• Tais

Hjälp mig att gå UPP i vikt under amning!

Ända sen ca gymnasiet har jag legat på ca 59 kg i vikt, fördelat på 175cm. Med andra ord ganska smal och med en BMI precis i nedre delen av "normalvikt". Eftersom jag har haft samma vikt i typ 17-18 år så måste ju det ändå betyda att det är där min kropp vill vara. Eller hur? Under graviditeten gick jag upp 10kg. Allt det var ju borta efter den första månaden. Och sen har det bara fortsatt nedåt... Just nu, efter 4 månader med fullamning, ligger jag på 55,5-56kg och känner att jag är totalt urlakad. Kroppen är i botten, jag orkar knappt se mig själv i spegeln om jag inte har kläder på och jag börjar få viktpanik. De få gånger jag kommer mig ut för att träna orkar jag INGENTING. I vanliga fall vräker jag i mig fetmjölk, smör, grädde osv, älskar ost osv, så det är mest därifrån jag får i mig nästan allt fett i vanliga fall. Problemet nu är att bebisen reagerar på mjölk, så jag har slutat helt med mejeriprodukter (och har fått en väldigt glad bebis). Jag häller i mig kalciumberikad rismjölk och tar kosttillskott för att inte bli helt tömd på kalcium, men vad ska jag göra för att inte fortsätta att gå ned i vikt? Typisk dag: Frukost: ett stort glas rismjölk, 4 smörgåsar med mjölkfritt margarin, skinka och avokado. Om jag ska träna blir det ägg och bacon i tillägg. Mellanmål: banan, skorpor, mörk choklad Lunch: gårdagens middag Mellanmål: allt möjligt smått och gott som jag hittar i skåpen (banan, smörgås, chips, mer choklad...) Middag: kyckling/fisk/nötkött. (Har tills vidare slutat med helt vegetariska middagar för att istället fylla på med mer protein.) Kvällsmat: smörgås och rismjölk Jag tycker att jag bara äter och äter, men det hjälper ju inte. Det känns som allt försvinner ut med bröstmjölken! VAD SKA JAG GÖRA??? (Jag äter några ostskivor lite då och då för att se om bebisen växt till sig i tarmsystemet, men det blir fortfarande reaktion så mejeri är tills vidare off limits.)

• Svar på tråden Hjälp mig att gå UPP i vikt under amning!
  • isolande

Jadu, jag har haft samma problem med båda barnen... Vad hjälper? Träna inte, ät MASSOR eller sluta amma. Med andra barnet har jag sen 5 månaders ålder bytt ut vissa mål till ersättning istället. Jag ser ut som skinn och ben och sover jämt för jag har ingen ork till någonting annat än barnen. Är less på det, vill börja träna och bli stark igen. Planerar att sluta amma helt när han blir 6 månader, min kropp orkar inte mer.

• straw2008

Sluta amma o börja ät allt igen. Drick grädde med oboy limpmackor osv osv

I kinamockaskogen.....
  • stickkontakt

Som jag tolkar det är delar av problemet att du tvingats utesluta mjölk och därmed inte vet hur du ska få i dig fett på samma sätt som innan. Stämmer det?

Gillar du gräddiga såser? Prova i så fall oatlys havregrädde, den smakar faktiskt gott när man använder den i maten. Häll gärna i extra av någon olja du gillar också, så blir det ännu fetare. Det finns oatly vanlijsås och glass också, de är riktigt goda om man vill ha någon efterrätt ibland.

• Natulcien

Jag var med om nästan exakt samma resa...
    Vägde 59 kg till 177 cm innan graviditeten. D.v.s. smal från början och har alltid varit. Kunnat äta hur mycket som helst, men samtidigt alltid tränat mycket.
    Gick upp 8 kg, och ner allt igen på 2 veckor. Och sen började raset... Var nere på 53 kg som minst och låg kvar där länge. Men jag mådde å andra sidan inte dåligt av det... men jag valde att inte träna hårt. Jag gick bara promenader med vagnen. Åt som en häst, men det hjälpte inte.
    Slutade amma när sonen var 11 månader och gick då sakta, sakta uppåt. Men det tog närmare 1 år innan jag var tillbaka på startvikten.
    Jag vet inte om man kan göra så himla mycket mer än att äta rejält och ta hand om sin kropp...?

• Papricorn

Varför påfresta kroppen med mer träning?!

Din kropp har redan fullt upp med att gå runt på den energi du har!

• phillipha

småät HELA tiden..... :) Dvs mellan dina mål så är nötter(massor av fett) avocadobitar, getost(om bebisen klarar getmjölk) plättar på rismjölk och mycket ägg, koka ägg, skinkrullar med någon fet fyllning.

Se också till att dricka mycket vatten

Om det inte blir batter tycker jag att du ska byta ut nått mål per dag mot ersättning!    

• Tais

Tack för alla svar!

Stickkontakt - Det är nog mycket som du säger, när jag inte kan få i mig fett genom mjölk, smör osv så blir jag lite vilsen. Oatlygrädden använder vi mycket nu. Och så har jag mjölkfritt maragarin osv istället för smör.

Det som är så frustrerande är att jag alltid har varit ett ritkigt matvrak. Har ätit ALLT och MYCKET. Men nu måste jag äta ännu mer fast jag knappt är fysiskt aktiv! Det blir ju jobbigt att bara äta hela tiden. Men jag måste kanske bara fylla kylskåpet ännu mer, och börja småäta ännu mer än vad jag redan gör...

Varför träna? Jag gör det inte för att komma i form, mer för att inte tappa bort mig själv helt och hållet. Träningen är min hobby, mitt absolut största intresse. Jag är i vanliga fall en väldigt aktiv person, som tränat 3-10 timmar i veckan, plus svettat mig fram och tillbaka till jobbet på cykel hela året runt. Nu blir det ca 1 timme träning i veckan och så klart inget cykelpendlande, dvs nästan ingenting om man jämför med vad jag är van vid. Men om jag inte får göra det så blir jag helt galen. Jag är inte personen som är nöjd med att bara vara mamma...

Ersättning hade varit toppen, men när de är gjorda på mjölk så funkar ju inte det... Men vi ska pröva en allergivariant, så om den funkar och vi får till flaskmatning så är ju det en avlastning. Vi har också börjat med smakportioner så jag hoppas att amningen kan fasas ut stegvis om några månader. 

• Kattflickan

Hej, har liknande problematik som du, men inte lika extremt. Hade några kg för mycket innan graviditeten men är nu nere på idealvikt, 60 kg( 65 innan grav). Men vissa dagar känner jag mig helt urlakad. Är så extremt sötsugen hela tiden. Kan göra en sats chokladbollar ( mjölkfria) och smälla i mig på en dag och ändå fortsätter vikten att rasa. Min dotter tål inte heller mjölk. Hon har haft god aptit och gått upp mycket i vikt, vet inte om det gjort att jag gått ner mera.

Ett tips: Har du kollat din sköldkörtel? Den kan bete sig annorlunda efter graviditet, vilket påverkar ämnesomsättningen. Kan varavärt att ta ett blodprov på VC.

Tar du kalciumtillskitt?

• YokohamaNr2

Jag hade likadant med båda barnet och  såg ut som ett skelett ser jag nu på foton efteråt, men jag mådde aldrig dåligt av det, bara kanske lite urlakad. Har inga direkta råd utan ville bara säga att när jag slutade hel-amma så blev kroppen normal igen. Slutade amma första barnet vid 6.5 månader och andra barnet helammade jag till 7 månader och delammade till 14 månader. Mår du dåligt av viktnedgången ska du självklart försöka fixa det men är det bara utseendemässigt så skulle jag inte vara så orolig det kommer stabilisera sig igen

• cosmos71

Kolla vad de äter i Indien och Mellanöstern, de har ju ofta kalciumbrist pga mjölkfri kost. Typ indisk hämtmat, balaclava, pizza utan ost, kokosmjölk kan man ju äta direkt ur burken, jordnötssmörsmacka, läsk! Har själv haft problem med att äta nu pga kramp i käken som biverkning av medicin, har druckit grädde med socker och fruktpuree till frukost:)

• hankis

Har haft det precis som du med båda barnen. Med första satsade jag mycket på att få i mig fett, främst i form av mjölkprodukter mm, men rasade trots det i vikt och var konstant tokhungrig. Andra barnet visade sig precis som ditt inte tåla mjölk, senare även äggallergi. Nu med andra satsade jag istället på att få i mig mer protein och tyckte att det fungerade mycket bättre, jag mådde bättre, rasade inte riktigt lika mycket i vikt. Rent praktiskt åt jag två ägg till frukost (förutom ordinarie frukost med mackor, müsli ed) och två till kvällsmat (tills äggallergin visade sig, undrar fortfarande om det hade med den stora mängden ägg att göra ), lade dubbelt köttpålägg på smörgåsarna, dvs två skivor skinka istället för en, åt mycket rökt nötrulle som snacks... Som mellanmål när jag var som hungrigast gjorde jag smoothie på kokosmjölk, en banan och kakao, riktigt mättande och gott! Jordnötssmör som nån redan tipsat om tycker jag var ett bra komplement också. Så ät ofta och mycket, satsa på mycket protein! Hoppas det funkar för dig också! Lycka till!

• hankis

Hej igen! Ett till tips! Risentas müsli GI-smart åt jag mängder av tillsammans med havredryck. Den innehåller massor av frön, mandlar och nötter och annat som man står sig länge på. Och god så klart!  

• Tais

Tack för alla tips! Jag har inte lyckats äta upp mig än, men nu ligger jag i alla fall kvar på samma ställe så det stora raset har stannat av som tur är.

Svar på tråden Hjälp mig att gå UPP i vikt under amning!