• Pink Lady

Fortsätta amma eller inte?!

Min dotter är 3 1/2 månad och har helammat henne sedan hon föddes. Saken är den att lilla Madam äter 1-2ggr/timme all vakentid och varannan timme hela natten. Är helt slut och har så ömma bröstvårtor. Har en 2- årig son att ta hand om oxå och känner att han blir åtsidosatt när det är såhär. Vet oxå att jag kommer få en sjuk ångest av att sluta amma eftersom jag så gärna ville " lyckas" med amningen denna gången... Sen är jag väldigt mycket svart eller vitt och delamning är inget för mig isåfall. Hur ska jag göra? Hon har ju fått en del bröstmjölk iaf. Sen börjar ju min son på dagis nu och tänker att det kan vara bra att ha kvar amningen vid sjukdomar osv.. Är så villrådig!!

• Svar på tråden Fortsätta amma eller inte?!
  • LadyViolette

Jag tycker att det låter som om du inte vill amma, och om du inte vill mer så går det jättebra ändå! Du är ingen sämre mamma för det och hon blir mätt på ersättning också. Då sover hon säkert bättre på natten också och du kan få lite sömn Men om du verkligen vill amma så får du härda ut och hoppas att det blir bättre snart! Lycka till hur du än gör. 

• keron

Ja, det låter ju som att du egentligen inte vill amma, utan att du kämpat och kämpar för det, för att det förväntas av dig och för att du inte vill känna dig som en dålig mamma om du inte ammar.

Naturligtvis gör det dig inte till en dålig mamma om du inte orkar amma. Barnet har fått bröstmjölk i 3½ månader och det är bättre än inga månader alls. Men om du egentligen vill fortsätta så skulle jag säga att du rider ut det här. Amningen och barnets amningsmönster ser inte likadant ut hela tiden. Den här väldigt snuttiga perioden kommer att gå över, om du orkar härda ut ett tag till.

De flesta barn äter ju inte med 3-4 timmars mellanrum, utan ditt barns amningsmönster låter normalt tycker jag. Och att barnet vill ammas så här ofta kommer troligtvis att gå över.
    Smörj med purelan om du har ömma och nariga bröstvårtor, det lindrar något tycker jag.

• Pink Lady

Det är ju det, hade jag bara vetat att det blir bättre?! Har ju vart såhär ändasen hon föddes och tror inte har optimalt tag heller...Ska till amningsmottagningen nästa vecka och be dem hjälpa mig att få rätt tag. Sen om det inte fungerar efter det så slutar jag.

• keron
    Pink Lady skrev 2013-09-04 08:26:41 följande:
    Det är ju det, hade jag bara vetat att det blir bättre?! Har ju vart såhär ändasen hon föddes och tror inte har optimalt tag heller...Ska till amningsmottagningen nästa vecka och be dem hjälpa mig att få rätt tag. Sen om det inte fungerar efter det så slutar jag.
    Det låter som en bra plan tycker jag. Du ska inte behöva vända ut och in på dig själv, om du inte tycker att det känns värt det.

Man blir ju öm av mycket snuttande till slut, även om bebisen har ett bra tag, men det är jättebra att ni går till amningsmottagningen så de får kolla. Min minsta var dålig på att gapa och jag fick jättebra hjälp på våran mottagning. Det enda som behövdes var en pytteliten justering i hur barnet låg

Mina barn har också velat amma flera ggr i timmen de första 4-5 månaderna, men efter det har det lugnat ner sig och de har heller inte vaknat lika ofta (från varannan timme till ca var fjärde) under natten sen.
  • lnflrmn

Om du vill amma, men inte fullt så ofta, ge ersättning omvartannat? Så får hon det positiva med bröstmjölken fortfarande och du får lite avlastning.

• lnflrmn

Jag kan tillägga att jag har en enmånaders just nu plus en nästan tvååring, så jag är i samma sits. Bebisen får speciellt morgon och kväll, ett mål ersättning. Annars äter hon upp mig, och jag ger ofta när hon vill ha och det inte finns mer mjölk. Det fungerar bra för oss, hon ammar ändå 8 till 10 ggr per dag.

• malzac
    Pink Lady skrev 2013-09-04 08:26:41 följande:
    Jag skulle våga lova dig att det blir bättre. Vissa barn är väldigt snuttiga i början, och dessutom så går det i vågor. Just runt 3-månaderssnåret så brukar där vara en tillväxtperiod då barnet vill ha bröstet ännu mer än vanligt. Sådana perioder varar i ett par dagar och kan vara riktigt jobbiga eftersom man inte har tid till något annat (som att ta hand om en storebror). Men de går över! Och under tiden så kanske det kan vara en idé att skaffa sele och ha henne där så hon får all den närhet hon behöver medan du faktiskt kan göra saker och leka med storebror. Du kanske till och med kan låta henne snutta i den så kan hon fixa det själv! Flört Det finns många selar men själv har jag en ErgoBaby och rekommenderar den starkt.

Att gå till amningsmottagningen och få lite stöd tycker jag låter som en jättebra idé. Du ger det därigenom en chans till, och några extra dagar, och behöver sen inte må dåligt om du inte får det att funka eller tänka "om jag bara hade...". Och så kanske de till och med löser något problem åt dig som du inte ens visste att du hade.

Förresten, om sonen börjar på dagis nu så kanske det blir lättare? När du inte behöver känna att du försummar honom liksom. Och som du själv säger så kommer amningen att hjälpa din dotter stå emot allt skit din son drar hem därifrån.

Men oavsett vad du väljer så är du helt klart en bra mamma som är redo att ge mycket av dig själv för att båda dina barn ska må så bra som möjligt. Glöm inte det!
Svar på tråden Fortsätta amma eller inte?!