Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Tom Araya skrev 2013-09-03 14:53:12 följande:
    Men VAD är det som säger att detta ska ske under vissa klockslag?

VAD är det som motsäger att en lärare kan jobba på skolan mellan 8 och 15 och sedan göra några timmar ibland mellan 17 och 19?
    Det handlar inte om några timmar "ibland":. Jag har 15-16 mentorselever och 3-4 av dem har jag möte med var tredje-fjärde vecka...
  • älskarlivet81

Jag lägger ofta utvecklingssamtal på min undevisningsfria tid. Det kan då hända att eleven missar lite lektion dock.

kaffe skrev 2013-09-03 17:28:54 följande:
    Nej, det är inte ok att ta lektionstid till utvecklingssamtal. 

Lärarna påpekar ständigt och jämt att dom har 45 timmars arbetsvecka.  Det borde finnas massor av förtroendetid att hålla utvecklingssamtal på. Att lägga det på lektionstid och stjäla undervisningstid för barnen är snudd på oförskämt. Som förälder förväntar jag och kräver att lärarna ska undervisa dom timmar som dom är ålagda. 

• älskarlivet81

Nej, men de 10 timmarna som är förtroendetid lägger jag utanför arbetsplatsen.

kaffe skrev 2013-09-03 17:37:48 följande:
    Jag får inte riktigt ihop det. Börjar du 9 och slutar 16 och samtidigt jobbar 45 timmar i veckan? 

• älskarlivet81

Säg det till min chef då... Jag håller inte heller med dig.

kaffe skrev 2013-09-03 17:44:04 följande:
    Det tycker jag inte är ok. Jag anser att lektionerna är viktiga. Signalerar man som lärare att det är ok att ta ledigt från lektionstid för att gå på utvecklingssamtal säger man underförstått att det inte är så viktigt med lektionstid. 

• älskarlivet81

Jag finns på min mail. Har jag arbetsplatsförlagd tid så kan man,nå mig på arbetslagets telefon.

kaffe skrev 2013-09-03 17:46:08 följande:
    Ok. Hur gör du då för att vara tillgänglig så att föräldrarna kan få tag på dej?  Som förälder vill man absolut inte störa under lektionstid. 

• älskarlivet81

Jag tycker inte att man signalerar att lektionerna är oviktiga när det är pga utvecklingssamtal man går ifrån.

Chefen får inte bestämma hur förtroendetiden ska utnyttjas.

kaffe skrev 2013-09-03 17:51:08 följande:
    Visst ge mej numret så kan jag säga det. 

På vilket sätt håller du inte med mej? 

• älskarlivet81

Du får tycka att det är flummigt men det heter FÖRTROENDEtid av en anledning..

Mina elever och dess föräldrar har aldrig klagat över detta. Nu senast hade jag max 2 utvecklingssamtal på min förtroendetid. Ett var nog 7.45 och det andra 16.15.

kaffe skrev 2013-09-03 18:06:35 följande:
    I så fall tycker vi helt olika. För min del anser jag att varje lektionsminut är viktig för barnet.  

Hur förklarar du för barnen att du har 10 timmars förtroendetid till förfogande i veckan, men ändå väljer att ta tid så eleverna missar undervisning?  

Menar du att din chef inte bestämmer vilka uppdrag som ingår att göra i er förtroendetid? Det låter väldigt flummigt.  

• älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-03 18:31:21 följande:
    Så ni har inga riktlinjer alls vad  för åtagande som ingår i er förtroendetid?  Är det något som bara finns på pappret? 
    "Vad är egentligen förtroendearbetstid? Lärares arbetstid är dels reglerad, dels oreglerad. De avtalsslutande parterna har alltså kommit överens om att lärare har förtroendet att själva förfoga över en del av arbetstiden.

Du ska själv göra en professionell bedömning av vad denna tid ska användas till och hur den ska förläggas i tid och rum. Arbetsgivaren har rätt att förvänta sig att tiden faktiskt används och att den används på bästa sätt för verksamhetens måluppfyllelse.

Den så kallade lojalitetsplikten i anställningsavtalet gäller alltså. Men någon traditionell rätt för arbetsgivaren att ”leda och fördela arbetet” finns inte under förtroendearbetstiden. Du kan alltså inte tas i anspråk för allehanda arbetsuppgifter under denna tid och rektor kan inte begära att du ska föra bok över, eller på annat sätt redovisa, hur förtroendearbetstiden disponeras.

Förtroendearbetstiden kan dock mycket väl vara föremål för diskussion mellan dig och din arbetsgivare, till exempel i samband med att ni talar om din totala arbetssituation"

www.lr.se/omlr/vanligafragor/vanligafragor/vadaregentligenfortroendearbetstid.5.7afd75d12634eea4be8000784.html
  • älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-03 18:49:12 följande:
    Är utvecklingssamtal något som ska hållas för varje elev för att uppnå skolans mål? 

Utvecklingssamtal ska erbjudas men man kan inte tvinga någon att komma så nej det är det inte.
  • älskarlivet81
    kaffe skrev 2013-09-03 19:19:34 följande:
    Ok, erbjudas. 

Vad säger era avtal om när utveklingssamtalen ska erbjudas?
    På den arbetsplatsförlagda tiden
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?