ereois skrev 2013-09-01 23:27:50 följande:
Utan att ha satt mig in i tråden, dvs bara läst ts, så finns det vägar att gå om man vill byta skola utan den andra vårdnadshavarens medgivande.
Jag arbetar som skolassistent och råkade hamna mitt i ett fall med oense vårdnadshavare för ett tag sedan, vände mig till Skolverket för att få vägledning till min rektor och fick ungefär nedanstående till svar.
Den normala rutinen är att man inte godkänner överflytt av barn utan godkännande från bägge vårdnadshavarna. Men, när vårdnadshavarna är oense om var ett barn ska gå i skolan, så kan hemkommunen ta ett beslut om flytt mot den ena vårdnadshavarens vilja, men endast om man kan motivera att flytten sker utifrån barnets bästa. Dock krävs att starka skäl ligger till grund för beslutet för att det ska gillas av t ex Skolinspektionen (om det skulle bli anmält).
Man kan läsa mer i Skolverkets juridiska vägledning;
www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151683!/Menu/article/attachment/Information%20till%20och %20fr%C3%A5n%20v%C3%A5rdnashavare%20och%20f%C3%B6r %C3%A4ldrar%20120304.pdf
Visst. Men stämmer sen mamman pappan, för att försöka få ensam vårdnad pga samarbetsproblem, och det framkommer att han bytt skola för barnet, mot mammans vilja, så kan han sitta rätt risigt till. Jag skulle inte rekommendera pappan att göra det utan hellre försöka få till en överenskommelse med hjälp av familjerätten.