Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

MadHatter skrev 2013-09-01 17:17:52 följande:

Om hagbkpmmer ihåg rätt va det som skrevs från början att lärare har rätt att vara ledig på klämdagar och skollov. Och det stämmer väl? Det är inte alla yrkesgrupper som har den möjligheten ich det kan man väl se som en fördel just för läraryrket?
    Självklart. Det finns fördelar och nackdelar med alla yrken. En nackdel är att det är nästan omöjligt att ta ledigt någon annan tid.
  • Natulcien
    Tuffen skrev 2013-09-01 18:08:57 följande:
    Om jag skulle vara 45 h per vecka på jobbet skulle mina barn få väldigt långa dagar på fritids. Då skulle jag byta yrke. Jag är väldigt bra på det jag gör, d v s undervisar, så det skulle faktiskt skolan i allmänhet förlora på. Vi behöver behålla bra lärare i kåren, inte förlora dem. 
    Precis.

Det vore ju inte önskvärt att de som hojtar om lov, förtroendearbetstid och lediga klämdagar som "lyx" skulle jobba som lärare. Då skulle nog kvaliteten på våra skolor sjunka snabbare än ett bombat skepp...
  • Natulcien
    nine05 skrev 2013-09-01 18:39:12 följande:
    Ni lärare som tycker att föräldrar kan ta ledigt mitt på dagen utan prolem för att gå på utvecklingssamtal är ni medvetna om att det finns arbetsgivare som säger att sånt får skötas efter arbetstid. Vi på skolans utsida har ingen rätt att kräva ledigt för att gå på barnens utvecklingssamtal, tyvärr. Ta en semesterdag kanske går bra om verksamheten tillåter. Kanske mötat halvvägs kanske, lärare måste bli bättre/våga kräva övertidsersättning.
    Men...jag förstår inte riktigt...varför ska lärare vara så himla flexibla, trolla med knäna och erbjuda utvecklingssamtal när det passar föräldrarna, när föräldrarna själva är extremt oflexibla och inte kan tänka sig att rucka en millimeter på sin egen arbetstid?
  • Natulcien
    nine05 skrev 2013-09-01 19:03:05 följande:
    Jag skrev mötas halvvägs.... men hur löser man om arbetsgivaren säger nej till ledighet mitt på dagen möjligen få gå en stund tidigare??
    Kanske börja ställa krav på arbetsgivaren...?
  • Natulcien
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-09-01 19:25:45 följande:
    Anser ni lärare att ni har någon skyldighet att anpassa er efter föräldrarna (i någon mån)?
    Hela läraryrket handlar ju om anpassning, mest hela tiden...

• Natulcien
    nine05 skrev 2013-09-01 19:38:01 följande:
    Hallå eller???Tyvärr har jag förstått från både släkt och vänner som jobbar som lärare att de har  svårt att förstå hur arbetstidsavtal  mm ser ut utanför skolans väggar, det är inte bara att kräva ledigt. För det mesta får man veta i god tid för att kunna planera, men får man den 1 vecka innan hur tänkte läraren då??
    Jag vet mycket väl hur arbetstidsavtal m.m. ser ut. Jag jobbar inte själv som lärare, men har gjort. Jag har arbetat inom andra områden, har en sambo som jobbar med annat etc. Så nog har jag koll. Så att dina släktingar vänner har svårigheter med förståelsen är ju beklagligt. Men de flesta lärare har nog bra förståelse. Det är snarare förståelsen för lärarnas arbetstider som är problemet, vilket inte minst den här tråden visar.
    Men ja, en vecka innan är väldigt dåligt. Minst en månads varsel, tycker jag.
  • Natulcien
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-09-01 19:40:09 följande:
    Det var inte ett svar på min fråga.
    Men självklart anpassar man sig, så gott det går, men trolla kan man ju inte...

När jag jobbade som lärare så lades utvecklingssamtalen på undervisningsfria dagar (som det alltid finns inlagt ett antal per år), vilket betydde att hela dagen veks åt utvecklingssamtal för läraren, medan eleverna var lediga förutom den tid de hade sitt samtal.

Jag la ett schema med samtal från 08.00-17.00. Föräldrarna fick boka tid utifrån vad som passade dem bäst. Det är anpassning utifrån givna ramar.
  • Natulcien
    Harvester skrev 2013-09-01 20:00:25 följande:

Vet inte vad du har för jobb, men jag kan iaf inte ta tjänstledigt hur dom helst, lön eller ej. Arbetsgivaren har ingen skyldighet att ge folk tjänstledighet eller ledigt för föräldrasamtal osv. Är barnet under 8 kan man kanske få föräldraledigt men måste då ansöka 2 mån i förväg eller nåt liknande. Vi får inte ens ledigt för läkarbesök eller tandläkarbesök för oss själva utan detta får planeras in när man är ledig!
    Verksamheten på min arbetsplats fungerar inte om folk är bort ett par timmar här och var...
    Hur gör ni om barnen blir sjuka då? Rasar hela er arbetsplats ihop då?
  • Natulcien
    Harvester skrev 2013-09-01 20:03:06 följande:

Och om man inte är så viktig för sin arbetsgivare? Ska man säga upp sig och bli arbetslös då istället?
    Under hela min skolgång (80- och 90-tal) låg alla "kvartsamtal" som det hette på kvällstid. Har svårt att tro att alla dessa lärare jobbade gratis..?
    På den tiden var inte lärarnas arbetstid reglerad heller, så de var mycket mer "fria" i sina arbetstider.
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 20:15:12 följande:
    Varför skolar du inte om dig själv om du har ett så fruktansvärt jobb. Jag har 40timmar yttre tjänst och exakt lika svårt att komma ifrån som alla lärare har. Jag har länge utbildning än lärare och lägre lön. Jag gnäller inte över det. Men jag retar så upp mig på folk som tror att det endast tycker att de har det så illa och alla andra har det såååå bra. Flexibla arbetstider och hög lön. Verkligheten ser inte ut så.
    Haha, jag jobbar inte ens som lärare... Men jag har god insikt i (och förståelse för) en lärares arbete.

Jag tror att du får ta och läsa tråden igen om du har uppfattat det som att lärare gnäller och tror att alla andra har det så bra. Tråden andas istället en missunnsamhet och misstänksamhet gentemot lärare, som tvingas gå i försvar.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?