Inlägg från: maja under eken |Visa alla inlägg
  • maja under eken

PCOS och ont i leder/senor/muskelfästen, någon??

Hej!
    Jag är en pcos:are som har ont överallt och läkaren hittar inga brister på några ämnen el några andra sjukdomar. Jag var där i måndags och tog en massa prover igen och denna gång googlade hon på pcos och senor.. Rådvill stackars doktor Flört

När jag precis förr min första dotter så fick jag problem med tummarna, har opererat den ena (Quervains syndrom, trång slemskena så senan inte glider så bra). Jag har ont i armbåge, handleder, axlar, rygg, nacke, höfter, knän, fötter (Mortons), tår (Halux Valgus)... Tror jag inte glömt nåt.. Jag har ingen konstant smärta utan det kommer och går. Ofta värre om jag tränar. För ett par veckor sen fick jag inte upp armen över axelhöjd, helt omöjligt o det kom över natten. Så fick jag 16 akupunkturnålar av en sjukgymnast och samma kväll var smärtan borta. Hon sa att det satt i långa biceps muskelfäste.. När jag går kan det plötsligt göra så ont i höften så jag håller på att ramla omkull.. När jag sitter kan det plötsligt hugga som knivar i knät.. Ja, ni hör - jag kan iaf inte hitta något logiskt samband!

Någon mer som har ont lite här och var?? Jag är så less på att ha ont så jag blir knäpp snart!

Inputs om vad det kan bero på och liknande erfarenheter tas tacksamt emot!!

Elvira o Elsa - Livets Solstrålar!
  • Svar på tråden PCOS och ont i leder/senor/muskelfästen, någon??
  • maja under eken

Nemen, en till!! va tråkigt fast ändå skönt!

Jag har inte satt samband med pcos förut heller egentligen. Mer än att jag vet att hormonerna styr vätskenivåer i leder o slemskenor osv o smörjer upp dem. Och allt i kroppen hör ju ihop så varför inte? Rätt var det är så rycker man tag i rätt halmstrå!

Jag har heller ingen konstant smärta, väldigt vandrande (bra beskrivet!)

Min läkare skulle höra av sig till Gyn- mottagningen på USÖ och ev även till de Fert. läkare jag hade under den tiden då vi försökte bli gravida.

Kan det vara en idé att du oxå kollar med din läkare om denne har några tankar på vad som orsakar all värk? Kanske kan vi en dag få svar och leva lite mer smärtfria Skrattande

• maja under eken

Kroniskt tillstånd Rynkar på näsan blä!

Googlade Tendinit och ser att d var visst så d hette d som jag hade i tummarna (Le Quervaine, el Morbus de Quervaine)

Men vad jag läst mig till hittills är d godartat och går att bota?

Öm vid beröring, menar du äv lättare beröring då el om man trycker på de punkter där man har senfästen? Jag svarar bara ja på d senare :)

Jag känner mig mer o mer övertygad om att d har m hormonnivåerna att göra. Vore jätteintressant att göra mer efterforskning på detta så tala gärna m era läkare!

• maja under eken

Vi kan väl hålla varann lite uppdaterade på hur d går hos reumatolog o för mig på Gyn i höst osv? Vete e nog alltid smart att undvika eftersom d e inflammatoriskt, likaså socker.. Dessvärre märker jag ingen tydlig förbättring om jag undviker allt vete. Däremot äter jag inte ljust bröd, pasta osv. Jag har IBS och magen rasar av sån mat.. Kanske fler responsar, tänk om man kunde hitta ett samband o en lösning! @Quties Lycka till m tilltänkt graviditet!! Jag blev gravid andra ggn mha Pergotime, första försöket. Hade nog kunnat gå ändå men ville ha koll på när jag hade ÄL. Första graviditeten blev mha ivf. må gott!

• maja under eken

Hur har d gått hos reumatologen Quties? O bim... Gissar att du fick mens, trist!

Jag har jättebra värden när dom kollat sköldkörteln, vilket dom gjort flera ggr..

• maja under eken

Jag har glömt att kolla fl! Hur gick det m ÄL i oktober? Jag gick hos Osteopat och hos Akupunktör (kinesisk) samtidigt som jag försökte bli gravid. D e mitt tips om ni ff försöker! Jag fick inte Hypoteros konstaterat, dom har kollat dom värdena flera ggr och alltid varit bra. Jag väntar ff på att få komma t Kvinnokliniken, lång väntetid när d inte e akut.. En sak som hänt sen sist e att jag fått konstaterat låga Zinkvärden, så d äter jag kapslar för. Kräv att få komma t Ortoped men skaffa en "tåskiljare" i silikon så länge. Den rätar upp stortån i rätt läge o du får inte lika ont. Jag har Halux Valgus på båda fötterna nu, samt Mortons neuroma på två ställen till... Leder, nerver, senor jobbar INTE med mig... Jag vill egentligen inte ha kortison men d kommer jag kräva att få nu igen, så man kan röra sig lite utan smärta.. Lycka till så hörs vi vidare!

Svar på tråden PCOS och ont i leder/senor/muskelfästen, någon??