• Neomba

Ersättning för en kväll? Och när kan jag amma?

Hej! Har på senaste kännt att jag verkligen behöver få Komma ut och bara vara jag för en kväll ( vilket inte hänt på ett par år). Har en dotter på snart 3 0år och en 4 månaders som jag hel ammar. Men nu har jag iaf bestämt mig för att gå ut en kväll utan man och barn äta och dricka lite gott! Ladda batterierna lite för att må bättre vara en bättre mamma samt sambo! Så nu undrar jag om jag går ut en kväll äter och dricker ( kanske 1 fl vin o någon öl) slutar innan kl 00 går hem sover till nästa morgon, är det då ok att amma då ( kl 8.00) eller bör man pumpa och slänga? Kan man ge ersättnings flera mål i rad utan fara? Har gett någon enstaka gång tidigare och hon har inga problem med flaskan el bröstet efteråt!? Någon som gjort så? Om jag möjligtvis skulle ta en cigg eller två hur länge stannar de i mjölken? Om kag röker sista kl 00 sen sover till va kl 8 kan man amma utan fara för barnet då?? Vad tror ni kan jag unna mig med gott samvete eller borde jag låta bli? =)

• Svar på tråden Ersättning för en kväll? Och när kan jag amma?
  • Mälaröbo

Alkohol försvinner ur bröstmjölken på samma sätt som det försvinner ur blodet. Du behöver inte pumpa ut och slänga om det inte är för att det är obekvämt för dig. För att mjölken ska vara olämplig för ditt barn ska du ha en promillehalt i nivå med medvetslöshet. Så....även om du är aspackad är mjölken fullt drickbar.
    Däremot bör du vara nykter när du handskas med ditt barn, men mjölken är det inget fel på.

• skogsvitter

Du behöver inte pumpa och slänga, det var ju flera år sedan som livsmedelsverket gick ut med att det inte är någon fara med alkoholen! Det är så försvinnande liten mängd som går ut i bröstmjölken så du kan ju amma packad om du så vill! Men då bör ju kanske någon nykter person hålla i bebisen...

Med andra ord, du kan amma direkt och du behöver inte pumpa ur.

Däremot behöver du ju pumpa för din egen skull om bebisen ska äta ersättning flera mål på raken, då är ju risken stor att du för det första drabbas av mjölkstockning och får ont, samt att produktionen minskar rätt snabbt om du inte ammar. Får jag fråga varför ni inte ger utpumpad mjölk istället?

• skogsvitter

Ciggen tycker jag däremot att du ska låta bli, varför utsätta dig för ett fortsatt beroende om du (uppenbarligen?) lyckats sluta?

• skogsvitter

Jag tror dock inte att någon enstaka cigg påverkar bebisen på något sätt även om gifterna går vidare i bröstmjölken, men det är ju helt onödigt att utsätta dig själv för det.

• Sisisisi

Jag har gjort så några gånger. Har fått mjölka ur lite när jag varit ute. Här står det om hur länge nikotinet stannar i mjölken. www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=127:tidigare-fragor-amma-och-snusa&catid=27&Itemid=65

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Neomba

Hej och tack för era svar!! Och tack för länken den va bra! :) ska nog försöka låta bli Ciggen!! Känns konstigt att man ändå rekommenderar bröstmjölken med nikotin framför "ren" ersättning!? Borde väl inte bli några problem tt lämna lillan med pappan då kanske runt 18 amma innan och sen får han ge kanske ca 3 mål ersättning.. Tänker på magknip osv.. Men de kan man väl aldrig veta? Har ju gått bra innan utan problem :)

• skogsvitter
    Neomba skrev 2013-08-28 22:15:54 följande:
    Hej och tack för era svar!! Och tack för länken den va bra! :) ska nog försöka låta bli Ciggen!! Känns konstigt att man ändå rekommenderar bröstmjölken med nikotin framför "ren" ersättning!? Borde väl inte bli några problem tt lämna lillan med pappan då kanske runt 18 amma innan och sen får han ge kanske ca 3 mål ersättning.. Tänker på magknip osv.. Men de kan man väl aldrig veta? Har ju gått bra innan utan problem :)
    Därför att hälsofördelarna med helamning överväger väldigt stort, trots att bröstmjölken är "förgiftad" med nikotin och övriga gifter. Det var därför jag undrade över varför ni inte ger utpumpad mjölk (tidigare utpumpad alltså) på flaska istället för ersättning?
  • RockingSkåne

Men Ts. Om du ska gå,ut så amma innan du går, låt mannen ge ett mål ersättning och sedan ammar du på natten när du kommer hem! Så har jag gjort, har en 4 åring och en 4,5 månaders! Har dock inte druckit mig full... Det pallar jag inte!

• Dr Mupp
    Neomba skrev 2013-08-28 22:15:54 följande:
    Bröstmjölken skyddar till viss del mot en del av riskerna vid rökning. 

Ska man röka så är de alltså bättre att amma än att ge ersättning. Det bästa är att inte röka alls. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Neomba

Jag har aldrig pumpat vet ej hur man gör? Med handen då? Har förvaras det sen och hur mycket behövs?

• Neomba

Vilken pump är bra? Har bara hört att det är jobbigt och svårt att pumpa om man ej har elektriska men det är väl jätte dyrt?! Några tips testar ju gärna! :)

• Neomba

Vill inte amma när jag kommer hem eller ha en tid att passa.. Ska inte dricka mig as kalas men vill bara känna att jag kan få ut en kväll Utan att behöva känna stress över att jag ska hem och amma. Dessutom hade det varit bonus att få sova en hel natt själv! :) stora tjejen får vara hos mormor så tänkte lån hennes säng :)

• 2013
    Neomba skrev 2013-08-28 23:24:10 följande:
    Vill inte amma när jag kommer hem eller ha en tid att passa.. Ska inte dricka mig as kalas men vill bara känna att jag kan få ut en kväll Utan att behöva känna stress över att jag ska hem och amma. Dessutom hade det varit bonus att få sova en hel natt själv! :) stora tjejen får vara hos mormor så tänkte lån hennes säng :)
    Det låter som en toppenplan! Ta ledigt och slappna av, det är jätteskönt.
    En tanke bara, det kan vara bra om du lär dig att handmjölka innan du går ut, så att du inte står där med överfulla bröst halvvägs igenom kvällen. Det finns flera bra videor på youtube som visar hur man gör.
  • Margaux

Åh.. Nu blir jag lite inspirerad. Jag vill också gå ut... Dottern är 4 mnd. Ska genast prova pumpen och ge henne flaska för att se om det funkar....

• Spartacus

Inte askalas på 1 flaska vin OCH nån öl? Wow! har du druckit alls sen bebis? man tål typ ingenting..

Ha det så kul därute!

• Neomba

Haha nä kanske inte dricker så mycket men mer en två glas antar jagat det blir på 6 Tim. Eller så blir jag mött och trött och vill bara hem i sova! Hahaha!! Ska testa det där med pump! Hur mycket äter dom små tro?.. Tusen tack för era svar råd och tips! =)

Svar på tråden Ersättning för en kväll? Och när kan jag amma?