så märkligt. Jag gömde undan dem och hon fortsatte med toalettbesöken. Dock blev det nog lite väl mycket på en gång för hon blev förstoppad. Jag sa att oj jag hittade en blöja, testa den. Då kom det tillslut ut världens största klump. Men sen har hon fortsatt med toan. Hoppas hoppas det håller i sig!

• Svar på tråden Hjälp bajsvägrande 4,5 åring!
  • Jennyan
    Mollyland skrev 2013-09-09 22:55:11 följande:
    Hej! Min dotter på fyra och ett halvt vägrar bajsa på toaletten. Hon kissar på toa och är torr på natten. När man pratar om det säger hon att hon ska bajsa på toa när hon blir stor typ vuxen, ja tjena lixom. Hon vet själv när hon behöver bajsa, hon hämtar blöja själv och sätter på sig, jag har kollat om hon kan kontrollera muskeln runt ändtarmen genom att när vi bytt blöja har jag bett henne "trycka" som om hon ska bajsa och det gör hon utan problem. Hon har alltid haft lite trög mage, lätt att bli förstoppad och om vi sätter krav på henne, typ bajsa bara inne i badrummet, ingen lek när man bajsar osv stoppar det upp direkt och vi får åka till barnakuten och ge lavemang. Vi har även mutat med typ hela leksaksaffären vid det här laget, hon är inte intresserad. Hon säger ofta till folk att när hon bajsar på toa ska hon få den och den saken. Hon skäms inte att ha blöja inför andra barn. Vi flyttade nyligen utomlands och har låtit det hela va ett halvår ville ej stressa henne för mycket men nu måste hon väl snart sluta....eller? Snälla tips! Ska vi söka hjälp?

Hej! Min son har varit rädd för att bajsa och inte ens velat gjort det i blöja. Han har gått och hållt sej jätte länge,tills det tillslut blev märken i kalsongerna och vi fick ta och ge han klyx. Han har varit rädd för att det ska göra ont. Det blev bättre när han var i 5 årsåldern,men inte riktigt bra förrän nu när han är 6år och har börjat skolan. Nu är det helt plötsligt inga problem,och han går och bajsar alldeles frivilligt varje dag nästan!! Det kunde vi aldrig tro förut och det kändes som det aldrig skulle bli bra! Hoppas det blir bättre för eran lilla tjej också snart!
  • SandraP81

Vi har samma problem, har en 4åring. Vi försökte till slut (efter att ha försökt allt annat) med att "blöjorna var slut" men hon höll sig o höll sig..till slut kom det i trosorna, flera ggr vid olika tillfällen. Då bestämde vi oss för att ställa ett paket blöjor i hennes rum och sen sa vi att hon får bestämma själv om hon vill ha blöja eller gå på potta eller toa. Sen kommenterar vi inte hennes val alls. Hoppas på att hon väljer toaletten inom något år iallafall, hittills har det varit blöjan iallafall.

• Zigge

Det är vanligt att barn som är förstoppade vill bajsa i blöja istället för på potta/toalett. Köp Laktulos på apoteket, eller se till att få movicol junior utskrivet via läkare.

• Mozzy

En sak som i allafall är väldigt viktig oavsett vilken lösning du väljer är att inte klaga på barnet genom att gnälla på att hon inte vill bajsa eller hur hon vill bajsa då kan det låsa sig för henne helt och bli något som förföljer henne hela livet.  

• Grävling 75

Här har vi löst det med att man får låna med sig ipaden in på toan och sitta ifred i 15 min efter kvällsmaten. Funkar strålande bra för oss! Övrig tid är det inte fritt fram med ipad, så det är lite av en högtidsstund.

• Mollyland
    Zigge skrev 2013-09-21 22:17:56 följande:
    Det är vanligt att barn som är förstoppade vill bajsa i blöja istället för på potta/toalett. Köp Laktulos på apoteket, eller se till att få movicol junior utskrivet via läkare.

Vi har laktolos som hon fått sedan hon var liten. Har dock slutat ge henne det nu. Kanske ska börja igen och se om det gör någon skillnad.
  • Mollyland
    Mozzy skrev 2013-09-21 23:24:29 följande:

En sak som i allafall är väldigt viktig oavsett vilken lösning du väljer är att inte klaga på barnet genom att gnälla på att hon inte vill bajsa eller hur hon vill bajsa då kan det låsa sig för henne helt och bli något som förföljer henne hela livet.  

Nä jag försöker vara väldigt neutral och bara kommentera när hon faktiskt försökt osv. Klagar inget.
  • Mollyland
    SandraP81 skrev 2013-09-12 21:41:58 följande:
    Vi har samma problem, har en 4åring. Vi försökte till slut (efter att ha försökt allt annat) med att "blöjorna var slut" men hon höll sig o höll sig..till slut kom det i trosorna, flera ggr vid olika tillfällen. Då bestämde vi oss för att ställa ett paket blöjor i hennes rum och sen sa vi att hon får bestämma själv om hon vill ha blöja eller gå på potta eller toa. Sen kommenterar vi inte hennes val alls. Hoppas på att hon väljer toaletten inom något år iallafall, hittills har det varit blöjan iallafall.
    Åh ja det låter som min dotter. Hon säger att hon ska bajsa på toaletten när hon "bli stor". Jag tycker hon är det nu. Vi bor ju i England och hon går i skolan. Där håller hon sig hela dagen för att ens nämna att hon bajsar på blöja skulle nog inte vara aktuellt.
  • padelin

Hej

Hade precis samma problem med min son. Det funkade inte med varken mutor, argument eller något annat...Tänkte helt sonika sluta köpa blöjor tills jag fick ett bra tips av en förskolärare. Hon varnade mig för att helt ta bort blöjorna - då kunde jag istället förvärra problemet genom att vara så drastisk. Istället var lösningen löjligt enkel: Jag bytte sort på blöjorna, alltså inga fler byxblöjor utan vi gick över till blöjor med flärpar som sonen inte kunde ta på sig sjäv. Jag var oxå noga med att säga att det bara var blöjor att kissa i på natten och inget man använde på dagen.
    Den första dagen som han blev bajsnödig fanns jag nära och stöttade honom i att gå på toaletten när jag såg att ha han blev nödig. I början så bajsade han bara hemma men nu efter ca 6 månader så bajsar han även på andra toaletter.   

• Mozzy

Bra tips Padelin. Det ska jag spara ifall mitt barn inte vill.

• Alisa

Vi hade också ett sådant barn.
    Vi provade allt möjligt. Ta bort blöja (resulterade i förstoppning och flera akutbesök på sjukhuset för att ge laxerande), tvinga henne att endast bajsa i blöja på ett ställe, muta osv osv
    Det enda som verkligen fungerade var att låta henne vara, låta henne använda blöja tills hon var mogen och säga att vi skulle sluta tjata och vara jobbiga vuxna. När hon började bajsa på toaletten var hon ca 4,5 år.
    Och då gick det från en dag till en annan.

ps. Dottern skulle bajsa på toaletten när hon blev "stor som mamma" vilket då kändes oerhört tungt.  

Lycka till!  {#emotions_dlg.flower} 

• Mollyland

Tro det eller ej en en dag gick hon bara och bajsade på toaetten. Sen sa hon "mamma du kan slänga mina blöjor nu". Så märkligt. Jag gömde undan dem och hon fortsatte med toalettbesöken. Dock blev det nog lite väl mycket på en gång för hon blev förstoppad. Jag sa att oj jag hittade en blöja, testa den. Då kom det tillslut ut världens största klump. Men sen har hon fortsatt med toan. Hoppas hoppas det håller i sig!

Svar på tråden Hjälp bajsvägrande 4,5 åring!