• Evighetsmaskin

Sitta vid elradiator i skolan, skadligt?

Barnet gör det och gamla radiatorer är visst inte bra för hälsan. Kommer jag ihåg rätt?

• Svar på tråden Sitta vid elradiator i skolan, skadligt?
  • stickkontakt

Vad har radon med el-element att göra? Radon är radioaktivt. El-element strålar för visso, men bara värme. De är absolut inte radioaktiva.

• Evighetsmaskin
    JoBa skrev 2013-09-06 17:32:22 följande:

Vad menar du? Jag hängde med till "radon är en gas" (vilket är korrekt), men sen tycker jag meningen inte är entydig.
    Radonväggar avger Gammastrålning och gas, strålningen skadar på cellnivå och av gasen får man lungcancer. Vi har avfärdat en massa radonhus, jag har en egen Gamma-mätare, en gasmätare och är påläst sedan länge då de hus vi vill ha ofta har radon.
  • stickkontakt
    Evighetsmaskin skrev 2013-09-06 18:05:41 följande:
    Radonväggar avger Gammastrålning och gas, strålningen skadar på cellnivå och av gasen får man lungcancer. Vi har avfärdat en massa radonhus, jag har en egen Gamma-mätare, en gasmätare och är påläst sedan länge då de hus vi vill ha ofta har radon.

Fel. Radon är alfastrålande. För att påvisa radon ska man göra en mätning med dosa som får stå på plats i ett par månader.
  • Evighetsmaskin
    stickkontakt skrev 2013-09-06 17:54:57 följande:
    Vad har radon med el-element att göra? Radon är radioaktivt. El-element strålar för visso, men bara värme. De är absolut inte radioaktiva.
    Jag skrev att vi undviker radonhus men blir handikappade av att inte ha el.
    Vi har dessutom elvärme för hela huset, vattenburen från pannrummet där man inte bör bo.

Radioaktivitet är strålning liksom vissa el-fält så man gräver ner kraftledningar.
    Gamla el-värmda golv visade sig vara skadliga.
    Nu ska jag läsa svar från SSM.
  • JoBa
    Evighetsmaskin skrev 2013-09-06 18:05:41 följande:

Jaha? Vad har detta med elektriska värmeelement att göra?
  • JoBa
    stickkontakt skrev 2013-09-06 18:10:45 följande:
    Fel. Radon är alfastrålande. För att påvisa radon ska man göra en mätning med dosa som får stå på plats i ett par månader.

Det är korrekt att den vanligaste radonisotopen Rn-222 är en alfastrålande nuklid. Dock kommer gammastrålning att följa med på köpet, då exciterade kärnor bildas i sönderfallskedjan.

Jag slösurfade efter någon referens och hittade denna. Kanske inte den bästa, men den får duga: onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/JC079i015p02215/abstract;jsessionid=A30B3552CA0D1D1A8A6A6058F318514F.d04t01&userIsAuthenticated=false
  • JoBa
    Evighetsmaskin skrev 2013-09-06 18:13:11 följande:
    Jag skrev att vi undviker radonhus men blir handikappade av att inte ha el.

Vi har dessutom elvärme för hela huset, vattenburen från pannrummet där man inte bör bo.

Radioaktivitet är strålning liksom vissa el-fält så man gräver ner kraftledningar.

Gamla el-värmda golv visade sig vara skadliga.

Nu ska jag läsa svar från SSM.

Lite begreppsförvirring. Radioaktivitet i sig är inte strålning, utan viss strålning kommer som följd av radioaktivitet.

Anledningen till att man gräver ner kraftledningar är inte att de strålar. De grävs ner där det inte finns plats för kraftledningsstolpar eller där det blir fult med luftledningar. Vad jag vet har det aldrig visats att strålning från elektriska ledningar skulle vara skadlig, även om det hävdas ofta.

Den enda strålning från radioaktiva sönderfall som har någon likhet med strålning från el-ledningar är gammastrålningen. Likheten består i att de båda är elektromagnetiska. Dock är strålningen från elledningarna extremt långvågig medan gammastrålningen är extremt kortvågig. De växelverkar med materia på totalt olika sätt. Alfa- och betastrålning är partikelströmmar och har inget släktskap med elektromagnetism.

Det där med att elektrisk golvvärme skulle vara farligt får du hemskt gärna visa en källa till. Jag har inte hört något om det.
  • stickkontakt

Ska vi ta och reda ut begreppen här lite. Om man har en elektrisk ström så får man även ett magnetfält på köpet. Det uppstår när en elektrisk laddning är i rörelse. Varenda elektrisk apparat orsakar alltså ett magnetfält. Även jorden har ett magnetfält, det är därför vi kan använda kompasser. Styrkan av ett magnetfält mäts i enheten Tesla, T. 1 T är väldigt mycket, så de magnetfält som vi kommer i kontakt med mäts i microtesla, µT, vilket är en miljontedels Tesla. 

Man har gjort studier för att ta reda på hur starka magnetfält som krävs för att orska negativa hälsoeffekter på människan. Sedan har man satt ett rekommenderat maxvärde till en femtiondel av den styrkan. Vad maxvärdet blir beror på frekvensen, dvs hur snabbt magnetfältet växlar. I Sverige har vi frekvensen 50 Hz (svängningar per sekund) på alla elektroniska prylar och det rekommenderade maxvärdet ligger då på 100 µT. Under de största kraftledningarna finns ett magnetfält på 10-20 µT. En sådan kraftledning har en spänning på 400 kV vilket är enormt mycket mer än något som finns i ett hem eller en skola.

För normala hushållsapparater ligger magnetfältet på ca 1 µT (tex en elspis) till 30 µT (hårtork) om man mäter 1 dm från apparaten. En halvmeter bort har fältet minskat till någonstans i storleksordningen 0,1-0,5 µT. Jag hittar inga siffror på just ett elelement men jag kan inte se varför det skulle ge ett exceptionellt mycket högre magnetfält.

Allt detta har väldigt lite att göra med gammastrålning och alfastrålning. Det är helt olika saker med helt olika effekter.

Frågor och svar om strålning finns att läsa här:  http://fragelada.fysik.org/index.asp?keyword=str%E5lning%2C+faror+med

SSMs broschyr om magnetfält: http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Global/Publikationer/Broschyr/2009/Magnetfalt-och-halsorisker-low.pdf

• Evighetsmaskin
    JoBa skrev 2013-09-06 18:40:12 följande:

Jaha? Vad har detta med elektriska värmeelement att göra?
    Läs från början
  • Evighetsmaskin
    Mumin80 skrev 2013-09-06 16:36:11 följande:
    Radon = grundämne som kan orsaka cancer. Finns i mark, vatten och vissa byggmaterial som användes på 60-70-talet. 
    Radiator = Värmeelement. Innehåller inte radon (oavsett ålder). 
    Blåbetongen avger strålning
Svar på tråden Sitta vid elradiator i skolan, skadligt?