Inlägg från: kaffe |Visa alla inlägg
  • kaffe

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    älskarlivet81 skrev 2013-09-05 16:50:57 följande:
    Det skulle innebära att jag aldrig skulle kunna ha utvecklingssamtal på min arbetstid med tanke på att eleverna har lektioner hela tiden!

    Eftersom det handlar om ett barns utveckling och vad man ska göra i de olika ämnena så har det i allra högsta grad att göra med undervisningen! Dessutom lär sig eleven reflektera över sin situation och det har också med undervisning att göra.


    Så du undervisar 45 timmar i veckan?

    Ja det har att göra med undervisningen, men det är inte att likställa med undervisning. 
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-05 16:56:39 följande:
    Nej, men utvecklingssamtalen ska i största möjliga mån ligga på min arbetsplatsförlagda tid (=35 timmar).. Sen har vi konferens 2,5 timmar/vecka. Det blir 37,5 timmar, sen tillkommer rastvakter på 1-1,5 timme/vecka och då är vi uppe i ca 39 timmar. Då finns det 6 timmar kvar att ha samtal på. Det innebär att mycket av den tiden ligger när eleverna har lektioner.


    Så konferenser och rastvaktning gör du utanför din arbetsförlagda tid? Vad kallas den tiden?

     
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-05 17:01:59 följande:
    Oj glöm mitt senaste inlägg.. Jag plussade på timmar istället för att dra av.. ;) Mår inte bra idag så jag skyller på det.. ;)

    Vi gör om det.. Jag undervisar 18 timmar ungefär, sen tillkommer möte på 2,5 timmar. 20,5 timmar blir det då. Sen rastvakter på ca 1,5 timme/vcecka = 22 timmar. Då återstår 13 timmar och på den tiden ska jag planera och liknande också, och gör för- och efterarbete före och efter lektioner. Det kan ta väldigt mycket tid vissa veckor.

    Detta innebär att när jag kanske får ett hål har inte alltid eleverna det.

    De 10 timmarna som är förtroendetid använder jag bara till utvecklingssamtal i yttersta nödfall, brukar kanske hända 1-2 gånger/termin som max.
    Om du har 13 timmar per vecka som inte i förväg är uppbokade så borde det väl inte vara så svårt att förlägga utvecklingssamtalen när eleven inte har lektion. Det handlar ju om 1 timme per termin och elev (eller 1 timme per läsår). Du får ursäkta men klarar man inte det så måste ni lärare vara världens sämsta planerare. Ni om några vet ju att ni ska hålla utvecklingssamtalen.
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-05 17:23:55 följande:
    Eleverna har aldrig 1 timmes rast mitt på dagen.. De har som max 20-25 minuter och på den tiden hinner man inte med ett samtal! När de kanske slutar tidigt eller börjar sent har jag ofta lektion!
    Ok, jag ger upp.   

    Men om ni lärare inte kan kan hitta en timme per elev och termin (eller läsår) då eleven inte har lektion hur kan ni då förvänta er att föräldrar ska kunna komma på den timme ni anvisar, oftast med endast ett par veckors varsel.  Ni har ju valet att redan från terminsstart bestämma vilken timme det rör sej om, men det har inte föräldern.  
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-05 17:37:02 följande:
    Innan du eldar upp dig för mycket så kan du ju fundera på att läraren som är klassföreståndare även har andra elever, och eleverna har även andra lärare, vilket betyder att när klassföreståndaren (som ska hålla i utvecklingssamtalen) är ledig kanske eleverna det gäller har lektion, och när eleverna har en ledig stund kanske deras kf har lektion...

    Nu hade vi aldrig u-samtal på lektionstid på vår skola, men jag har full förståelse för de som måste lösa det på det sättet.
    Eldar upp mej??

    Tack, tror jag,  för att du på ett pedagogiskt sätt förklarar det som varje individ som går eller gått i skolan redan vet. 

    Så det är orsaken till varför en lärare som har 45 timmars arbetsplatsförlagd tid i veckan, varav mindre än hälften av dom timmarna är lektionstid, inte kan hitta en ynka timme per termin och elev att hålla utvecklingsamtalet, då eleven inte har lektion. Vet du, hur många elever ifrån andra klasser klassföreståndaren  än undervisar så har läraren ändå mer tid han eller hon inte gör det  att planera in EN timme per termin.
     
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-05 17:57:56 följande:
    På vår skola går vi ut tidigt med vilka veckor som gäller för utvecklingssamtalen.

    Jag har 16 mentorselever. Eleverna har inte 16 håltimmar varje vecka. Vår skola undviker dessutom håltimmar.
    Ok, hur många timmar  per vecka går dom 16 elverna i skolan?
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-05 18:05:42 följande:
    1. Eleven OCH läraren måste ju ha samma timme ledig.
    2. Ofta ska samtalen göras under vecka X. Finns det två timmar där både elev och lärare är fria samtidigt per vecka, är det svårt hinna Y elever på en vecka.

    Alla dessa timmar som läraren har kan för övrigt bestå av en massa 10-minuters raster också.
    En dag i veckan är jag schemalagd 08.00-17.00. Jag har då 85 minuter som ej är lektioner eller möten. Av dessa går 30 bort till lunch. Ytterligare 25 minuter ligger i block och resterande tid ligger som kortraster. På papperet kan jag väl anses ha nästan en timme den dagen (dvs tid till samtal enligt vissa i tråden), men i praktiken fungerar det 
    1. Eleven går färre antal timmar per vecka i skolan än läraren arbetar.  
    2. Vem har bestämt att samtalen måste göras under en vecka? Vad är anledningen till att det inte går att sprida ut över flera veckor?
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-05 18:16:17 följande:
    2. På min förra skola kom de tex vecka 40 och sa "samtalen ska göras innan vecka 43". I praktiken hade du då en vecka på dig att utföra samtal. På den nya kom det också info om att vecka X ska samtal hållas.

    1. Så sugen på att ge dig mitt schema + min mentorsklass så du får se hur många "hål" vi har gemensamt.
    2. Ok, men att det ska hållas utvecklingssamtal minst en gång per läsår är väl knappast någon nyhet. Det visste du väl om? A

    1.Visst, vi kan byta schema, men då får du vara beredd på att jobba till kl 8 på kvällen en gång i veckan.
    Jag bryr mej egentligen inte om vilket schema du har. Du behöver inte redovisa varje minut för mej. Det intresserar mej inte.  Det jag opponerar mej mot är att lärare medvetet lägger utvecklingssamtal så eleverna får gå ifrån sina ordinarie lektioner. Jag tycker det är om du ursäktar uttrycket " åt helvete" fel. Dels för att man som lärare signalerar att det inte gör så mycket om man missar en lektion och dels för att det inte behövs. Med rätt planering och ett uns smidighet borde alla lärare kunna lösa det. Det handlar om 1 timme per elev. Felet är kanske inte er lärares egentligen utan era rektorer som tillåter det. 
  • kaffe
    cloudberry79 skrev 2013-09-05 19:57:53 följande:
    Men TROR du att det är mentor som avgör när samtalen ska ske? Jag får i uppdrag av min rektor att utföra samtalen tex "under vecka 42". Då ska jag ha 21 samtal på en timme under den veckan, det lämnar inte så himla mycket flexibilitet. För att genomföra samtalen måste samtliga lärare (mina elever har 17 ämnen) ha eleverna tillräckligt länge för att skriva ett komplett omdöme och prata med eleven enskilt innan, plus att jag måste prata med eleven och förbereda samtalet. Sedan ska föräldern få en vecka på sig att läsa igenom materialet och prata med sitt barn. Dessutom ska allt ske så det är god tid kvar till terminsbetygen. Det innebär hos oss att de måste ske mellan vecka 41-42 (43 är reserv för de föräldrar som ställer in). Dessutom får man stå och vänta på föräldrar som inte dyker upp, det händer minst en gång per termin. Jag har slutat erbjuda nya tider för dessa föräldrar, uppenbarligen prioriterar de inte barnens skolgång. Jag har annat också att göra än dessa utvecklingssamtal, jag har samtalen för barnets utveckling, inte för föräldrarnas skull. Om man prioriterar barnets skolgång och kunskapsutveckling så kommer man. Båda vårdnadshavarna kan inte vara med varje gång. Ibland kanske man till och med får ta det på telefon eller skicka mormor...
    Nej, jag tror inte att det är mentorer som avgör när samtalen ska ske.  Samtidigt kan inte komma som en total överraskning att ni ska hålla dessa utvecklingssamtal. Det handlar om 21 timmar på 1 termin. Det är inte 21 timmar i veckan.  Om man planerar förstår inte jag varför det skulle vara så svårt att få till samtalen så att eleverna inte missar dyrbar lektionstid. Mej veterligen börjar dom flesta skolelever inte innan klockan 8 och få går väl efter klockan 16? 
  • kaffe
    Natulcien skrev 2013-09-05 21:30:37 följande:
    Bara en gång i veckan? Som lärare sitter man och jobbar ganska många kvällar...och helger...
    Om du förlägger din ansvarstid på helgen eller kvällar så  är det ditt val, och inget som jag tycker synd om dej för. Dessutom har ni ju 45 timmarsvecka, så då vore det väl konstigt om ni inte jobbade mer timmar i veckan än oss som inte jobbar som lärare, eller?
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?