• Anonym (TS)

Personligt ombud

Är det någon här som har ett personligt ombud och hur har det fungerat?

Min psykolog föreslog idag att jag skulle ansöka om ett personligt ombud eftersom det inte alls har fungerat med läkarkontakter och myndigheter.

• Svar på tråden Personligt ombud
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2013-08-29 09:53:32 följande:
    Min arbetskamrats vuxna pojk har ansökt och har rätt till något, tror det kan vara personligt ombud, just som hjälp vid kontakt med myndigheter och liknande. Så när mamman inte orkar eller vill så har han rätt att få med sig nån vid läkarbesök och nån som hjälper honom fylla i diverse dokument som behöver skickas in (t.ex försäkringar, deklaration, sjukintyg). Har har diagnosen högfungerande autism tror jag.

Då har vi samma diagnos. Har han fått ett ombud än? Är han nöjd med ombudet isåfall?
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2013-08-29 13:24:32 följande:
    Ja han har rätt till ombud men har vad jag vet inte nyttjat det. Mamman hans är frisk och kry. Men det är bra att ha om han vill göra något utan hennes stöd och insyn eller så kan hon faktiskt dö och hon vill att han då skall klara av att fortsätta bo själv. Han jobbar som kock i storkök, med lönebidrag, bor i egen lägenhet och verkar må toppen.Hur mår du och har du jobb?

Är det inte godman och boendestöd du menar att han kan ansöka om? För vad jag förstår så har de inget med exempelvis ekonomi att göra (du pratade om att klara av att bo själv) Jag har inga problem med att bo själv, det är som sagt bara myndighetskontakter jag behöver hjälp med och läkarkontakter. Hjälp vid läkarkontakt är viktigast.

Jag bor som sagt själv, det är inga problem. Just nu är jag sjukskriven (har inget med autismen att göra) men jag har alltid haft ett vanligt jobb (utan lönebidrag) Då jag blir frisk vill jag börja plugga.
  • Anonym (TS)
    NaCl skrev 2013-08-30 08:09:03 följande:
    Jag har haft Personligt ombud. Där och då var det jättebra för mig. Fick hjälp att orka ta tag i olika saker och även att hon gjorde vissa saker åt mig - efter överenskommelse.  Nu har jag en helt annan typ av problematik än dig antar jag, men jag rekommenderar dig att våga testa! De var mycket proffsiga och hade ett bra respektfullt bemötande utan att ta över på ett felaktivit sätt . Hoppas du får samma positiva upplevelse i så fall!

Skönt att det fungerade bra! Vad var det för saker ombudet hjälpte dig med?

Det låter som att du har en annan problematik ja, för mig handlar det inte om att jag inte klarar av eller orkar kontakta myndigheter. Jag behöver ingen puchning. För mig handlar det om att de inte förstår mig och det blir ofta stora missförstånd som gör att de inre fattar beslut utefter den situationen jag faktiskt är i.
  • Anonym (TS)
    NaCl skrev 2013-08-30 11:53:21 följande:
    Hon diskuterade med CSN om jag skulle kunna få skriva av mina studielån. Först gjorde vi en inventering eller kartläggning av mitt liv där och då och vad jag behövde hjälp med och i vilken ände vi skulle börja. Det innebar bl.a. att jag orkade komma mig för med att byta bostad och allt vad det innebar.Minns inte riktigt - det är rätt länge sedan.    

Okej, kan man skriva av studielånen bara för att man har en diagnos? Det låter inte helt rätt.
Svar på tråden Personligt ombud