Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    Om jag skulle lägga alla mina samtal med föräldrar utanför arbetsplatsförlagd tid och få betalt extra för det skulle jag bli förmögen .

    För er som inte arbetar inom skolan är ni medvetna om hur många samtal det kan bli för mig som lärare under en termin? Självklart har jag alla vanliga utvecklingssamtal = 30-60 minuter (beroende på elev) x antal mentorselever. Utöver det har jag många föräldrar som jag regelbundet måste träffa utöver utvecklingssamtalet. Åtgärdsprogram ska upprättas och uppföljas - var sjätte vecka. Dessutom undervisar jag många elever som jag inte är mentor för. För X antal av dessa behöver jag delta i utvecklingssamtalet (tillsammans med elevens mentor), och dessutom samma sak om det är i mitt ämne eleven har åtgärdsprogram i. 

    Skulle jag tvingas lägga alla mina samtal utanför arbetsplatsförlagd tid skulle jag säga upp mig.  

  • Flickan och kråkan
    Tuffen skrev 2013-09-01 13:54:14 följande:
    Jag bryr mig faktiskt inte om vad föräldrar anser i den här frågan. Jag jobbar 8-15 (med undantag för en dag i veckan då vi har konferens till 16). Under den tiden ska utvecklingssamtalen ligga. Jag jobbar inte obetald övertid. Att få ut pengar eller tid övertid är i princip inte möjligt, det skrattar bara arbetsgivaren åt. Om ni vill komma åt detta får väl ni föräldrar ringa rektorerna och kräva verklig övertid för oss lärare, tid vi får betalt för i form av tid eller pengar. Så länge ni inte gör det ligger mina samtal mellan 8-15. Jag jobbar inte gratis. 
  • Flickan och kråkan
    gbgumman skrev 2013-09-01 15:03:20 följande:
    MadHatter

    Ingen lust antar jag. De gånget jag har hämtar barnen tidig möter jag bara lärarföräldrar. Jag skulle gärna hämta tidigare och jobba hemma några timmar.
    Eller kan det vara så att lärarföräldrar i stor utsträckning arbetar deltid . På den högstadieskola jag arbetar är det många småbarnsföräldrar. Inte någon av dessa (varken kvinnliga eller manliga) arbetar heltid. 

    Yrkesval är ju faktiskt frivilligt. Jag gnäller inte över att läkare har höga löner. Jag hade kunnat bli läkare om jag velat det. Däremot så tror jag få läkare har lust att arbeta obetalt. Lustigt nog har inte lärare lust till det heller. 
  • Flickan och kråkan
    Sevillana skrev 2013-09-01 15:17:32 följande:
    45 timmar vara 10 hemifrån (då man inte tar möten) är ju lyxigt med tanke på hur ni kompenseras. Ju mer ni försvarar er desto mer inser jag att ni inte har någon koll alls på hur de flesta som jobbar heltid har det, haha
    Min sambo jobbar heltid inom ett helt annat yrke. Han sitter inte in på nätterna och rättar uppsatser. Han ägnar inte heller helgerna till att planera nya arbetsområden, omdömesskrivning, dokumentation....eller fortsatt rättning. Han ligger inte sömnlös på nätterna över en tonåring med drogproblem eller möte med soc. Han kan se en dokumentär på TV utan att fundera över hur den kan användas i undervisningen. Han har inga gråtande eller arga föräldrar som ringer klockan 21 på kvällen. 

    Visst finns det fördelar med läraryrket. Som småbarnsförälder är det t.ex. kanon att vara ledig när barnen är det. Det är jättekul att arbeta med ungdomar och i mångt och mycket fritt och omväxlande. Men det är inte för intet som ingen längre vill bli lärare eller att erfarna lärare flyr yrket till något annat. De väljer bort "den fantastiska kompensationen" alldeles frivilligt .
  • Flickan och kråkan
    Sevillana skrev 2013-09-03 08:53:06 följande:
    Jösses vilka martyrer och offerkoftor ni lärare i tråden är. Börjar förstå varför ni inte tjänar mer.

    Det tragiska är väl snarare att lärare så ofta ställt upp efter arbetstid så att det förväntas. Jag gjorde ofta det son nyexad och bra många år utan familj. Idag har jag små barn och precis som du (antar jag?) så vill jag ge mina barn en god tillvaro......liksom mina barns pappa, som OBS INTE är lärare. Därför jobbar vi båda deltid (kan därför hämta barnen tidigt inte pga yrket, appropå den fåniga kommentaren tidigare). Därför väljer vi båda också att inte arbeta ideellt för tillfället. Ja, det gör en verkligen till martyr . Övriga här måste vara varje arbetsgivares dröm - eftersom ni uppenbarligen med glädje arbetar kvällar obetalt. Jag prioriterar annorlunda som förälder. Jag gör mitt jobb och ett gott jobb, på arbetstid - liksom majoriteten av övriga yrkesarbetande.
  • Flickan och kråkan
    gbgumman skrev 2013-09-03 05:52:19 följande:
    Utmärkt att de ligger på kvällstid. Du tror visst att jag svarar dig det gör jag inte i detta fall. Utan tuffen. Det jag skev av inte att jag inte kan komma ifrån kvällstid. Det jag skrev var att det ät tufft att vara arbetande småbarnsförälder. Det vore kul om det i skolans värld ens fanns den lilla gnutta förståelse. Så fort man inte får ihop det är man en värdelös förälder. De ända det får vara synd om är lärare. De är tydligen de ända som ligga sömnlösa över sina arbetsuppgifter. Jag har just stigit upp efter en natt då jag i vanlig ordning vakna tre för att jag legat och tänkt på hur jag ska få ihop det på jobbet och över mina arbetsuppgifter. Nej jag tjänar inte mer än er. Troligen mindre.

    Nej, det är inte synd om mig. Mest fascinerad över att andra förväntar sig att lärare ska arbeta kvällstid obetalt och att vi är gnälliga och lata om vi inte gör det. I verkliga livet har jag dock inte stött på problemet. beroende på hur jag lagt den arbetsplatsförlagda tiden så har det antingen funnits utrymme före skolstart eller efter för den som inte kunnat annan tid. mycket få dock som önskat amdra tider än dem som givits trots vi tryckt på den möjligheten. Lärare har dålig lön, uppenbarligen du också. Det är väl inget varken du eller jag bara ska finna oss i och tycka är bra och så ta på oss ytterligare arbetsuppgifter? Tror du arbetssituationen blir bättre då?
  • Flickan och kråkan
    Sevillana skrev 2013-09-03 23:37:52 följande:
    Vad gör en typisk lärare under sin förtroendetid? Låter otroligt flummigt att man varken är på arbetsplatsen, kan/får ha utvecklingssamtal eller att chefen inte ens får styra tiden.

    En typisk lärare rättar, rättar, planerar och åter rättar samt skriver omdömen, tar föräldrasamtal (det rings ett och annat på kvällstid), mailar föräldrar och rättar och förbereder mer. Jag har svenska och samhällsorienterande ämnen. Är du medveten om hur lång tid det tar att rätta EN uppsats i årskurs 7-9? Eller omdömesskrivning inför utvecklingssamtal? Jag har få elever eftersom jag har stora ämnen. I våras skrev jag 298 omdömen inför enbart utvecklingssamtalen. Varje omdöme ska innehålla vad eleven kan i förhållande till målen och vad han/hon ska förbättra för att nå ytterligare mål. 20 minuter för ett omdöme är inte överdrivet tilltaget. Att bedöma uppsatser, andra elevuppgifter eller att utvärdera elevens arbete (varje uppgift ska eleven ha ett omdöme för vilket talar om vilka mål som är uppnådda samt utvecklingsområden) är inget man snyter ur näsan på ett 30-minuters lektionsfritt pass mellan två lektioner. Under den arbetaförlagda tiden är lektioner utspridda så man har sällan långa sammanhängande lektionsfria stunder. Då kommer dessutom tiden att präglas av att samtala med elever, kollegor, lösa konflikter, bära material till nästa lektion och klassrum, kopiera etc. Det är viktigt att inte förtroendetiden tas i anspråk av styrt arbete för då försvinner en stor del av den tid som används till det som faktiskt är grundläggande för god undervisning - rättning, återkoppling till elev samt planering och förberedelse av lektion. Ska vi på exkursion eller studiebesök (måste troligtvis ur i skogen el. smhället) så kan jag inte heller förbereda och organisera detta på ett 40- eller 15-minutershål mellan lektioner. Skriver åtgärdspeogram, uppföljning av åtgärdspeogram, ser dokumentärer, läser skönlitteratur vi ska arbeta med etc etc. Jag tillhör dem som har ett otal nationella prov att rätta och bedöma utöver. Hur flummiga det än låter för dig så är det rätt väsentlig tid som lärare.
  • Flickan och kråkan
    Maline skrev 2013-09-04 23:47:39 följande:
    Jag förvånas över  kommentarer från lärare som går ut på att föräldrar som har svårt att med kort varsel gå på utvecklingssamtal under arbetstid inte engagerar sig i sina barn och deras skolgång. Jag är också lärare -universietslärare och jag säger som gamma. Jag behöver en tidig förvarning om utvecklingssamtalen i barnens skola eftersom jag också har undervisning och den är ofta schemalagd mellan 8 och 16 under kursperioderna. Det är inte enkelt att göra om schemat efter kursstart om jag däremot får ett par månaders förvarning kan jag vara på skolan vilken tid på dagen som helst eftersom jag då ser till att vi lägger ett schema som fungerar.  Just utvecklingssamtalen kommer ju inte som någon nyhet för lärare gissar jag därför borde det ju egentligen vara ganska enkelt för att ha lite mer framförhållning och kunna erbjuda tider i god tid och inte veckan innan samtalet förväntas äga rum?

    Varför pratar du inte själv med ditt barns mentor/klassföreståndare? Om man vet att man har svårt med tider och vill vara säker på att få in det på det egna arbetsschemat i god tid och man tycker att skolan är viktig varför inte boka in det med mentorn/klassföreståndaren tidigt? Bara att lyfta på luren eller skicka ett mail.
  • Flickan och kråkan
    kaffe skrev 2013-09-05 18:11:19 följande:
    1. Eleven går färre antal timmar per vecka i skolan än läraren arbetar.   2. Vem har bestämt att samtalen måste göras under en vecka? Vad är anledningen till att det inte går att sprida ut över flera veckor?

    Eftersom varje elev har olika lärare i olika ämnen och att varje lärare har en massa elever i olika klasser så måste samtalen ligga någorlunda samlat. För mina mentorselever ska jag ha in omdömen från alla andra lärare de har - de har närmare 20 ämnen. Omdömena ska dessutom hjälpa eleven. Det måste ha gått tid så att det finna något att bedöma och samtala kring samt möjlighet för eleven att påverka sitt arbete för att nå högre mål inför betygssättning.
  • Flickan och kråkan

    Om det skickar fel signaler att låta en elev gå ifrån en halv lektion för utvecklingssamtal så hoppas jag att ni starkt arbetar för borttagande av fotografering, flourlackning, gymnasieinformation, lucia etc. För att inte tala om körövning, skolidrott och elevrådsarbete.

  • Flickan och kråkan
    kaffe skrev 2013-09-05 23:33:18 följande:
    Rätta mej om jag har fel, men eleverna går väl inte i från någon annan lektion för att ha skolidrott?

    Klart att de gör. Nästa vecka ska t.ex. min äldsta som går i förskoleklass (de äldre eleverna ska också delta) delta i skoljoggen. Det är ett arrangemang som - hör och häpna - ligger under skoltid, vilket gör att lektionerna de egentligen skulle ha ställs in i förmån för detta. När tänkte du att skol-IF hade aktiviteter?
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-06 02:15:02 följande:
    Klart att de gör. Nästa vecka ska t.ex. min äldsta som går i förskoleklass (de äldre eleverna ska också delta) delta i skoljoggen. Det är ett arrangemang som - hör och häpna - ligger under skoltid, vilket gör att lektionerna de egentligen skulle ha ställs in i förmån för detta. När tänkte du att skol-IF hade aktiviteter?

    Och här handlar det inte om en halv lektion utan en stor del av eftermiddagen.
  • Flickan och kråkan
    kaffe skrev 2013-09-06 18:33:28 följande:
    Fast just skoljoggen är väl en aktivitet som är inplanerad redan från början? Det har ju funnits i alla fall i 25 år och vid samma tidpunkt i alla år. Just skoljoggen är sannolikt inte en aktivitet som planerats in från en vecka till en annan. Mej veterligen är det frivilligt för skolorna att delta, så att barnen på en specifik skola gör så är från början ett beslut som skolan tagit. 

    Ja, precis som utvecklingssamtalen - inplanterade sedan länge. Men här förstår jag inte alls ditt resonemang. Det är alltså ok att missa värdefull lektionstid om det är planerat långt i förväg och är traditionsbundet. Råkar lektionerna just då vara mindre givande?
  • Flickan och kråkan
    kaffe skrev 2013-09-06 20:05:56 följande:
    Jag skrev inte att det var ok. Konstaterade bara hur det ser ut.   

    Men det blir som sagt absurt. Eleverna går ifrån massor av lektioner - de får gymnasieinformation, fotograferas, flourlackar tänder, dömer matcher i en annan årskurs under idrottsdagar, gör matsals- och vaktmästarjour, tar hand om blivande år 7 (6:or) som kommer på besök, deltar i aktiviteter som anordnas av skol-IF, har spontant möte med lärare (oplanerat, men lika väsentligt för den skull) etc etc. 30 minuter där elevens arbete och situation diskuteras, utvecklingsplaner görs upp etc. är knappast något problem ur perspektivet "missad undervisningars".
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?