Inlägg från: kaffe |Visa alla inlägg
  • kaffe

Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

Nej, det är inte ok att lägga utvecklingssamtalen på lektionstid.  Om det nu är sant det lärarna säger att dom har 45 timmars arbetsvecka borde dom har gott om andra tider att lägga dom samtalen på.

• kaffe

Nej, det är inte ok att ta lektionstid till utvecklingssamtal. 

Lärarna påpekar ständigt och jämt att dom har 45 timmars arbetsvecka.  Det borde finnas massor av förtroendetid att hålla utvecklingssamtal på. Att lägga det på lektionstid och stjäla undervisningstid för barnen är snudd på oförskämt. Som förälder förväntar jag och kräver att lärarna ska undervisa dom timmar som dom är ålagda. 

• kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-01 15:10:55 följande:
    Vi har ju sammanhängande lång ledighet för att vi har 45 timmars arbetsvecka. Ofta jobbar jag mycket mer än mina 45 timmar..

Garanterat lediga klämdagar har vi inte, vi jobbar de flesta av dem..

Jag kan ha möten innan 9 och i enstaka fall efter 16 om det verkligen inte går att lösa på annat sätt. Men att ha 15 samtal efter klockan 16 har jag inte.. Jag har också en familj jag vill träffa. Jobbar redan tillräckligt som jag gör
    Jag får inte riktigt ihop det. Börjar du 9 och slutar 16 och samtidigt jobbar 45 timmar i veckan? 
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 17:38:52 följande:
    Jag lägger ofta utvecklingssamtal på min undevisningsfria tid. Det kan då hända att eleven missar lite lektion dock.
    Det tycker jag inte är ok. Jag anser att lektionerna är viktiga. Signalerar man som lärare att det är ok att ta ledigt från lektionstid för att gå på utvecklingssamtal säger man underförstått att det inte är så viktigt med lektionstid. 
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 17:39:48 följande:
    Nej, men de 10 timmarna som är förtroendetid lägger jag utanför arbetsplatsen.
    Ok. Hur gör du då för att vara tillgänglig så att föräldrarna kan få tag på dej?  Som förälder vill man absolut inte störa under lektionstid. 
  • kaffe
    Tuffen skrev 2013-09-03 17:44:56 följande:
    Vi är ålagda att hålla utvecklingssamtal på arbetsplatsförlagd tid, d v s 35 h per vecka. Det är dock mkt som ska rymmas inom denna tid, inte minst lektionerna. Förtroendetiden får inte arbetsgivaren styra, inte ens fråga om. 
    Hur många timmar i veckan har du lektioner? Nu pratar jag timmar som i 60 minuter inte 40 eller något annat. 
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 17:48:51 följande:
    Säg det till min chef då... Jag håller inte heller med dig.
    Visst ge mej numret så kan jag säga det. 

På vilket sätt håller du inte med mej? 
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 17:53:35 följande:
    Jag tycker inte att man signalerar att lektionerna är oviktiga när det är pga utvecklingssamtal man går ifrån.

Chefen får inte bestämma hur förtroendetiden ska utnyttjas.
    I så fall tycker vi helt olika. För min del anser jag att varje lektionsminut är viktig för barnet.  

Hur förklarar du för barnen att du har 10 timmars förtroendetid till förfogande i veckan, men ändå väljer att ta tid så eleverna missar undervisning?  

Menar du att din chef inte bestämmer vilka uppdrag som ingår att göra i er förtroendetid? Det låter väldigt flummigt.  
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 18:11:26 följande:
    Samtalen ingår inte i förtroende tiden. Punkt.
    Vad är det du vill säga? Ingår dom i barnens lektionstid? 
    Dubbelpunkt. 
  • kaffe
    LunaLunatic skrev 2013-09-03 18:17:19 följande:
    Jag vill säga att om du önskar ändra avtalet får du väl engagera dig politiskt eller nåt :)
    Vad får dej att tro att jag vill ändra era avtal? För mej får ni gärna vara lediga varenda skollov, men bara om ni gör ert jobb under ordinarie terminer och inte stjäl viktiga timmar av barnens lektioner för att ha utvecklingssamtal. 
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?