• Tais

Hjälp mig att gå UPP i vikt under amning!

Ända sen ca gymnasiet har jag legat på ca 59 kg i vikt, fördelat på 175cm. Med andra ord ganska smal och med en BMI precis i nedre delen av "normalvikt". Eftersom jag har haft samma vikt i typ 17-18 år så måste ju det ändå betyda att det är där min kropp vill vara. Eller hur? Under graviditeten gick jag upp 10kg. Allt det var ju borta efter den första månaden. Och sen har det bara fortsatt nedåt... Just nu, efter 4 månader med fullamning, ligger jag på 55,5-56kg och känner att jag är totalt urlakad. Kroppen är i botten, jag orkar knappt se mig själv i spegeln om jag inte har kläder på och jag börjar få viktpanik. De få gånger jag kommer mig ut för att träna orkar jag INGENTING. I vanliga fall vräker jag i mig fetmjölk, smör, grädde osv, älskar ost osv, så det är mest därifrån jag får i mig nästan allt fett i vanliga fall. Problemet nu är att bebisen reagerar på mjölk, så jag har slutat helt med mejeriprodukter (och har fått en väldigt glad bebis). Jag häller i mig kalciumberikad rismjölk och tar kosttillskott för att inte bli helt tömd på kalcium, men vad ska jag göra för att inte fortsätta att gå ned i vikt? Typisk dag: Frukost: ett stort glas rismjölk, 4 smörgåsar med mjölkfritt margarin, skinka och avokado. Om jag ska träna blir det ägg och bacon i tillägg. Mellanmål: banan, skorpor, mörk choklad Lunch: gårdagens middag Mellanmål: allt möjligt smått och gott som jag hittar i skåpen (banan, smörgås, chips, mer choklad...) Middag: kyckling/fisk/nötkött. (Har tills vidare slutat med helt vegetariska middagar för att istället fylla på med mer protein.) Kvällsmat: smörgås och rismjölk Jag tycker att jag bara äter och äter, men det hjälper ju inte. Det känns som allt försvinner ut med bröstmjölken! VAD SKA JAG GÖRA??? (Jag äter några ostskivor lite då och då för att se om bebisen växt till sig i tarmsystemet, men det blir fortfarande reaktion så mejeri är tills vidare off limits.)

• Svar på tråden Hjälp mig att gå UPP i vikt under amning!
  • Tais

Tack för alla svar!

Stickkontakt - Det är nog mycket som du säger, när jag inte kan få i mig fett genom mjölk, smör osv så blir jag lite vilsen. Oatlygrädden använder vi mycket nu. Och så har jag mjölkfritt maragarin osv istället för smör.

Det som är så frustrerande är att jag alltid har varit ett ritkigt matvrak. Har ätit ALLT och MYCKET. Men nu måste jag äta ännu mer fast jag knappt är fysiskt aktiv! Det blir ju jobbigt att bara äta hela tiden. Men jag måste kanske bara fylla kylskåpet ännu mer, och börja småäta ännu mer än vad jag redan gör...

Varför träna? Jag gör det inte för att komma i form, mer för att inte tappa bort mig själv helt och hållet. Träningen är min hobby, mitt absolut största intresse. Jag är i vanliga fall en väldigt aktiv person, som tränat 3-10 timmar i veckan, plus svettat mig fram och tillbaka till jobbet på cykel hela året runt. Nu blir det ca 1 timme träning i veckan och så klart inget cykelpendlande, dvs nästan ingenting om man jämför med vad jag är van vid. Men om jag inte får göra det så blir jag helt galen. Jag är inte personen som är nöjd med att bara vara mamma...

Ersättning hade varit toppen, men när de är gjorda på mjölk så funkar ju inte det... Men vi ska pröva en allergivariant, så om den funkar och vi får till flaskmatning så är ju det en avlastning. Vi har också börjat med smakportioner så jag hoppas att amningen kan fasas ut stegvis om några månader. 

• Tais

Tack för alla tips! Jag har inte lyckats äta upp mig än, men nu ligger jag i alla fall kvar på samma ställe så det stora raset har stannat av som tur är.

Svar på tråden Hjälp mig att gå UPP i vikt under amning!