Inlägg från: LunaLunatic |Visa alla inlägg
  • LunaLunatic

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Vad motsäger att föräldern gör så, dvs den som har ett barn och inte en klass med trettio? Hen kan väl börja några timmar tidigare på jobbet och gå på samtal klockan tre då?

Tom Araya skrev 2013-09-03 14:53:12 följande:
    Men VAD är det som säger att detta ska ske under vissa klockslag?

VAD är det som motsäger att en lärare kan jobba på skolan mellan 8 och 15 och sedan göra några timmar ibland mellan 17 och 19?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic

Samma här. På övrig tid får man maila så hör jag av mig vid tillfälle, tex nästa dag. Mina dagar är rätt fulla och jag har svårt att kompa med mig själv. Har ofta lektioner eller konferenser som ram för mina dagar. Ta ut komp mitt på dagen gör jag inte! Trots stort hål en dag i veckan.

älskarlivet81 skrev 2013-09-03 17:50:05 följande:
    Jag finns på min mail. Har jag arbetsplatsförlagd tid så kan man,nå mig på arbetslagets telefon.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic

Samtalen ingår inte i förtroende tiden. Punkt.

kaffe skrev 2013-09-03 18:06:35 följande:
    I så fall tycker vi helt olika. För min del anser jag att varje lektionsminut är viktig för barnet.  

Hur förklarar du för barnen att du har 10 timmars förtroendetid till förfogande i veckan, men ändå väljer att ta tid så eleverna missar undervisning?  

Menar du att din chef inte bestämmer vilka uppdrag som ingår att göra i er förtroendetid? Det låter väldigt flummigt.  

• LunaLunatic

Jag vill säga att om du önskar ändra avtalet får du väl engagera dig politiskt eller nåt :)

kaffe skrev 2013-09-03 18:15:15 följande:
    Vad är det du vill säga? Ingår dom i barnens lektionstid? 

Dubbelpunkt. 

• LunaLunatic

Och ja jag har erbjudit tider på kvällen. Då bodde jag nära jobbet och har ett schema som tillät komp. Nu är jag inte alls sugen eftersom jag bor längre bort och har svårt "få tillbaka" tiden.

• LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-03 18:25:53 följande:
    Hur tänker du nu? Det går väl knappast åt fler timmar för utvecklingssamtal för att du bor längre fbort. Pendlng till och från jobbet räknas inte som arbetstid.
    Det är skillnad ha samtal till 19 tre dagar och komma hem 19.15, och att ha samma samtal och komma hem närmare 21. Jag vill inte "offra mig" på samma vis då. Har som sagt betydligt svårare ta ut komp i mitt schema nu också.
  • LunaLunatic
    Tuffen skrev 2013-09-03 19:39:12 följande:
    1080 minuter. 
    Det är det normala. Så tillkommer ju konferenser, rastvakteri och annat smått. För mig tar detta "övriga" ca 8 timmar i anspråk en vanlig vecka.
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-03 19:48:37 följande:
    Förvisso, men att du har lång pendlingstid till ditt jobb är ju ditt problem.  
    Ja, och då väljer jag att inte vara lika schysst.
  • LunaLunatic
    kaffe skrev 2013-09-03 19:46:08 följande:
    Nu frågade jag i timmar, inte minuter. Men ok. 
    Då har du lika många timmar, minus 1 som du inte har lektionstid.

Hur många elever har du som du ska ha utvecklingssamtal med och hur många gånger per år har du utvecklingssamtal ?

Övrig tid ligger inte i klump vet du. 10 minuter här, 5 minuter där, det ger inget fungerande samtal. Det kräver också att föräldrar tar ledigt. Och så fick det väl inte gå till?
  • LunaLunatic
    MadHatter skrev 2013-09-03 19:56:43 följande:

Då har ni ca 17 timmar som inte är lektioner (eller inte ni, du). Hur anpassar sig ledningen till de krav de ställer? Dvs ser de till att låta bli andra möten mm de veckor ni har utvecklingssamtal?
    Kan man flexa med sin arbetsförlagda tid? Dvs vara kvar till 18 en vecka för att gå hem kl 15 i två sen (om den atbetsplatsförlagda tiden är till 16)?
    Det brukar man kunna, dvs tillåtas. Dock är det inte säkert att det går.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?