Hjälp mig att gå UPP i vikt under amning!
Ända sen ca gymnasiet har jag legat på ca 59 kg i vikt, fördelat på 175cm. Med andra ord ganska smal och med en BMI precis i nedre delen av "normalvikt". Eftersom jag har haft samma vikt i typ 17-18 år så måste ju det ändå betyda att det är där min kropp vill vara. Eller hur? Under graviditeten gick jag upp 10kg. Allt det var ju borta efter den första månaden. Och sen har det bara fortsatt nedåt... Just nu, efter 4 månader med fullamning, ligger jag på 55,5-56kg och känner att jag är totalt urlakad. Kroppen är i botten, jag orkar knappt se mig själv i spegeln om jag inte har kläder på och jag börjar få viktpanik. De få gånger jag kommer mig ut för att träna orkar jag INGENTING. I vanliga fall vräker jag i mig fetmjölk, smör, grädde osv, älskar ost osv, så det är mest därifrån jag får i mig nästan allt fett i vanliga fall. Problemet nu är att bebisen reagerar på mjölk, så jag har slutat helt med mejeriprodukter (och har fått en väldigt glad bebis). Jag häller i mig kalciumberikad rismjölk och tar kosttillskott för att inte bli helt tömd på kalcium, men vad ska jag göra för att inte fortsätta att gå ned i vikt? Typisk dag: Frukost: ett stort glas rismjölk, 4 smörgåsar med mjölkfritt margarin, skinka och avokado. Om jag ska träna blir det ägg och bacon i tillägg. Mellanmål: banan, skorpor, mörk choklad Lunch: gårdagens middag Mellanmål: allt möjligt smått och gott som jag hittar i skåpen (banan, smörgås, chips, mer choklad...) Middag: kyckling/fisk/nötkött. (Har tills vidare slutat med helt vegetariska middagar för att istället fylla på med mer protein.) Kvällsmat: smörgås och rismjölk Jag tycker att jag bara äter och äter, men det hjälper ju inte. Det känns som allt försvinner ut med bröstmjölken! VAD SKA JAG GÖRA??? (Jag äter några ostskivor lite då och då för att se om bebisen växt till sig i tarmsystemet, men det blir fortfarande reaktion så mejeri är tills vidare off limits.)