Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

gbgumman skrev 2013-09-01 14:25:12 följande:
    Samma här. Mycket tight schema. Man får helt enkelt prata med läkare och hitta en tid som passar båda. Det är ofta serviceinriktade och vill att man ska ha det bra.
    Jaha...nyss skrev du ju att du tar ut komp..? Hur ska du ha det?

Få läkare jobbar dock gratis... de har dessutom betald övertid.
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:26:38 följande:
    Ops får ofta höra av lärare att de har massa komp att ta ut. Ny info för mig. Ska säga det nästa gång.
    Precis. Men de kan aldrig ta ut den...
  • Natulcien
    Sevillana skrev 2013-09-01 14:29:25 följande:
    Lustigt, i andra trådar klagar lärare över att de i princip jobbar dygnet runt, men här verkar det vara så att ingen jobbar efter 16.00.
    Lärarkåren verkats vara hyfsat verklighetsfrånvända.
    Jo, de har 10 timmar förtroendearbetstid i veckan, så du kan ju plussa på 2 tim. per dag...

Snarare är det nog så att fler borde prova lärarnas verklighet... Obestämd
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:45:55 följande:
    Du menar alltså att de inte tar ut en de klämdagar de säger till oss att inte dyka upp. Det är ju bedrägeri. De säger de ska ta ut den men sen gör det inte det.
    På klämdagar är det oftast ledigt, d.v.s. inga lektioner. Och det har inget med komp att göra. Lärarna har en fast årsarbetstid och eleverna en garanterat undervisningstid. Snarare är det så att de jobbar mer än de ska, men kan aldrig kompa ut det.
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 14:47:32 följande:
    Jag har inga förtroende timmar alls. Är i yttre tjänst hela tiden.
    Fast du jobbar bara 40 tim i veckan utifrån de tider du angav.
  • Natulcien
    Sevillana skrev 2013-09-01 14:56:25 följande:
    Så förtroendetid är enbart hemarbete, lyxigt. Jag tycker gott att lärare förtjänar en bra slant mer i kuvertet, men att gnälla över mastiga arbetstider är i min åsikt väldigt verklighetsfrånvänt.

Jag snittar ca 40-45 timmar/vecka och då räknar jag självklart inte med nätter eller resor vid konferenser osv (ca 40 resdagar/år) Kompenseras för detta med tre extra semesterdagar och en hyfsad lön, ingen komp utöver det. Detta är standard för alla inom min bransch.
    Jag hade inte tackat nej till garanterat lediga mellandagar eller långa sammanhållande sommarsemestrar som lärare har, men jag klagar inte för jag visste vad jag gav mig in på.

Lärare har hyfsade villkor bortsett lönen anser jag och jag förstår inte varför det inte kan vara möjligt att planera in möten med arbetande föräldrar innan 9 eller efter 16. Alla förklaringar hittills låter krystade hittills.
    Alla yrken har ju sina för- och nackdelar. Det går alltid att omskola sig till lärare om du vill åtnjuta den "lyx" som det är att ha 10 timmar förtroendearbetstid och snitta 45 tim. i veckan.

• Natulcien
    gbgumman skrev 2013-09-01 15:03:20 följande:
    MadHatter

Ingen lust antar jag. De gånget jag har hämtar barnen tidig möter jag bara lärarföräldrar. Jag skulle gärna hämta tidigare och jobba hemma några timmar.
    "Ingen lust"..? Herregud, du borde gå 1000 mil i en lärares skor innan du gnäller. Omskola dig till lärare istället! Lärare behövs alltid.
  • Natulcien
    Sevillana skrev 2013-09-01 15:17:32 följande:
    45 timmar vara 10 hemifrån (då man inte tar möten) är ju lyxigt med tanke på hur ni kompenseras. Ju mer ni försvarar er desto mer inser jag att ni inte har någon koll alls på hur de flesta som jobbar heltid har det, haha
    Oj, är det "ni" vs "vi" nu? Är det krig?

Gå 1000 mil i en lärares skor innan du gnäller mer, så får vi se hur långt du kommer... Skrattande
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-01 15:34:17 följande:
    Min sambo jobbar heltid inom ett helt annat yrke. Han sitter inte in på nätterna och rättar uppsatser. Han ägnar inte heller helgerna till att planera nya arbetsområden, omdömesskrivning, dokumentation....eller fortsatt rättning. Han ligger inte sömnlös på nätterna över en tonåring med drogproblem eller möte med soc. Han kan se en dokumentär på TV utan att fundera över hur den kan användas i undervisningen. Han har inga gråtande eller arga föräldrar som ringer klockan 21 på kvällen. 

Visst finns det fördelar med läraryrket. Som småbarnsförälder är det t.ex. kanon att vara ledig när barnen är det. Det är jättekul att arbeta med ungdomar och i mångt och mycket fritt och omväxlande. Men det är inte för intet som ingen längre vill bli lärare eller att erfarna lärare flyr yrket till något annat. De väljer bort "den fantastiska kompensationen" alldeles frivilligt .
  • Natulcien
    Sevillana skrev 2013-09-01 17:06:20 följande:
    Men hallå, det är ju inte jag som gnäller det ju ni!!! Jag skrev ju att jag jobbar mer än 40h vecka också och klagar inte. Däremot tycker jag att det borde gå att planera mötestid före 9 och efter 16 på ngn av era 45 timmars arbetsveckor.
    "Ni"? Vilka är "ni"? Och vilka gnäller?

Nej, det är som i alla andra trådar på samma tema. Folk (som inte har en susning) gnäller på lärarna, och lärarna måste försvara sig.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?