• Zuzanne

Mammalediga i Borås?

Går snart på mammaledighet, 18 dagar till bf. Jag bor på Tullen.

• Zuzanne
    elliz skrev 2013-09-09 09:24:28 följande:
    spännande! Vet du vad det blir för något? Är det första barnet? Vad jobbar du med annars? Jeulina: Jag kommer inte åt din medlemssida? :(

Det blir en flicka, det är första barnet. Är bonusmamma till två tonåringar :) Jag är studerande. Själv?
  • Zuzanne
    elliz skrev 2013-09-09 12:58:17 följande:
    Åh! Mys med en flicka!:) Då har du ju iaf fått prova på tonårstrotsen som alla säger ;) Jag jobbar i vanliga fall på Nelly.com som Inköpsassistent :) Just nu mammaledig då, ska väl börja jobba i januari/Februari är tanken! Vad studerar du?
    Jeulina skrev 2013-09-09 12:24:23 följande:
    Kanske är det något med mina inställningar? :/ ska kolla! Vi ska flytta till Trandared i november' :D vi har precis köpt en lägenhet där. Min stora tjej började precis på dagis och hon går tisdag till torsdag. Går din stora tjej på dagis? :)
    Gör det :) står att jag måste fylla i användarnamn och lösenord för att få se den :P Har du hemligheter? :D haha :) Åh! spännande! Får man fråga vart? Vi har samma, tisdag-torsdag går hon :) På mariagården i stan. vart går din tjej? Trivs hon? Eller ni kanske man ska säga :)

Ja tonårstrotsen är i full gång nu, med fjortonåringen :P Skönt att få övning ändå ^^ Barn från 9 år kan jag ju, så blir helt annorlunda nu med en bebis *hjälp* :P
  • Zuzanne
    MalinElise skrev 2013-09-09 17:31:46 följande:
    Jag bor också i Borås och är föräldraledig. Min tjej är 2 månader och så har jag en son på 5 år. Själv är jag 27 år och bor på hedvigsborg. Hur länge har ni andra tänkt att vara hemma?

Hej, jag bodde där tills jag blev 20 ^^ Tänkt vara hemma till i juni.
  • Zuzanne

Jag har hund så jag tycker om att promenera :) Blir långpromenad varje dag :) Gillar även att gå på upptäcktsfärd ^^ Annars så är jag lite nördig och är intresserad av spel, film och tv-serier ^^ Även intresserad av religion och politik. Studerar tills religionsvetare och socialantropolog så ;)

• Zuzanne
    auapower skrev 2013-09-12 13:36:44 följande:
    Hej tjejer! Får man hoppa in? bor dock inte i centrala Borås, utan i Gällstad, i Ulricehamns kommun, vet inte om tråden är centrerad för stadsbor eller om en lantis som jag kan hoppa in? Är nyss inflyttad i Gällstad, har bott i Ulricehamn sen tonåren annars, lite skillnad att bo på landet  Jag har en son på 3 månader, första barnet för både mig och sambon, jag är 23 & sambon 24  Vi är delvis föräldralediga, sambon är ledig var tredje vecka, och jag är mammaledig 4 dagar/vecka och studerar 50% på distans än så länge.
    jag bloggar om livet som nybliven mamma; auapower.wordpress.com

Kan man få ut mammapeng och ifrån CSN? Hur funkar det?
  • Zuzanne
    auapower skrev 2013-09-12 20:02:45 följande:
    Ja jag har ringt till både CSN och FK och pratat med dem, fk säger att så länge man inte tar ut fp på en dag som man ska vara i skolan/på seminarium/föreläsning så säger de ingenting om det. Och CSN säger att så länge man inte kommer upp i maxbeloppet som man får tjäna per termin så bryr de sig inte hur man tar sin fp. Det är när barnet är över 1 år som man inte kan göra det längre  

Vad bra. Funderar på att plugga i januari av ekonomiska skäl. Man får ju så lite fp som studerande så jag kommer nog vara tvungen attansöka om försörjningsstöd nu, får inte ut så mycket och kollade på deras hemsida och vi kommer ligga ca 2500kr back i månaden. Haraldrig gått på sånt bidrag och det känns väl lite losigt? Vet inte vad jag skulle få mest av, fp + soc eller fp + studiemedel. Å andra sidan blir det inte distansplugg för mig då det är examensdags för mig? Om hon föds när hon skall är hon bara 4 månader när jag börjar? Det känns lite tidigt, å andra sidan så kommer jag kanske kunna vara hemma en del? Fast det beror väl på om de vill att man skall skriva ihop med någon annan eller inte?
  • Zuzanne
    auapower skrev 2013-09-13 08:23:34 följande:
    Soc ger ju det minsta,  det spelar ju ingen roll vad du får ut i fp eller csn, då minskar ju bara bidraget från soc. Har de till exempel bestämt att du ska ha 11 000:-/mån och har en inkomst på 5 000:-/mån så får du ju bara 6 000:-/mån från soc.. Jag studerar just nu på 50% av ekonomiska skäl här med, får ut 4500:-/mån på det och då tar jag tilläggsbidrag eftersom jag har ett barn och lån (inget tilläggslån eftersom jag inte är 25 än..) och under september månad har jag tagit 5dagar/vecka i föräldrapenning, har riktigt usel fp, hade inte det mest välbetalda jobbet innan graviditeten, blev uppsagd 1 oktober och vart sjukskriven mellan juli-augusti, så årsinkomsten var inte den bästa, så jag får ca 5 500:-/mån om jag plockar 5dagar/vecka. Men i oktober ska jag nog börja plocka 4dagar/vecka, hade ju inte tänkt börja studera förrän i oktober, men det gick inte ihop sig med antal procent som csn godkänner.. Så min son var bara 2,5 månad när jag började studera, sambon jobbar för det mesta, han är pappaledig var tredje vecka för det är då jag har redovisningsuppgifter att skicka in, men jag kan ju säga att jag har skött det mesta denna veckan ändå... Är det högskolan du studerar vid? Fråga då vad du MÅSTE gå på och vad du kan göra hemma, så slipper du vara iväg så mycket. Har du en sambo som kan vara hemma med bebisen? Det enda problemet då är ju amningen, om du hade tänkt amma så blir det ju lite knivigt.. Vi kör ersättning här hemma, lillkillen tog aldrig bröstet, så satt vid pumpen i 2 månader, sen sinade det, så vi har fått ge ersättning & mjölk i början, och nu bara ersättning, så min sambo kan ju ta honom så mycket han vill, som kanske inte är så mycket som jag behöver att han tar honom ;)

Jag vill ju gärna amma och det kan ju bli problematiskt. Eftersom det är mitt examensarbete jag skall skriva blir det ju ganska flexibelt. De tillfällen jag måste åka iväg kan säkert sambon stanna hemma, och om jag pumpar ut mjölk så kan han ju mata bebisen. I värsta fall får jag väl ta med henne? Studerar i Gbg men vill göra ett arbete lokalt så att säga? Skall kontakta soc iaf och se vad de säger, för helst vill jag ju vara mammaledig.
  • Zuzanne
    elliz skrev 2013-09-14 18:26:35 följande:
    Haha, bra o ha en plan FredrikaN!:) Vi vill också ha en tredje, men det kommer nog dröja många år! En sladdis med andra ord ;) 2barn är definitivt kämpigare än vad man tror!:) Var det ingen mer som hade FB eller Instagram?:) Har ni varit på den nya lekplatsen i Stadsparken?

Har fb, Zuzanne Svedén Ekström ^^
  • Zuzanne
    Snorkmaiden skrev 2013-09-14 22:09:20 följande:
    Zuzanne, jag pluggar också i vanliga fall och har bara lägstanivån på min föräldrapenning. Jag kommer väl kanske läsa lite på distans till våren men innan dess ströjobbar jag lite här och här (kvällar och nätter), och det funkar ju även om det är ganska meckigt ibland, speciellt när det gäller att få sova. Man får verkligen pussla ekonomiskt speciellt om man vill vara hemma länge :/

Jag kan tyvärr inte plugga på distans då det är examensdags för mig, annars hade det säkert varit praktiskt. Tänker ta ut fp tills det är dags för sommarjobb, eller skriva min uppsatts istället. Vill helst alternativ 1 så att säga? Kanske får skriva in mig. Vikariebanken igen?
  • Zuzanne
    sha skrev 2013-09-15 20:51:18 följande:
    Tack:) Yes första barnet är det! Vi är beräknade den 29 oktober så hoppas iaf det blir en oktoberbebis och inte novemberbebis;) Har ni andra två barn allihopa?

Skall få mitt första biologiska. Har två bonusar och en hund som jag betraktar som mitt barn.
  • Zuzanne

Den 25/9 som beräknat, kl 13.11 föddes en Emilia Lucy Asta :) Vikt på 3430 g och 47 cm lång.

• Zuzanne
    Snorkmaiden skrev 2013-09-29 15:45:15 följande:
    Vad kul FredrikaN! Här har det varit en väääldigt lång helg. Våran hund är nyopererad och ligger här hemma och mår ganska dåligt så det känns som hela familjen är lite i dvala för att han ska få lite lugn och ro. Men snart kommer mina svärföräldrar för lite kaffe och banankaka i alla fall :)

Vad har ni för hund? Tråkigt att den är sjuk.
  • Zuzanne
    Snorkmaiden skrev 2013-10-08 10:45:26 följande:
    En tollare :) Har du också hund?

Ja vi har en Borzoi :)
  • Zuzanne

Jag älskar tullen! Det är vackert, nära till mataffär, skolor, dagis, kollektivtrafik, badsjö osv. Trevliga människor och det händer sällan något här, som tex bråk. Det finns gott om lekplatser och fotbollsplaner osv. Perfekt helt enkelt!

Svar på tråden Mammalediga i Borås?