Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Riksinternatskolan Lundsberg stänger
  • Punkster

Själv så tycker jag att om läget är som det framställs i tidningarna så är det rätt att skolan stänger. Jag ser också en viss skillnad på pennalism och mobbing. Mobbing försöker lärarna stoppa, medan pennalism fortgår med lärarnas goda minne, det ses som en del av skolkulturen. Och eftersom skolstyrelsens ordförande kallar misshandeln med strykjärn för "en olyckshändelse" visar det ju att skolan inte tar allvarligt på det som händer på skolan.

• Punkster
    Tow2Mater skrev 2013-08-28 19:11:23 följande:
    Att stänga "med omedelbar verkan" är helt fel! Nu maste ju alla forsoka hitta nya skolor. Ska de stänga ska de ge barn och foraldrar en del tid for nodvandiga forberedelser! Speciellt som man i I april i år ansåg att skolan  uppfyllde kraven.
    Att hitta nya skolor är inget problem, alla elever på Lundsberg är garanterade platser på skolor i sina hemkommuner. Dvs. skulle de rent teoretiskt kunna börja på sina nya skolor redan dagen efter att Lundsberg stänger, alltså på fredag. Om beslutet att stänga skolan skulle träda i kraft först när alla elever själva hunnit välja nya skolor skulle det ju kunna dra ut på tiden i all oändlighet.  

Det rör sig (än så länge?) heller inte om en permanent stängning - först måste fallet upp i domstol och om det där anses att stängningen inte är nödvändig så kan skolan öppna igen på direkten. Om det däremot visar att stängningen är nödvändig så kan det bli så att stiftelsen som driver skolan förlorar sitt tillstånd. Och då kommer skolan antagligen aldrig att öppna igen, iaf inte i samma regi eller under liknande former. 
  • Punkster
    mangoglass skrev 2013-08-28 20:03:06 följande:
    Om ni som sitter där hemma och spyr ut er någon sk. "information" om skolan bara kan ge oss era källor?
    En källa är inte aftonbladet, utan en källa är en speciell person (som en elev exempelvis), en facebookkonversation, ett videoklipp et.c. Då hade jag blivit tacksam. 

Och nej, nu menar jag inte bara "incidenten", utan anledningen till varför ni har denna bestämda åsikt om skolan. 
    Jag bryr mig inte det minsta om skolan. Den hade gärna fått vara kvar för min del, en riksinternatskola har säkerligen en viktig funktion att fylla. Men om det nu är så som det framställs i medierna så är jag glad att den stänger. Och om liknande förhållanden råder på andra skolor så bör de såklart också stängas.
Svar på tråden Riksinternatskolan Lundsberg stänger