Inlägg från: MadHatter |Visa alla inlägg
  • MadHatter

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 17:21:08 följande:
    Men jag har minst 15 mentorselever = minst 7,5 timmes samtal, oftast upp emot 10 timmar. Sen har jag samtal med några av dem (2-3 stycken) var fjärde vecka också. Skulle alla dessa ligga utanför min arbetstid så skulle jag ju aldrig träffa min egna familj känns det som..



    Nej, det jag ifrågasätter är att du (eller inte du egentligen utan någon annan i tråden som jag svarade från början)verkligen hinner med alla samtal före kl 15.

    Det låter ju ohållbart om man har lektioner mellan 8-14.30 och sedan måste hinna med utvecklingsamtal innan kl 15 och inte får använda sin övriga arbetstid till detta.

    Det jag ifrågasatte egentligen var att vara kvar på jobbet efter 15= jobba gratis, vilket jag uppfattade som någon hävdade.
  • MadHatter
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-01 15:34:17 följande:
    Min sambo jobbar heltid inom ett helt annat yrke. Han sitter inte in på nätterna och rättar uppsatser. Han ägnar inte heller helgerna till att planera nya arbetsområden, omdömesskrivning, dokumentation....eller fortsatt rättning. Han ligger inte sömnlös på nätterna över en tonåring med drogproblem eller möte med soc. Han kan se en dokumentär på TV utan att fundera över hur den kan användas i undervisningen. Han har inga gråtande eller arga föräldrar som ringer klockan 21 på kvällen. 

    Visst finns det fördelar med läraryrket. Som småbarnsförälder är det t.ex. kanon att vara ledig när barnen är det. Det är jättekul att arbeta med ungdomar och i mångt och mycket fritt och omväxlande. Men det är inte för intet som ingen längre vill bli lärare eller att erfarna lärare flyr yrket till något annat. De väljer bort "den fantastiska kompensationen" alldeles frivilligt .



    Fast det är ju många andra yrken som innebär att man tänker på jobbet hemma, på olika sätt. Så det är ju inget unikt för lärare. Sen tycker jag absolut att man i möjligaste mån ska undvika jobbsamtal på fritiden.

    Du jobbar mer än du får betalt för alltså - mer än de timmar du enligt avtalen ska jobba per vecka. Varför gör du det?
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 17:37:06 följande:
    Var inte färdig men dottern lyckades skicka! När jag måste lägga ett samtal efter min arbetsplatsförlagda tid så räknar jag av det från förtroendetiden istället för annars hade jag jobbat gratis..



    Det känns självklart för mig att man ska göra så som du- hur menar arbetsgivaren annars att man ska läsa det?
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 17:42:54 följande:
    Kompa ut när man inte har lektioner, dvs om man har lite ledig tid på morgon eller eftermiddag.



    Fast jag tänker så här - om man har lektioner 8-11 och 12 15 - och två timmar som man ska jobba med planering efter 15. (Om man nu har tio planeringstimmar i veckan)

    Vad är då skillnaden för dig som lärare om du planerar mellan 11 och 12 och tar utvecklingssamtalen mellan 16-17 istället för tvärtom?

    Din arbetstid blir ju lika lång för det och fördelningen mellan elevtid och planeringstid den samma.
  • MadHatter
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 17:53:36 följande:
    För förtroendetiden ska egentligen inte användas till utvecklingssamtal. Förtroendetiden är sådan tid som vi förfogar över och som till största del handlar om planering. Kanske sådant som inte går att göra på jobb eller som behöver längre tid till att klaras av (jag sitter t.ex. gärna och rättar uppsatser flera timmar i sträck istället för 30 min där och 30 min här)..

    Men jag håller med dig till viss del, förutom att om min arbetsplatsförlagda tid slutar 16 så vill jag kunna hämta mina barn på förskolan t.ex., och väljer att jobba klockan 20 istället när de sover t.ex..



    Fast förtroendetriden - den tid som ska gå till att planera, rätta mm blir ju precis lika lång i mitt exempel - du tar ju inte av den. Däremot gör du en del av den tiden på jobbet istället för hemma. Men så länge det inte är varje vecka hela året kan det väl inte vara ett jätteproblem?

    Många lärare jag känner gör alla sina arbetstimmar på arbetsplatsen - alltså även förtroendetiden.

    Är man småbarnsförälder förstår jag att det är skönt att kunna jobba efter barnen lagt sig istället och hämta barnen tidigare - men ni har alltså rätt till det oavsett hur det påverkar arbetet i övrigt?
  • MadHatter
    Tuffen skrev 2013-09-01 18:08:57 följande:
    Om jag skulle vara 45 h per vecka på jobbet skulle mina barn få väldigt långa dagar på fritids. Då skulle jag byta yrke. Jag är väldigt bra på det jag gör, d v s undervisar, så det skulle faktiskt skolan i allmänhet förlora på. Vi behöver behålla bra lärare i kåren, inte förlora dem. 



    Nu vet jag inte om ditt inlägg har nåt med mina inlägg att göra, men vill för säkerhets skull påpeka att jag inte anser att lärare "ska" arbeta just på arbetsplatsen all sin arbetstid. Jag har dock vänner som väljer att göra det för det passar dem bäst - så rent tekniskt finns ju den möjligheten även för lärare om man väljer att göra så. Jag tycker för övrigt att det är konstigt att lärarnas arbetstider har blivit mer och mer reglerade under samma tidsperiod som andra yrkesgrupper fått mer flexibla tider.

    Jag tycker dock inte det är orimligt att man på en heltid kan behöva vara på jobbet till 17 säg 6 veckor om året.

    Alla lärare jag känner är det periodvis, så jag blir helt enkelt förvånad när lärare här menar att det är deras rätt att gå hem 15.00 varje dag med en heltid.

    Om det stämmer (vilket jag inte tror det gör i normalfallet) kan man nog hävda att det (just i det specifika fallet - pratar inte om andra delar av läraryrket nu) handlarnon rätt bra avtal.
  • MadHatter
    hammarhajen skrev 2013-09-01 19:12:45 följande:
    Det handlar inte bara om övertidsersättning. Det handlar om att orka och få ihop livet för egen del.

    Vi lärare har inte heller någon magisk gräddfil att ta till. Vi har inte rätt till förskola fram till 19 för våra egna barn bara för att en förälder inte kan (vill?) komma på samtal före 17.30. Vi har inte egna barn som på något magiskt vis klarar att vara på fritids mellan 6 och 18.30 i två veckor när våra samtal ligger. Vi har inte superkrafter och klarar att vara trevliga, klartänkta och engagerade non stop 7 - 18 utan minsta kaffepaus.

    Vi har ansvaret för ERA BARN på dagarna och är skyldiga att erbjuda god undervisning och utrymme för tröst, konfliktlösning och närvaro ÄVEN under perioden då vi har utvecklingssamtal. Därför går det inte att lägga all barnfri tid på samtal, vi MÅSTE hinna med en del interna möten, planering och förberedelse. Om lektionerna slutar 14.00 kan inte all tid efter det gå till samtal med föräldrar. Det MÅSTE finnas luft för akuta samtal med kuratorn, med gråtande barn, telefonsamtal till den förälder vars barn slog ett annat och samtal med barnet självt. Eller ska vi skita i allt sådant under de tre veckor samtalen ligger? 

    Istället för att begära att lärarna ska ge vika hela tiden kan du väl gå på din egen arbetsgivare, för nog borde man få gå på samtal i skolan...    



    Fast det handlar väl inte om att alla elever måste ha tider efter 16 men att några få behöver det och då krävs en viss flexibilitet - typ Max 5 elever per klass. För de allra flesta går det lösa - särskilt om skolan har bra framförhållning och delar ut tider i god tid så man hinner söka om semester och liknande om det skulle krävas.
  • MadHatter
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-03 09:25:24 följande:
    Nej, det är inte synd om mig. Mest fascinerad över att andra förväntar sig att lärare ska arbeta kvällstid obetalt och att vi är gnälliga och lata om vi inte gör det. I verkliga livet har jag dock inte stött på problemet. beroende på hur jag lagt den arbetsplatsförlagda tiden så har det antingen funnits utrymme före skolstart eller efter för den som inte kunnat annan tid. mycket få dock som önskat amdra tider än dem som givits trots vi tryckt på den möjligheten. Lärare har dålig lön, uppenbarligen du också. Det är väl inget varken du eller jag bara ska finna oss i och tycka är bra och så ta på oss ytterligare arbetsuppgifter? Tror du arbetssituationen blir bättre då?



    Fast det är väl ingen annan än lärarna som säger att den ska vara obetald?

    Vilka arbetsuppgifter ingår i "förtroendetiden"? Finns det inskrivet i avtalen att samtal med elever inte får ingå i denna tid?

    Hur gör lärare som har lektioner till 14 (utan håltimmar) om man som en i tråden skrev har rätt att gå hem kl 15 och samtidigt under ett par veckor ska hinna med 25 utvecklingssamtal?
  • MadHatter
    Tuffen skrev 2013-09-03 19:39:12 följande:
    1080 minuter. 



    Då har ni ca 17 timmar som inte är lektioner (eller inte ni, du). Hur anpassar sig ledningen till de krav de ställer? Dvs ser de till att låta bli andra möten mm de veckor ni har utvecklingssamtal?

    Kan man flexa med sin arbetsförlagda tid? Dvs vara kvar till 18 en vecka för att gå hem kl 15 i två sen (om den atbetsplatsförlagda tiden är till 16)?
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?