• Pocatello

Insemination i Umeå

Jag och min fru står också i kö här i Umeå. Vi var på den första läkarundersökningen i mars och står nu i kö, har fått samma vaga besked om att det saknas donatorer men att vi troligen får vänta tills i början på nästa år. Men då verkar ni ju ha kommit längre fram i kön än vi, härligt :) Men visst är det drygt att behöva vänta och inte kunna påverka själva.

• Pocatello

Oj, det var länge sen jag var inne här. För oss är det ungefär det samma, det känns som att varje höst säger de "kanske till våren" och tvärtom på våren. Vår remiss skickades från Skellefteå i mars 2013 så vi börjar vi less. När jag ringde idag fick vi veta att vi kommer att kallas till läkarundersökning etc i höst men att det inte är säkert att inseminationen kan ske innan nyår. Så jag känner igen din frustration tzipporah! Jag tycker att de jag haft kontakt med på IVF-kliniken har varit otroligt fina men jag håller med dig om bristen på information på hemsidan, en funderar ju om en ens hamnat på rätt ställe.

Vi har funderat på Danmark men eftersom inseminationen här hela tiden verkar "ganska nära" så har det inte blivit så än Fast hade någon sagt att det skulle ta två år hade vi nog aldrig ställt oss i kö..

Hur går det för er andra?

• Pocatello

Oj, det var länge sen jag var inne här. För oss är det ungefär det samma, det känns som att varje höst säger de "kanske till våren" och tvärtom på våren. Vår remiss skickades från Skellefteå i mars 2013 så vi börjar vi less. När jag ringde idag fick vi veta att vi kommer att kallas till läkarundersökning etc i höst men att det inte är säkert att inseminationen kan ske innan nyår. Så jag känner igen din frustration tzipporah! Jag tycker att de jag haft kontakt med på IVF-kliniken har varit otroligt fina men jag håller med dig om bristen på information på hemsidan, en funderar ju om en ens hamnat på rätt ställe.

Vi har funderat på Danmark men eftersom inseminationen här hela tiden verkar "ganska nära" så har det inte blivit så än Fast hade någon sagt att det skulle ta två år hade vi nog aldrig ställt oss i kö..

Hur går det för er andra?

• Pocatello

Grattis, vad roligt!

Vi har gjort två inseminationen som inte lyckats så nu inför tredje ska vi få "lite extra" för att öka chanserna. Så tredje försöket lär bli i maj. Vet inte så mycket mer eftersom kliniken är sämst i hela världen på det här med kommunikation och att ringa upp när de säger att de ska och så. Men jag antar att det betyder stimulering och kanske lite mer.

• Pocatello

Vad tråkigt! Jag var också nere efter att vårt andra försök misslyckades. Jag vet att det verkligen inte är många försök och det betyder ingenting. Men ändå, nu har vi väntat och väntat i flera år för det här. Fast nu känns det bättre, jag har hunnit vara iväg på en rolig skidresa i april som blev en oväntad paus i försöken och så gör vi vårt tredje försök i maj i naturlig cykel. Tydligen såg allt så himla bra ut så det var bäst med naturlig, det är väl bra men det hade samtidigt varit skönt att få göra något annorlunda denna gången.

Vi har bestämt oss för att göra tre inseminationen och ett IVF med ev återinföring och blir det inget då så struntar vi i barn. Vi vill båda ha barn men inte till vilket pris som helst, det här är så jobbigt och tar så mycket kraft.

• Pocatello

Vi köade i två år men vet att det nog är ovanligt länge, men ställ er i kö i tid!

De försöker matcha donatorn med er ögonfärg/hårfärg/hudfärg men vet ej om en kan önska en specifik ögonfärg.

Det kostar som ett läkarbesök, alltså 300kr för oss i alla fall och sen kommer en snabbt upp i högkostnadsskydd och då är det gratis. Men hur många försök en får är olika i olika landsting. I Vösterbotten är det tre inseminationen och en ivf som det bjuda på, men andra landsting är mer generösa.

• Pocatello

Jag tycker inte heller att bemötandet har varit särskilt bra! Både många som arbetar där och allt deras material är väldigt heteronormt. Men jag har inte orkat ta upp det med dem än, tänker att vi gör det när vi slipper ha mer kontakt med dem :) Vi har gjort våra tre inseminationer nu utan resultat så nu i oktober börjar vi med IVF.

• Pocatello

Jag upptäckte av en slump att reglerna för hur många försök en får landstingsfinansierade har ändrats från 1 jan 2015. Detta hade vi såklart inte blivit informerade om utan har fått info att det är tre inseminationen och en ivf som bekostas. Nu när jag frågade upp så berättade kliniken att VLL har beslutat från fall till fall för oss som är lite "mitt emellan" (vilket vi ju egentligen inte är då vi började våra försök efter 1 jan..) men att alla har fått ett extra ivf försök betalt. Så om ni är i samma sits så fråga kliniken! 

Det känns hurusom väldigt skönt då vi ska göra vår första IVF nu, att vi har en till betald! 

• Pocatello

Jag tror det är så att vi som hade påbörjat behandling innan årsskiftet (om jag minns rätt) enligt då de gamla reglerna ändå får två IVF försök. Och ja, information är verkligen inte deras starka sida. Är irriterad på dem pga ganska mycket olika saker men det känns som att en är i en sån beroendeställning så det är svårt att säga ifrån.. Får ta det efter allt istället. 

Spännande! Vad stod det i tidningen då?

• Pocatello

Kommer ni använda donerade celler? Spermier/ägg? Om ni har både och tillsammans så tänker jag att chanserna inte ökar så mycket med insemination. Men om ni inte har försökt innan och ska använda donerade celler så vet jag inte varför en börjar med ivf direkt. Kan det har med åldern på den som ska bära barnet att göra? Om en börjar bli lite äldre kanske det är bättre att satsa på IVF direkt för att maxa chanserna?

• Pocatello

Jag tror att de flesta av oss i den här tråden har använt donerade spermier därför att vi är i relationer med två livmödrar och inga spermier så det behöver ju inte vara något "fel" på en :) 

Men om ni har både egna spermier och ägg så brukar en nog inte göra insemination om allt ser bra ut eftersom det inte ökar chanserna direkt. Om en persons spermier har dåligt rörlighet så kan insemination ibland hjälpa för att spermierna får lite hjälp på vägen men annars är det nog vanligast att börja med ivf direkt.

Svar på tråden Insemination i Umeå