Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?
VAD är det som motsäger att en lärare kan jobba på skolan mellan 8 och 15 och sedan göra några timmar ibland mellan 17 och 19?
Jag lägger ofta utvecklingssamtal på min undevisningsfria tid. Det kan då hända att eleven missar lite lektion dock.
Nej, men de 10 timmarna som är förtroendetid lägger jag utanför arbetsplatsen.
Säg det till min chef då... Jag håller inte heller med dig.
Jag finns på min mail. Har jag arbetsplatsförlagd tid så kan man,nå mig på arbetslagets telefon.
Jag tycker inte att man signalerar att lektionerna är oviktiga när det är pga utvecklingssamtal man går ifrån.
Chefen får inte bestämma hur förtroendetiden ska utnyttjas.
Du får tycka att det är flummigt men det heter FÖRTROENDEtid av en anledning..
Mina elever och dess föräldrar har aldrig klagat över detta. Nu senast hade jag max 2 utvecklingssamtal på min förtroendetid. Ett var nog 7.45 och det andra 16.15.
Du ska själv göra en professionell bedömning av vad denna tid ska användas till och hur den ska förläggas i tid och rum. Arbetsgivaren har rätt att förvänta sig att tiden faktiskt används och att den används på bästa sätt för verksamhetens måluppfyllelse.
Den så kallade lojalitetsplikten i anställningsavtalet gäller alltså. Men någon traditionell rätt för arbetsgivaren att ”leda och fördela arbetet” finns inte under förtroendearbetstiden. Du kan alltså inte tas i anspråk för allehanda arbetsuppgifter under denna tid och rektor kan inte begära att du ska föra bok över, eller på annat sätt redovisa, hur förtroendearbetstiden disponeras.