Inlägg från: keron |Visa alla inlägg
  • keron

Fortsätta amma eller inte?!

Ja, det låter ju som att du egentligen inte vill amma, utan att du kämpat och kämpar för det, för att det förväntas av dig och för att du inte vill känna dig som en dålig mamma om du inte ammar.

Naturligtvis gör det dig inte till en dålig mamma om du inte orkar amma. Barnet har fått bröstmjölk i 3½ månader och det är bättre än inga månader alls. Men om du egentligen vill fortsätta så skulle jag säga att du rider ut det här. Amningen och barnets amningsmönster ser inte likadant ut hela tiden. Den här väldigt snuttiga perioden kommer att gå över, om du orkar härda ut ett tag till.

De flesta barn äter ju inte med 3-4 timmars mellanrum, utan ditt barns amningsmönster låter normalt tycker jag. Och att barnet vill ammas så här ofta kommer troligtvis att gå över.
    Smörj med purelan om du har ömma och nariga bröstvårtor, det lindrar något tycker jag.

• keron
    Pink Lady skrev 2013-09-04 08:26:41 följande:
    Det är ju det, hade jag bara vetat att det blir bättre?! Har ju vart såhär ändasen hon föddes och tror inte har optimalt tag heller...Ska till amningsmottagningen nästa vecka och be dem hjälpa mig att få rätt tag. Sen om det inte fungerar efter det så slutar jag.
    Det låter som en bra plan tycker jag. Du ska inte behöva vända ut och in på dig själv, om du inte tycker att det känns värt det.

Man blir ju öm av mycket snuttande till slut, även om bebisen har ett bra tag, men det är jättebra att ni går till amningsmottagningen så de får kolla. Min minsta var dålig på att gapa och jag fick jättebra hjälp på våran mottagning. Det enda som behövdes var en pytteliten justering i hur barnet låg

Mina barn har också velat amma flera ggr i timmen de första 4-5 månaderna, men efter det har det lugnat ner sig och de har heller inte vaknat lika ofta (från varannan timme till ca var fjärde) under natten sen.
Svar på tråden Fortsätta amma eller inte?!