Inlägg från: kaffe |Visa alla inlägg
  • kaffe

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

LunaLunatic skrev 2013-09-03 18:20:26 följande:
    Och ja jag har erbjudit tider på kvällen. Då bodde jag nära jobbet och har ett schema som tillät komp. Nu är jag inte alls sugen eftersom jag bor längre bort och har svårt "få tillbaka" tiden.
    Hur tänker du nu? Det går väl knappast åt fler timmar för utvecklingssamtal för att du bor längre fbort. Pendlng till och från jobbet räknas inte som arbetstid.
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 18:27:10 följande:
    Du får tycka att det är flummigt men det heter FÖRTROENDEtid av en anledning..

Mina elever och dess föräldrar har aldrig klagat över detta. Nu senast hade jag max 2 utvecklingssamtal på min förtroendetid. Ett var nog 7.45 och det andra 16.15.
    Så ni har inga riktlinjer alls vad  för åtagande som ingår i er förtroendetid?  Är det något som bara finns på pappret? 
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 18:35:29 följande:
    "Vad är egentligen förtroendearbetstid? Lärares arbetstid är dels reglerad, dels oreglerad. De avtalsslutande parterna har alltså kommit överens om att lärare har förtroendet att själva förfoga över en del av arbetstiden.

Du ska själv göra en professionell bedömning av vad denna tid ska användas till och hur den ska förläggas i tid och rum. Arbetsgivaren har rätt att förvänta sig att tiden faktiskt används och att den används på bästa sätt för verksamhetens måluppfyllelse.

Den så kallade lojalitetsplikten i anställningsavtalet gäller alltså. Men någon traditionell rätt för arbetsgivaren att ”leda och fördela arbetet” finns inte under förtroendearbetstiden. Du kan alltså inte tas i anspråk för allehanda arbetsuppgifter under denna tid och rektor kan inte begära att du ska föra bok över, eller på annat sätt redovisa, hur förtroendearbetstiden disponeras.

Förtroendearbetstiden kan dock mycket väl vara föremål för diskussion mellan dig och din arbetsgivare, till exempel i samband med att ni talar om din totala arbetssituation"

www.lr.se/omlr/vanligafragor/vanligafragor/va...
    Är utvecklingssamtal något som ska hållas för varje elev för att uppnå skolans mål? 

• kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 18:50:21 följande:
    Utvecklingssamtal ska erbjudas men man kan inte tvinga någon att komma så nej det är det inte.
    Ok, erbjudas. 

Vad säger era avtal om när utveklingssamtalen ska erbjudas?
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 19:20:27 följande:
    På den arbetsplatsförlagda tiden
    Ok, men ni har väl ett x antal timmar som inte är lektionstid som är arbetsplatsförlagda?
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 19:25:05 följande:
    Absolut, men hur varje skola lägger upp det där är lite olika.

Hos oss är det så att utvecklingssamtal ska ligga på den arbetsplatsförlagda tiden som vi själva inte har lektioner. Dvs. det tas så klart inte in vikarier för oss, men däremot kan eleven ha lektion just då.
    Hur många timmar har ni som är arbetsplatsförlagda per vecka som ni inte har lektion?
  • kaffe
    Tuffen skrev 2013-09-03 19:39:12 följande:
    1080 minuter. 
    Nu frågade jag i timmar, inte minuter. Men ok. 
    Då har du lika många timmar, minus 1 som du inte har lektionstid.

Hur många elever har du som du ska ha utvecklingssamtal med och hur många gånger per år har du utvecklingssamtal ?

• kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 19:45:58 följande:
    Det är skillnad ha samtal till 19 tre dagar och komma hem 19.15, och att ha samma samtal och komma hem närmare 21. Jag vill inte "offra mig" på samma vis då. Har som sagt betydligt svårare ta ut komp i mitt schema nu också.
    Förvisso, men att du har lång pendlingstid till ditt jobb är ju ditt problem.  
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 20:01:49 följande:
    En dag i veckan har jag bara schemalagt direkt på morgonen + senare på eftermiddagen. Ett stort "hål" av planeringstid som inte direkt är något att kompa.
    Om du ändå har arbetsplatsförlagd tid, spelar det väl ingen roll vilken tid "hålet" är?? Det måste väl vara bättre att ha en lång sammanhängande tid än flera småstunder.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?