Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    Punkster skrev 2013-09-01 11:03:13 följande:
    Och där har vi själva grundproblemet med utvecklingssamtalet. Vems tid är värd mest? Lärarens eller förälderns?
    Skillnaden är ju att läraren faktiskt kan få betald tid för utvecklingssamtal. Det är en organisatorisk fråga och kan och måste lösas av huvudmannen, inte av enskilda lärare.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Punkster skrev 2013-09-01 12:54:13 följande:
    Vad jag syftar på är den eviga diskussionen i utvecklingssamtalstider om var samtalen ska ligga. Föräldrar kräver (just ordet "kräver" dyker ofta upp på FL tycker jag, i samband med diskussioner kring skola och förskola) att samtalen ska ligga sen eftermiddag eller kväll för att de ska hinna efter jobbet, och lärarna är ålagda att ha samtalen under sin arbetsplatsförlagda arbetstid av sina chefer. Så utifrån det är frågan: Ska lärarna arbeta obetald övertid eller ska föräldrarna gå ifrån sina jobb och förlora inkomst? Vem har företräde? Vems tid är värd mest?
    Men då kan man ju fråga om det verkligen är dikotomin man har att avgöra eller om det finns andra alternativ.

    Generellt ska allt arbete ske på betald arbetstid, att hålla utvecklingssamtal är rimligen arbetstid alltså bör det vara betald arbetstid.

    Som jag skrev tidigare är det ett problem för arbetsgivaren som denne måste ta tag i. Att kräva att föräldrar ska ta ledigt (som i många fall inte ens är möjligt) är inte ok, att tvinga lärare att arbeta obetalt är inte heller ok.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Anser ni lärare att ni har någon skyldighet att anpassa er efter föräldrarna (i någon mån)?


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Natulcien skrev 2013-09-01 19:27:59 följande:
    Hela läraryrket handlar ju om anpassning, mest hela tiden...
    Det var inte ett svar på min fråga.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    hammarhajen skrev 2013-09-01 19:43:34 följande:
    Jag anser att föräldrarnas skyldighet är väldigt mycket större, eftersom det är föräldrarnas BARN det handlar om. För mig som lärare är det mitt JOBB. Och i min värld prioriterar man sina barn högre än sitt jobb. "Lärare" är en anställningsform, "föräldraskap" är en del av en människa och ett dygnet-runt-ansvar omöjligt att frigöra sig ifrån.

    Och ja, jag anser att föräldrar får "ta" att det ibland är lite knöligt att ha barn. Förälder är man varje sekund, men "lärare" är man bara när man är på sitt arbete. Precis som andra verksamheter har sina öppettider har skolan sina.

    Visst, många t.ex. tandläkarmottagningar erbjuder sena tider. Men de har andra möjligheter att stuva om arbetstiden. Lärare MÅSTE vara på plats när lektionerna börjar (för att ta hand om era barn), så det finns inte jättestort utrymme att flexa fram sena eftermiddagstider. På min skola MÅSTE jag exempelvis vara på plats senast 8.00 fem dagar i veckan. Barnläkaren som kan erbjuda tider fram till 19.00 på onsdagar kanske kan börja arbeta först 10.00 någon morgon och på så vis frigöra tid.
    Jag håller med om att föräldrarnas skyldighet är större, det är också betydligt mindre tid det handlar om för varje enskild person som förälder. Men det betyder inte att lärarnas skyldighet att anpassa sig försvinner helt. Att det inte fungerar att ha alla utvecklingssamtal efter klockan 16 förstår nog alla men när man läser vissa kommentarer kring det här så verkar det som att en oväntat stor del av lärarna inte anser att de ska behöva ha några sådana samtal. Inte så mycket i den här tråden, än, men det är varken första eller sista tråden på ämnet.

    Det är därför intressant att diskutera huruvida lärare har något ansvar överhuvudtaget att anpassa sig. Givetvis med betalt, det är inte ens en fråga.

    Jämför man med det privata näringslivet så skulle man inte bli långvarig om man vägrade hålla ett möte efter klockan 16 för att istället vara ledig någon timme mitt på dagen som kompensation (eller vid annan lämplig tid). Givetvis ska man veta om det i god tid innan och det ska förstås inte vara något man gör varje dag. Men för många lärare verkar det snarare som att det är en omöjlighet.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Tuffen skrev 2013-09-01 19:59:26 följande:
    Jaså? Min man är civilingenjör och jobbar deltid inom det privata näringslivet. Han har gjort klart för sin arbetsgivare att det är så här det ser ut. Inga möten före 9 på morgonen eller efter 15 på em. Han lämnar på skolan och hämtar på fritids. Är man kompetent och viktig för sin arbetsgivare så accepterar arbetsgivaren sådana villkor. 
    Ja, det fungerar på en del ställen (och det har blivit bättre på senare tid, tror jag) men det innebär inte att det är något som är allmänt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?