Sitta vid elradiator i skolan, skadligt?
Barnet gör det och gamla radiatorer är visst inte bra för hälsan. Kommer jag ihåg rätt?
Barnet gör det och gamla radiatorer är visst inte bra för hälsan. Kommer jag ihåg rätt?
Vad har radon med el-element att göra? Radon är radioaktivt. El-element strålar för visso, men bara värme. De är absolut inte radioaktiva.
Ska vi ta och reda ut begreppen här lite. Om man har en elektrisk ström så får man även ett magnetfält på köpet. Det uppstår när en elektrisk laddning är i rörelse. Varenda elektrisk apparat orsakar alltså ett magnetfält. Även jorden har ett magnetfält, det är därför vi kan använda kompasser. Styrkan av ett magnetfält mäts i enheten Tesla, T. 1 T är väldigt mycket, så de magnetfält som vi kommer i kontakt med mäts i microtesla, µT, vilket är en miljontedels Tesla.
Man har gjort studier för att ta reda på hur starka magnetfält som krävs för att orska negativa hälsoeffekter på människan. Sedan har man satt ett rekommenderat maxvärde till en femtiondel av den styrkan. Vad maxvärdet blir beror på frekvensen, dvs hur snabbt magnetfältet växlar. I Sverige har vi frekvensen 50 Hz (svängningar per sekund) på alla elektroniska prylar och det rekommenderade maxvärdet ligger då på 100 µT. Under de största kraftledningarna finns ett magnetfält på 10-20 µT. En sådan kraftledning har en spänning på 400 kV vilket är enormt mycket mer än något som finns i ett hem eller en skola.
För normala hushållsapparater ligger magnetfältet på ca 1 µT (tex en elspis) till 30 µT (hårtork) om man mäter 1 dm från apparaten. En halvmeter bort har fältet minskat till någonstans i storleksordningen 0,1-0,5 µT. Jag hittar inga siffror på just ett elelement men jag kan inte se varför det skulle ge ett exceptionellt mycket högre magnetfält.
Allt detta har väldigt lite att göra med gammastrålning och alfastrålning. Det är helt olika saker med helt olika effekter.
Frågor och svar om strålning finns att läsa här: http://fragelada.fysik.org/index.asp?keyword=str%E5lning%2C+faror+med
SSMs broschyr om magnetfält: http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Global/Publikationer/Broschyr/2009/Magnetfalt-och-halsorisker-low.pdf