• tzipporah

Insemination i Umeå

Jag undrar om det finns andra par som ska göra/nyligen har gjort insemination i Umeå? Jag o min fru är färdigutredda i vårt hemlandsting och har nu stått i Umeås kö i över ett år med extremt vaga besked varje gång vi ringt o frågat hur vi ligger till, alltid bara "det är brist på donatorer", "vi hoppas att till våren.. vi hoppas att till hösten..". Men så i veckan fick vi telefonbesked att vi ska få en kallelse för läkarsamtal och därefter "invänta en donator". Någon som har liknande erfarenheter som har en aning om vad det betyder? Vi vågar inte längre hoppas på någonting och de kan ju aldrig säga något konkret när man frågar dem heller. Men jag önskar ju såklart att det betyder att vi är på väg att få börja försöka, äntligen... men de har ju hela tiden sagt att de inte har några donatorer.

Jag hade verkligen velat att de skulle vara mer ärliga, förstår att det är svårt när de inte har tillräckligt med donatorer men varför kan de inte säga tydligt hur många som står i kö, och var i kön man befinner sig? Det är så vansinnigt drygt att vänta och inte få någon information.

• Svar på tråden Insemination i Umeå
  • Pocatello

Jag och min fru står också i kö här i Umeå. Vi var på den första läkarundersökningen i mars och står nu i kö, har fått samma vaga besked om att det saknas donatorer men att vi troligen får vänta tills i början på nästa år. Men då verkar ni ju ha kommit längre fram i kön än vi, härligt :) Men visst är det drygt att behöva vänta och inte kunna påverka själva.

• ssmm44

Hittade precis den här tråden och blev lite nyfiken på hur det går för er? Jag och min sambo var på det första läkarbesöket i Skellefteå i maj 2013 och vår remiss kom in till IVF-kliniken i slutet av maj. Enligt samtal från kliniken i november (tror jag det var) så trodde de att vi skulle få påbörja behandlingen innan sommaren och jag hoppas verkligen att det blir så. Svårt att bara gå och vänta och ingenting veta dock! 
    Alltså, hur går det för er tzipporah och Pocatello

• tzipporah

Hej! Vad roligt med svar i min tråd! Förlåt, pocatello, att jag aldrig svarat på ditt inlägg.

Det har varit en väldig röra för oss, hela historien med IVF-klin i Umeå. Måste tyvärr erkänna att jag inte har särskilt mkt förtroende för dem just nu.. :/ Sen har vi haft rätt mkt otur överlag, redan från det att vi började med utredningen i vårt hemlän, eftersom den utredningen tog oss ca 6 månader pga först väntetid och sedan "tappades vi bort" (de trodde av någon anledning att vi inte ville fortsätta utredningen) så att det tog en massa extra tid innan läkarbesök osv.  Och när vi väl skulle få remissen skickad kom de på att vi ju behövde göra kuratorsutredningen också..

Men sen hamnade vi iaf till slut i Umeås kö. Och när vi först pratade med dem på hösten sa de att de hoppades vi skulle få komma "innan jul" eller senast i januari... När vi pratade med dem i januari sa de att "vi hoppas under våren" eller senast innan sommaren.. När vi pratade med dem i maj hade de redan kallat alla som skulle få komma innan sommaren men de "hoppades till hösten". När vi pratade med dem i augusti fick vi reda på att vi skulle få komma på det där läkarbesöket men de kunde inte svara på några frågor om det betydde att vi skulle få börja med behandling sen.

Men på läkarbesöket fick vi veta att det tydligen fanns en donator till oss trots allt, men att vi behövde komplettera med en extra undersökning först. Vilket ledde till ytterligare några månaders fördröjning innan vi kunde, till slut, göra vårt första försök. Och när vi väl fick göra vårt första försök var allt jätteförsenat, vi fick komma in 1 1/2 timme efter utsatt tid och en halvtimme (!!) innan vår hemresa var bokad så fastän de försökte låtsas att de inte var stressade så kändes det väldigt förhastat allting och vi var superstressade när vi sedan sprang därifrån för att hinna med resan. Behöver jag säga att vi var tämligen besvikna och ledsna ganska lång tid efter den upplevelsen.. Det blev liksom droppen.

Det blev ju ingen graviditet av det heller så nu måste vi tyvärr utsätta oss för ytterligare kontakt med dem framöver. Får se om det överhuvudtaget kan bli några fler behandlingar med alla deras helgstängningar och långa jullov och sommarlov. Tyvärr är mitt intryck av de i Umeå att hela verksamheten är utformad utifrån de ursprungliga IVF-patienterna, deras v.i.p.-patienter så att säga, och vi som är inseminationspatienter är mer ett "nödvändigt ont" som kommer i sista hand. Det syns ju inte minst på att all information man fått därifrån typ riktar sig till par som genomgår IVF. Som sagt, jag har inget direkt förtroende för Umeå längre, de har inte varit otrevliga men däremot har hela upplägget känts tämligen oprofessionellt från början till slut. Hoppas verkligen att ni andra får en bättre upplevelse för allt det här har varit så fruktansvärt jobbigt för oss så vi har liksom inte så mycket pepp kvar över huvud taget. Inte direkt så vi hade föreställt oss att det skulle bli.. :/

• ssmm44

Men gud vad tråkigt att höra. :( Låter verkligen jobbigt. 
    Vi har hittills haft en bra känsla, träffade en väldigt bra och positiv läkare i Skellefteå och sköterskan som ringde från IVF-kliniken var också väldigt vänlig och tillmötesgående. 
    Det låter ju dock som att man inte riktigt kan lita på det de säger. Hon sa till oss att vi skulle få påbörja behandlingen innan sommaren, i april gissade hon, så det har vi verkligen varit inställda på. Nu blir jag dock lite orolig över om vi kan lita på det. Kanske borde ringa och få en ny lägesrapport. 
    Jag hoppas att ni hittar tillbaka till peppen och att ni snart får göra nästa inseminationsförsök! 

• pukka

Hej! Såg denna tråd och undrar hur det går för er? Vi står också i kö i Umeå sedan maj/juni 2013. Pratade med kliniken förra året i sep och då sade de att de trodde vi skulle få komma i maj iår. Har nu pratat med dem igen och de säger samma sak som förra året... Börjar kännas hopplöst att vänta nu, är rädd att hinna bli för gammal innan man kommer fram i kön. Är det någon som fått behandling och lyckats bli gravid?

• Pocatello

Oj, det var länge sen jag var inne här. För oss är det ungefär det samma, det känns som att varje höst säger de "kanske till våren" och tvärtom på våren. Vår remiss skickades från Skellefteå i mars 2013 så vi börjar vi less. När jag ringde idag fick vi veta att vi kommer att kallas till läkarundersökning etc i höst men att det inte är säkert att inseminationen kan ske innan nyår. Så jag känner igen din frustration tzipporah! Jag tycker att de jag haft kontakt med på IVF-kliniken har varit otroligt fina men jag håller med dig om bristen på information på hemsidan, en funderar ju om en ens hamnat på rätt ställe.

Vi har funderat på Danmark men eftersom inseminationen här hela tiden verkar "ganska nära" så har det inte blivit så än Fast hade någon sagt att det skulle ta två år hade vi nog aldrig ställt oss i kö..

Hur går det för er andra?

• Pocatello

Oj, det var länge sen jag var inne här. För oss är det ungefär det samma, det känns som att varje höst säger de "kanske till våren" och tvärtom på våren. Vår remiss skickades från Skellefteå i mars 2013 så vi börjar vi less. När jag ringde idag fick vi veta att vi kommer att kallas till läkarundersökning etc i höst men att det inte är säkert att inseminationen kan ske innan nyår. Så jag känner igen din frustration tzipporah! Jag tycker att de jag haft kontakt med på IVF-kliniken har varit otroligt fina men jag håller med dig om bristen på information på hemsidan, en funderar ju om en ens hamnat på rätt ställe.

Vi har funderat på Danmark men eftersom inseminationen här hela tiden verkar "ganska nära" så har det inte blivit så än Fast hade någon sagt att det skulle ta två år hade vi nog aldrig ställt oss i kö..

Hur går det för er andra?

• Regnbågsbarn2015

Hej

Hur har det gått för er? 
    Jag och min sambo var i Umeå mitten på Mars och gjorde vårt första inseminationsförsök och det gick vägen, vi är nu gravida och går in i gravidvecka 7 nästa vecka. 

Nyfiken att höra hur det går/gått för er.

• pukka

Grattis! Vad kul att det lyckades på första försöket!
    Vi har gjort våran andra insemination för ca en vecka sedan. Den första gjorde vi i mars som inte lyckades. 

• Pocatello

Grattis, vad roligt!

Vi har gjort två inseminationen som inte lyckats så nu inför tredje ska vi få "lite extra" för att öka chanserna. Så tredje försöket lär bli i maj. Vet inte så mycket mer eftersom kliniken är sämst i hela världen på det här med kommunikation och att ringa upp när de säger att de ska och så. Men jag antar att det betyder stimulering och kanske lite mer.

Svar på tråden Insemination i Umeå