Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Ersättning för en kväll? Och när kan jag amma?

Du behöver inte pumpa och slänga, det var ju flera år sedan som livsmedelsverket gick ut med att det inte är någon fara med alkoholen! Det är så försvinnande liten mängd som går ut i bröstmjölken så du kan ju amma packad om du så vill! Men då bör ju kanske någon nykter person hålla i bebisen...

Med andra ord, du kan amma direkt och du behöver inte pumpa ur.

Däremot behöver du ju pumpa för din egen skull om bebisen ska äta ersättning flera mål på raken, då är ju risken stor att du för det första drabbas av mjölkstockning och får ont, samt att produktionen minskar rätt snabbt om du inte ammar. Får jag fråga varför ni inte ger utpumpad mjölk istället?

• skogsvitter

Ciggen tycker jag däremot att du ska låta bli, varför utsätta dig för ett fortsatt beroende om du (uppenbarligen?) lyckats sluta?

• skogsvitter

Jag tror dock inte att någon enstaka cigg påverkar bebisen på något sätt även om gifterna går vidare i bröstmjölken, men det är ju helt onödigt att utsätta dig själv för det.

• skogsvitter
    Neomba skrev 2013-08-28 22:15:54 följande:
    Hej och tack för era svar!! Och tack för länken den va bra! :) ska nog försöka låta bli Ciggen!! Känns konstigt att man ändå rekommenderar bröstmjölken med nikotin framför "ren" ersättning!? Borde väl inte bli några problem tt lämna lillan med pappan då kanske runt 18 amma innan och sen får han ge kanske ca 3 mål ersättning.. Tänker på magknip osv.. Men de kan man väl aldrig veta? Har ju gått bra innan utan problem :)
    Därför att hälsofördelarna med helamning överväger väldigt stort, trots att bröstmjölken är "förgiftad" med nikotin och övriga gifter. Det var därför jag undrade över varför ni inte ger utpumpad mjölk (tidigare utpumpad alltså) på flaska istället för ersättning?
Svar på tråden Ersättning för en kväll? Och när kan jag amma?