Personligt ombud
Är det någon här som har ett personligt ombud och hur har det fungerat?
Min psykolog föreslog idag att jag skulle ansöka om ett personligt ombud eftersom det inte alls har fungerat med läkarkontakter och myndigheter.
Är det någon här som har ett personligt ombud och hur har det fungerat?
Min psykolog föreslog idag att jag skulle ansöka om ett personligt ombud eftersom det inte alls har fungerat med läkarkontakter och myndigheter.
Min arbetskamrats vuxna pojk har ansökt och har rätt till något, tror det kan vara personligt ombud, just som hjälp vid kontakt med myndigheter och liknande. Så när mamman inte orkar eller vill så har han rätt att få med sig nån vid läkarbesök och nån som hjälper honom fylla i diverse dokument som behöver skickas in (t.ex försäkringar, deklaration, sjukintyg). Har har diagnosen högfungerande autism tror jag.
Ja han har rätt till ombud men har vad jag vet inte nyttjat det. Mamman hans är frisk och kry. Men det är bra att ha om han vill göra något utan hennes stöd och insyn eller så kan hon faktiskt dö och hon vill att han då skall klara av att fortsätta bo själv. Han jobbar som kock i storkök, med lönebidrag, bor i egen lägenhet och verkar må toppen.
Hur mår du och har du jobb?
Jag har haft Personligt ombud. Där och då var det jättebra för mig. Fick hjälp att orka ta tag i olika saker och även att hon gjorde vissa saker åt mig - efter överenskommelse. Nu har jag en helt annan typ av problematik än dig antar jag, men jag rekommenderar dig att våga testa! De var mycket proffsiga och hade ett bra respektfullt bemötande utan att ta över på ett felaktivit sätt . Hoppas du får samma positiva upplevelse i så fall!
Hon diskuterade med CSN om jag skulle kunna få skriva av mina studielån.
Först gjorde vi en inventering eller kartläggning av mitt liv där och då och vad jag behövde hjälp med och i vilken ände vi skulle börja. Det innebar bl.a. att jag orkade komma mig för med att byta bostad och allt vad det innebar.
Minns inte riktigt - det är rätt länge sedan.
Personligt ombud hjälper inte folk. De är en hjälp till hjälpen. Allt de gör är att hjälpa personen att ansöka om hjälp, boendestöd tex. De kartlägger behoven och hjälper till men ansökan. Det är allt. I alla fall i min stad. Dessutom är det typ 5 månaders väntetid för denna hjälp.
Personligt ombud hjälper inte folk. De är en hjälp till hjälpen. Allt de gör är att hjälpa personen att ansöka om hjälp, boendestöd tex. De kartlägger behoven och hjälper till men ansökan. Det är allt. I alla fall i min stad. Dessutom är det typ 5 månaders väntetid för denna hjälp.