• Evighetsmaskin

Sitta vid elradiator i skolan, skadligt?

Barnet gör det och gamla radiatorer är visst inte bra för hälsan. Kommer jag ihåg rätt?

• Svar på tråden Sitta vid elradiator i skolan, skadligt?
  • Evighetsmaskin
    stickkontakt skrev 2013-09-06 18:10:45 följande:

Fel. Radon är alfastrålande. För att påvisa radon ska man göra en mätning med dosa som får stå på plats i ett par månader.
    Blåbetong strålar och radongas kan man mäta direkt också, fast min mätare visar rätt efter 48 timmar
  • Evighetsmaskin
    JoBa skrev 2013-09-06 18:40:12 följande:

Jaha? Vad har detta med elektriska värmeelement att göra?
    Gamma och el strålar
  • Evighetsmaskin
    JoBa skrev 2013-09-06 19:18:17 följande:

Lite begreppsförvirring. Radioaktivitet i sig är inte strålning, utan viss strålning kommer som följd av radioaktivitet.
    Anledningen till att man gräver ner kraftledningar är inte att de strålar. De grävs ner där det inte finns plats för kraftledningsstolpar eller där det blir fult med luftledningar. Vad jag vet har det aldrig visats att strålning från elektriska ledningar skulle vara skadlig, även om det hävdas ofta.
    Den enda strålning från radioaktiva sönderfall som har någon likhet med strålning från el-ledningar är gammastrålningen. Likheten består i att de båda är elektromagnetiska. Dock är strålningen från elledningarna extremt långvågig medan gammastrålningen är extremt kortvågig. De växelverkar med materia på totalt olika sätt. Alfa- och betastrålning är partikelströmmar och har inget släktskap med elektromagnetism.
    Det där med att elektrisk golvvärme skulle vara farligt får du hemskt gärna visa en källa till. Jag har inte hört något om det.
    Man har grävt ner ledningar pga folks oro och på köet får man nog mer byggbar mark för iinget får byggas under en ledning.
    Gamla el-golv hade fel dragning, det är känt sedan länge och kan ha varit för tiotals år sedan.

Man kan skadas av gammastrålning  och av el som ex.lokförare.
  • JoBa
    Evighetsmaskin skrev 2013-09-07 01:55:46 följande:
    Gamma och el strålar

Evighetsmaskin skrev 2013-09-07 02:07:56 följande:
    Man har grävt ner ledningar pga folks oro och på köet får man nog mer byggbar mark för iinget får byggas under en ledning.

Gamla el-golv hade fel dragning, det är känt sedan länge och kan ha varit för tiotals år sedan.

Man kan skadas av gammastrålning  och av el som ex.lokförare.

Evighetsmaskin skrev 2013-09-07 01:42:43 följande:
    Läs från början

Uttrycket "försöka prata med en vägg" börjar komma väl till pass. Vi är några stycken som försöker lära dig lite i sammanhanget relevant fysik, men du har uppenbarligen valt att inte vara mottaglig för fakta. Jag har aldrig förstått varför vissa människor aktivt väljer att inte ta åt sig kunskap, men jag vet att det är ganska vanligt. Vissa älskar sin okunskap och försvarar den med hull och hår. Du verkar vara en sådan.

Jag gör ett sista försök att reda ut några saker som du tydligt har kass koll på. Jag gör det vääääääldigt enkelt och kortfattat:

- hälsofaran med radon beror på alfastrålning

- alfastrålar består av partiklar (helium 4-kärnor)

- även om gammastrålar också uppstår i sönderfallskedjan, beror hälsofaran med radon inte på gammastrålning

- gammastrålning är en mycket högenergetisk elektromagnetisk strålning som uppstår i atomkärnor

- från elektriska ledningar som bär växelström kommer elektromagnetisk strålning i den andra änden av det elektromagnetiska spektret.

- gammastrålar och den extremt långvågiga strålningen från ledningarna är båda elektromagnetiska, men där slutar likheterna. De har ingenting mer än så gemensamt. De uppstår på helt olika sätt och de påverkar materia på helt olika sätt.

Hoppas något av detta gick in. Kanske inte hos dig, men hos någon läsare av tråden.
  • Evighetsmaskin

Jag har aldrig likställt el med radon om man kan läsa

• JoBa
    Evighetsmaskin skrev 2013-09-07 08:39:17 följande:
    Jag har aldrig likställt el med radon om man kan läsa

Suck. Jag ger upp! Hoppas det jag skrev togs in av någon läsare som därmed blev lite klokare.
  • Evighetsmaskin

Tråden handlar om elradiatorer, vill du briljera om annat får det bli i en annan tråd.

• Kodia

Vad exakt är det du är orolig för med elradiatorerna?

• Evighetsmaskin

Det är gammal kunskap att el-fält är skadliga så gravida inte ska eller skulle sitta framför dator för mkt, lokförare får cancer och folk vill inte bo under en kraftledning. Det är inget nytt om man är mogen och har bra minne men kan sortera rimligheter. Vi bor i ett radonhus och jag sitter framför datorn nästan alla vakna timmar, men jag minns att gamla elgolv var feldragna och skadliga, kom inte ihåg hur det är med radiatorer och man måste inte sitta nära.

Men ni som inte tror på experter bör röka, bo i värsta radonhusen, knulla utan skydd med smittade och äta skräpmat, så blir vi av med er fortare :)

Svar på tråden Sitta vid elradiator i skolan, skadligt?