Inlägg från: LunaLunatic |Visa alla inlägg
  • LunaLunatic

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

älskarlivet81 skrev 2013-09-03 19:59:58 följande:
    Nej oftast kan man inte flexa med sin arbetsplatsförlagda tid eftersom det ofta är lektioner direkt på morgonen och sen tills man slutar. Har nog aldrig varit med om att det är ren planeringstid i början eller slutet av dagen..
    En dag i veckan har jag bara schemalagt direkt på morgonen + senare på eftermiddagen. Ett stort "hål" av planeringstid som inte direkt är något att kompa.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-03 20:21:20 följande:
    Om du ändå har arbetsplatsförlagd tid, spelar det väl ingen roll vilken tid "hålet" är?? Det måste väl vara bättre att ha en lång sammanhängande tid än flera småstunder.
    Som jag skrev, en stor del av min planeringstid ligger så det inte går att kompa. Ett stort block en dag och mindre andra dagar (men även dessa är omgivna av schemalagd tid). Det funkar liksom inte att gå hem en eller ett par timmar tidigare.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-03 20:25:49 följande:
    Varför skulle inte det gå?  Förresten har ni väl arbetsplatsförlägd tid dagtid i alla fall så att kompa ut blir väl i så fall inte aktuellt mer än vid något enstaka tillfälle. 
    Vem tusan kompar mitt på dan? Kul, ta ut komp och ändå sitta på jobbet och häcka.
  • LunaLunatic
    MadHatter skrev 2013-09-03 20:31:44 följande:

Kan man inte göra "förtroendetiden" på det hål som uppstår om man kompar mitt på dan - så slipper man ju den tiden när man kommer hem?
    Kan kan man. Men kompar jag vill jag kunna "njuta" av det.
  • LunaLunatic
    MadHatter skrev 2013-09-03 20:48:52 följande:

Så du njuter inte av att slippa jobba på kvällen?
    Jag sitter inte och jobbar varje kväll. Det skulle jag inte ens hinna. Det fina med förtroendetid är att jag kan göra den där och när jag vill.
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-05 17:52:55 följande:
    Ok, jag ger upp.   

Men om ni lärare inte kan kan hitta en timme per elev och termin (eller läsår) då eleven inte har lektion hur kan ni då förvänta er att föräldrar ska kunna komma på den timme ni anvisar, oftast med endast ett par veckors varsel.  Ni har ju valet att redan från terminsstart bestämma vilken timme det rör sej om, men det har inte föräldern.  
    1. Eleven OCH läraren måste ju ha samma timme ledig.
    2. Ofta ska samtalen göras under vecka X. Finns det två timmar där både elev och lärare är fria samtidigt per vecka, är det svårt hinna Y elever på en vecka.

Alla dessa timmar som läraren har kan för övrigt bestå av en massa 10-minuters raster också.
    En dag i veckan är jag schemalagd 08.00-17.00. Jag har då 85 minuter som ej är lektioner eller möten. Av dessa går 30 bort till lunch. Ytterligare 25 minuter ligger i block och resterande tid ligger som kortraster. På papperet kan jag väl anses ha nästan en timme den dagen (dvs tid till samtal enligt vissa i tråden), men i praktiken fungerar det 
  • LunaLunatic

Måste även förklara en sak, känner jag. Lektioner är olika långa, vilket betyder att de går omlott. Mina egna är 50-70 minuter långa, men andra lärare kan ha lektioner som är 40 minuter. Detta försvårar ytterligare när det gäller att hitta ledig tid.

• LunaLunatic

2. På min förra skola kom de tex vecka 40 och sa "samtalen ska göras innan vecka 43". I praktiken hade du då en vecka på dig att utföra samtal. På den nya kom det också info om att vecka X ska samtal hållas.

1. Så sugen på att ge dig mitt schema + min mentorsklass så du får se hur många "hål" vi har gemensamt.

• LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-05 21:21:26 följande:
    2. Ok, men att det ska hållas utvecklingssamtal minst en gång per läsår är väl knappast någon nyhet. Det visste du väl om? A

1.Visst, vi kan byta schema, men då får du vara beredd på att jobba till kl 8 på kvällen en gång i veckan.
    Jag bryr mej egentligen inte om vilket schema du har. Du behöver inte redovisa varje minut för mej. Det intresserar mej inte.  Det jag opponerar mej mot är att lärare medvetet lägger utvecklingssamtal så eleverna får gå ifrån sina ordinarie lektioner. Jag tycker det är om du ursäktar uttrycket " åt helvete" fel. Dels för att man som lärare signalerar att det inte gör så mycket om man missar en lektion och dels för att det inte behövs. Med rätt planering och ett uns smidighet borde alla lärare kunna lösa det. Det handlar om 1 timme per elev. Felet är kanske inte er lärares egentligen utan era rektorer som tillåter det. 
    Skolan bestämmer NÄR det ska hållas, som jag och flera andra försökt förklara.

Jag har inte bett dig lägga schema, ville bara visa hur otroligt många hål jag och mina mentorselever har gemensamt. Jag har heller aldrig förespråkat att eleverna ska gå ifrån någon annan lektion. Jag har dock svårt få ihop ekvationen 13 timmar samtal på "håltimmar". Jag har faktiskt inte ens 13 timmar utan undervisning/möten/rastvakteri. 
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-05 21:34:20 följande:
    Nej, jag tror inte att det är mentorer som avgör när samtalen ska ske.  Samtidigt kan inte komma som en total överraskning att ni ska hålla dessa utvecklingssamtal. Det handlar om 21 timmar på 1 termin. Det är inte 21 timmar i veckan.  
    Omdömen från undervisande lärare ska vara inne senast vecka X. Samtal ska sedan utföras inom två veckor. Så är det alltså på min skola. Det är inte något som kan/bör/ska spridas över en hel termin.
  • LunaLunatic
    Sevillana skrev 2013-09-05 21:36:40 följande:
    Fast tidigare i tråden var det ju flera lärare som skrev att de jobbade 8-16, inte en sekund mer...
    Det är skillnad på arbetsplatsförlagd tid och den fria tiden. Jag gör mina övriga timmar på väg till och från jobbet. Till exempel.
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-05 22:30:23 följande:
    Och om hon skulle byta jobb med mej skulle hon inte jobba som lärare... utan något helt annat.  
    Du får nog läsa igen. Har aldrig velat byta jobb med dig. Bara visa hur väl scheman matchar.
  • LunaLunatic
    Natulcien skrev 2013-09-05 22:32:20 följande:
    Äh, jag ger upp...
    Klokt
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-05 22:36:23 följande:
    Och jag har skrivit flera gånger att jag inte är ett dugg intresserad av att se exakt på minuten vad ni som lärare gör under er arbetstid. 
    Och nej, jag vill inte byta jobb med dej heller.  
    Börjar förstå varför du tycker så illa om skolan. Den du gick i svek dig uppenbarligen.
  • LunaLunatic

Det skulle jag skriva, inte du. Vet inte om det var mobilen eller trötthet den här gången.

LunaLunatic skrev 2013-09-06 04:16:40 följande:
    Har du inte lärt dig läsförståelse har ju svikit dig. Och du beklagar jag

• LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-06 18:33:28 följande:
    Fast just skoljoggen är väl en aktivitet som är inplanerad redan från början? 
    Lär samtalen också vara om alla lektioner bryts.
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-06 19:05:10 följande:
    Jag är inte heller intresserad av hur just dina håltimmar ligger. Jag vet inte vad anledningen är till varför du återkommer till det i inlägg efter inlägg.  Om du kan utnyttja dina håltimmar eller inte, är varken i mitt intresse eller ansvar. 

Eftersom du anser att lärare har massa hål och kan ta samtalen då.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?