Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nej, du vill ju missförstå allt. Jag går inte hem tidigare än min man som jobbar heltid. Däremot jobbar jag in min förtroendetid när barnen sover.

MadHatter skrev 2013-09-03 20:57:41 följande:
    Så en av orsakerna till att du blev lärare är att man får gå hem tidigt?

Att någon skulle välja läraryrket för att det är korta dagar är något nytt för mig.

• älskarlivet81

Som sagt, vår rektor har sagt att samtalen ska,ligga,på arbetsplatsförlagda tiden.. Händer det dig får du väl ta det med rektorn.

Jag vill faktiskt inte ägna mig åt andras barn efter min arbetstid..

kaffe skrev 2013-09-03 21:00:48 följande:
    Vet du vad, jag har också barn jag vill hem till. Det har nog dom flesta. Och dom som inte har barn vill nog hem på kvällen dom också. Det där barnköret är en väldigt dålig ursäkt. 

Som sagt, jag bryr mej inte om när utveklingssamtalen ligger. Lägg dom 5 på morgonen då om det är så viktigt med kvällarna, om det är det enda alternativet för att inte kollidera med lektionerna.  

• älskarlivet81

Jo vi har hälsosamtal också som skolsyster håller i och det gäller hela klasserna också. Det stör i så fall mer faktiskt!

MadHatter skrev 2013-09-03 21:00:41 följande:
    Jag tänkte att det kanske inte som utvecklingssamtal gäller samtliga elever under en begränsad period. Men jag har ingen erfarenhet av det så om du som lärare säger att det inte stör lektionerna tror jag förstås på dig.

På vår skola gör de som i ts, tycker det är jättebra.

• älskarlivet81

Utvecklingssamtal är en del av skolgången och undervisningen.

kaffe skrev 2013-09-03 21:07:43 följande:
    Så därför är det ok att lärarna stjäl lektionstid också, är det det du försöker säga?

• älskarlivet81
    MadHatter skrev 2013-09-04 06:36:16 följande:
    Är det egentligen någon som är emot att utvecklingssamtal läggs på dagtid under förutsättning att:
    Eleverna inte missar lagstadgad undervisningstid
    Man får tiderna i god tid
    Det finns möjlighet att välja mellan olika tider (endera genom att man får boka på av läraren utlagda tider eller att man kan byta tid med annan elev)
    Att skolan är flexibel i de (förmodligen mkt få) fall då föräldrarna inte kan komma ifrån dagtid
    ?
    Vad menar du med att eleverna inte missar lagstadgad undervisningstid? Alltså att vi lärare inte ska lägga något enda samtal när eleven har lektion? I så fall måste ju alla samtal ändå nästan ligga efter 15-16-tiden..
  • älskarlivet81
    Sevillana skrev 2013-09-03 23:37:52 följande:
    Vad gör en typisk lärare under sin förtroendetid? Låter otroligt flummigt att man varken är på arbetsplatsen, kan/får ha utvecklingssamtal eller att chefen inte ens får styra tiden.
    Jag har 320 elever, arbeten ska rättas, lektioner planeras (vilket innebär att inför varje arbetsområde måste en pedagogisk planering skrivas, den ska ut till alla elever), alla elever ska bedömas, avslutningar och andra temadagar ska planeras, mail ska svaras på.

• älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-05 16:24:25 följande:
    Jag vet mycket väl varför man har utvecklingssamtal, och jo jag tycker det är viktigt att ha samtalen så där är vi överens. 

Däremot håller jag inte alls med när du påstår att eleverna inte missar undervisning om dom "tvingas" gå ifrån en annan lektion för att ha sitt utvecklingssamtal.  Det enda det signalerar till barnen är att det är ok att gå ifrån lektionerna, att det inte spelar någon roll om man missar lite. 
    Utvecklingssamtal är ju en del av undervisningne också!

Då är du emot hälsosamtal hos skolsyster, samtal med kurator, friluftsdagar och andra sådana saker också?
  • älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-05 16:47:53 följande:
    Ok, visa mej var det står att utvecklingssamtal är att likställa med undervisning.

Skillnaden mellan skolsystern och kuratorn jämfört med en lärare är att läraren har x antal undervisningsfria timmar i veckan + förtroendetid till sitt förfogande. Det har inte skolsytern eller kuratorn. 
    Det skulle innebära att jag aldrig skulle kunna ha utvecklingssamtal på min arbetstid med tanke på att eleverna har lektioner hela tiden!

Eftersom det handlar om ett barns utveckling och vad man ska göra i de olika ämnena så har det i allra högsta grad att göra med undervisningen! Dessutom lär sig eleven reflektera över sin situation och det har också med undervisning att göra.

• älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-05 16:54:16 följande:
    Så du undervisar 45 timmar i veckan?

Ja det har att göra med undervisningen, men det är inte att likställa med undervisning. 
    Nej, men utvecklingssamtalen ska i största möjliga mån ligga på min arbetsplatsförlagda tid (=35 timmar).. Sen har vi konferens 2,5 timmar/vecka. Det blir 37,5 timmar, sen tillkommer rastvakter på 1-1,5 timme/vecka och då är vi uppe i ca 39 timmar. Då finns det 6 timmar kvar att ha samtal på. Det innebär att mycket av den tiden ligger när eleverna har lektioner.

• älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-05 16:54:16 följande:
    Så du undervisar 45 timmar i veckan?

Ja det har att göra med undervisningen, men det är inte att likställa med undervisning. 
    Oj glöm mitt senaste inlägg.. Jag plussade på timmar istället för att dra av.. ;) Mår inte bra idag så jag skyller på det.. ;)

Vi gör om det.. Jag undervisar 18 timmar ungefär, sen tillkommer möte på 2,5 timmar. 20,5 timmar blir det då. Sen rastvakter på ca 1,5 timme/vcecka = 22 timmar. Då återstår 13 timmar och på den tiden ska jag planera och liknande också, och gör för- och efterarbete före och efter lektioner. Det kan ta väldigt mycket tid vissa veckor.

Detta innebär att när jag kanske får ett hål har inte alltid eleverna det.

De 10 timmarna som är förtroendetid använder jag bara till utvecklingssamtal i yttersta nödfall, brukar kanske hända 1-2 gånger/termin som max.
  • älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-05 17:01:03 följande:
    Så konferenser och rastvaktning gör du utanför din arbetsförlagda tid? Vad kallas den tiden?

Se mitt senaste inlägg, jag skrev ju helt fel. Har precis vaknat, är sjuk idag. Uträkningen blev helt fel.. ;)
  • älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-05 17:13:02 följande:
    Om du har 13 timmar per vecka som inte i förväg är uppbokade så borde det väl inte vara så svårt att förlägga utvecklingssamtalen när eleven inte har lektion. Det handlar ju om 1 timme per termin och elev (eller 1 timme per läsår). Du får ursäkta men klarar man inte det så måste ni lärare vara världens sämsta planerare. Ni om några vet ju att ni ska hålla utvecklingssamtalen.
    Eleverna har aldrig 1 timmes rast mitt på dagen.. De har som max 20-25 minuter och på den tiden hinner man inte med ett samtal! När de kanske slutar tidigt eller börjar sent har jag ofta lektion!
  • älskarlivet81

På vår skola går vi ut tidigt med vilka veckor som gäller för utvecklingssamtalen.

Jag har 16 mentorselever. Eleverna har inte 16 håltimmar varje vecka. Vår skola undviker dessutom håltimmar.

kaffe skrev 2013-09-05 17:52:55 följande:
    Ok, jag ger upp.   

Men om ni lärare inte kan kan hitta en timme per elev och termin (eller läsår) då eleven inte har lektion hur kan ni då förvänta er att föräldrar ska kunna komma på den timme ni anvisar, oftast med endast ett par veckors varsel.  Ni har ju valet att redan från terminsstart bestämma vilken timme det rör sej om, men det har inte föräldern.  

• älskarlivet81
    Enter Sandman skrev 2013-09-05 21:12:13 följande:

När mina barn gick i skolan gjorde läraren/mentorn så att hon satte upp dom tillgängliga tider hon hade för samtal på schoolsoft så fick vi föräldrar gå in och tinga den tid vi ville ha själva.
    Hon lämnade det till oss föräldrar att pussla ihop så att vi fick den tid vi ville ha, ansvaret var vårt.
    Det funkade jättebra.   

Ja, jag har börjat använda mig av ett webbaserat program där jag lägger ut alla tider jag kan. Sen får föräldrarna själva gå in och fylla i vilken tid de vill ha. Hade funkat bättre om alla föräldrar verkligen hade gått in och fyllt i.. Som det är nu måste jag ändå ringa runt till måna föräldrar.
  • älskarlivet81

Jag jobbar mycket mer än så men mina 10 förtroendetimmar gör jag hemma.

Sevillana skrev 2013-09-05 21:36:40 följande:
    Fast tidigare i tråden var det ju flera lärare som skrev att de jobbade 8-16, inte en sekund mer...

• älskarlivet81

Var har du fått 21 timmar ifrån?

kaffe skrev 2013-09-05 21:34:20 följande:
    Nej, jag tror inte att det är mentorer som avgör när samtalen ska ske.  Samtidigt kan inte komma som en total överraskning att ni ska hålla dessa utvecklingssamtal. Det handlar om 21 timmar på 1 termin. Det är inte 21 timmar i veckan.  Om man planerar förstår inte jag varför det skulle vara så svårt att få till samtalen så att eleverna inte missar dyrbar lektionstid. Mej veterligen börjar dom flesta skolelever inte innan klockan 8 och få går väl efter klockan 16? 

• älskarlivet81

Hon ville ge dig schemat och sina mentorselevers schema så att du kunde se hur det ser ut.

kaffe skrev 2013-09-05 22:23:55 följande:
    Och i det inlägget svarade jag på LunaLutics kommentar hon ville ge mej sitt schema, med att visst vi kunde byta så kunde hon jobba mitt schema, dvs till kl 20 en kväll i veckan. Det har ingenting med att lärare får vara beredda att jobba en dag i veckan till kl 20. Hur du kunde få det till det begriper jag inte.

• älskarlivet81

Det handlar inte om att de missar timmar.. Lovar dig att hade man inte fått göra så så hade det inte skett på vår skola.

kaffe skrev 2013-09-05 22:17:02 följande:
    Ja och?

Var i läroplanen eller skollagen eller någon annanstans står det att det är ok för barnen att skippa lektioner för att ha utvecklingssamtal? 

• älskarlivet81

Ok, jag har möten med elever fler timmar än så eftersom jag har 3-4 stycken jag träffar var tredje vecka.

kaffe skrev 2013-09-05 22:27:25 följande:
    Läs bakåt så var det någon som skrev att dom skulle ha utvecklingssamtal med 21 elever a' 1 timme per elev. Vem det var som skrev det vet jag inte, och orkar inte leta upp heller. 

• älskarlivet81

Vet inte var det står skrivet, om det står skrivet men så länge eleverna får det antalet timmar i varje ämne de är berättigade till så är det inga problem.

kaffe skrev 2013-09-05 22:29:25 följande:
    Nu var det inte det jag frågade om, jag undrade var det står skrivet att man får ta elevernas ordinarie lektionstid i anspråk för att hålla det årliga utvecklingssamtalet. 

Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?