auapower skrev 2013-09-13 08:23:34 följande:
Soc ger ju det minsta, det spelar ju ingen roll vad du får ut i fp eller csn, då minskar ju bara bidraget från soc. Har de till exempel bestämt att du ska ha 11 000:-/mån och har en inkomst på 5 000:-/mån så får du ju bara 6 000:-/mån från soc.. Jag studerar just nu på 50% av ekonomiska skäl här med, får ut 4500:-/mån på det och då tar jag tilläggsbidrag eftersom jag har ett barn och lån (inget tilläggslån eftersom jag inte är 25 än..) och under september månad har jag tagit 5dagar/vecka i föräldrapenning, har riktigt usel fp, hade inte det mest välbetalda jobbet innan graviditeten, blev uppsagd 1 oktober och vart sjukskriven mellan juli-augusti, så årsinkomsten var inte den bästa, så jag får ca 5 500:-/mån om jag plockar 5dagar/vecka. Men i oktober ska jag nog börja plocka 4dagar/vecka, hade ju inte tänkt börja studera förrän i oktober, men det gick inte ihop sig med antal procent som csn godkänner.. Så min son var bara 2,5 månad när jag började studera, sambon jobbar för det mesta, han är pappaledig var tredje vecka för det är då jag har redovisningsuppgifter att skicka in, men jag kan ju säga att jag har skött det mesta denna veckan ändå... Är det högskolan du studerar vid? Fråga då vad du MÅSTE gå på och vad du kan göra hemma, så slipper du vara iväg så mycket. Har du en sambo som kan vara hemma med bebisen? Det enda problemet då är ju amningen, om du hade tänkt amma så blir det ju lite knivigt.. Vi kör ersättning här hemma, lillkillen tog aldrig bröstet, så satt vid pumpen i 2 månader, sen sinade det, så vi har fått ge ersättning & mjölk i början, och nu bara ersättning, så min sambo kan ju ta honom så mycket han vill, som kanske inte är så mycket som jag behöver att han tar honom ;)
Jag vill ju gärna amma och det kan ju bli problematiskt. Eftersom det är mitt examensarbete jag skall skriva blir det ju ganska flexibelt. De tillfällen jag måste åka iväg kan säkert sambon stanna hemma, och om jag pumpar ut mjölk så kan han ju mata bebisen. I värsta fall får jag väl ta med henne? Studerar i Gbg men vill göra ett arbete lokalt så att säga? Skall kontakta soc iaf och se vad de säger, för helst vill jag ju vara mammaledig.