Inlägg från: vattumannen81 |Visa alla inlägg
  • vattumannen81

Rimlig matte årskurs 1

Mina barn har inte börjat skolan ännu men oroar mig redan för att äldste sonen ska bli uttråkad.. Han räknar addition och subtraktion upp till 100 samt enkla multiplikationer. Jag själv undervisar i matematik på gymnasiet och där har det blivit en nivåhöjning av matematiken i gy11, framförallt på de högskoleförberedande programmen. Men vad hjälper det när vi måste traggla gammal skåpmat med 95% av eleverna? De har dålig taluppfattning, kan ej räkna bråk, potenser, negativa tal, procent. Geometri och algebra ska vi inte tala om... Var på en föreläsning i vintras som bl.a. handlade om svenska elevers dåliga matematikkunskaper. Svenska elever har en av västvärldens svagaste kunskapsutveckling (i matematik) mellan åk 4 och 8, dvs i de flesta andra länder lär sig eleverna mycket mycket mer under de skolåren. Dessutom är vi så rädda i Sverige för att introducera lite mer abstrakt matematik tidigt eftersom man tror att man "skrämmer" bort barnen. Jag tror snarare att många är uttråkade och därför till slut struntar i det. Var på studiebesök på en skola i Polen för ett antal år sedan. Där löste 10-åringar avancerade ekvationer som väldigt många av mina elever i gymnasiet aldrig skulle klara...

Svar på tråden Rimlig matte årskurs 1