• Anonym (uppgiven)

Min sambo vill att jag ska flytta, vad gäller?

Kan någon kunnig hjälpa mig att reda ut vad som gäller nu?

Min sambo har fått för sig att han inte vill leva familjelivet längre och vill helt enkelt bara slänga ut oss.

Han ägde huset redan innan vi träffdes och jag och mina två barn flyttade in hos honom för 2 år sedan. Vi fick för 1 år sedan ett gemensamt barn också.

Nu vill han alltså så snabbt som möjligt att vi ska ut och han anser att han kan kasta ut mig på dagen eftersom jag inte äger huset.

P.g.a en gammal konkurs för några år sedan så har jag mycket svårt att få bostad och jag känner mig totalt uppgiven just nu. Kan han bara göra så här?  

• Svar på tråden Min sambo vill att jag ska flytta, vad gäller?
  • Anonym (uppgiven)
    Anonym (greta) skrev 2013-08-29 18:38:01 följande:

Läser man ts alla inlägg så verkar det visst i början som att hon är ute efter hans bostad, men sen så ändrar hon sig. Så ja jag frågade istället för att ta en förhastad slutsats.

Jag undrar vad hon vill finna för stöd i sambolagen. 

Kanske uttryckte mig fel när jag började prata om sambolag, man kan vara sambo utan att ha barn.... Jag är upprörd och ledsen och ville bara ventilera lite.

Jag förstår mycket väl att jag inte kan "ta" hans hus.... Men att jag som är skriven på adressen skulle kunna kastas ut från ena dagen till den andra?!  

Om jag säger att det borde finnas en "föräldralag" då..... Ett ansvar! Även om bara en utav föräldrarna äger en bostad?!  
  • Anonym (Putte)
    Kjell2 skrev 2013-08-28 10:05:40 följande:

Bodelningen påverkas inte av eventuell gemsnamma barn. Därmot kan det ge dig bästa rätt till bostaden via domstolsbeslut. Du måste då köpa huset för marknadsvärde av honom.

Alltså, se till att komma överrens om flytt mm. Ett möte med familjerätten kan också vara idé för att hitta en lösning för vårdnad och umgänge.
    Att köpa huset är väl inget alternativ för TS när hon är arbetslös och har en konkurs i bagaget.
  • Christi38

Det är väl inte så konstigt att TS undrar över sambolagen mm när det gäller boendet? Killen vill slänga ur henne och barnen på studs, och TS vill se om det finns en möjlighet att visa honom att hon har rätt att bo kvar x antal dagar/veckor/månader - och "vinner" därmed lite tid att hitta ett boende!

• Teza73

Ts vidrig karl du råkade hitta, spelar roll om man vill bryta upp, man ser väl ändå till att de blir så bra som möjligt för alla, åtminstone sitt eget barn, sen kan jag tycka att han har viss skyldighet mot dina tidigare oxå, inte juridisk dock moraliskt, 

Nåja, säg åt han att du flyttar gladerligen så fort som möjligt om HAN hjälper till att fixa bostad, han kan stå som borgenär, eller på kontraktet, iaf tillfälligt, pratar man med en hyresvärd finns de vägar att gå, diskutera fram en lösning. VILL han verkligen att ni ska ut så gärna får han väl se till att hjälpa till så de går fort å lätt, OCH framför allt så hans eget barn inte blir hemlös, avskyvärd idiot till karl.

En sak kan du va glad över, du slipper att leva med en gris längre iaf, för de är man om man gör så.

Lycka till Ts kram 

• Anonym (Maja)

Nu vet jag inte vart du bor, TS.. Och om du bor i en liten ort eller i en storstad. Kanske är olika.. Jag kan bara tala utifrån det jag har varit med om (och bor i en liten ort).. 

När jag och sonens pappa separerade så gick det också fort. Efter att ha blivit psykiskt misshandel, så tog jag äntligen modet till mig att göra slut och som resultat slängde han ut alla mina saker. Bokstavligen.  

Jag var inte välkommen längre och detta inkluderade alltså även vårat barn. 

Jag plockade ihop allt och åkte till min pappa. Där fick jag och barnet sova, tills vi hittade något nytt.

Precis som du, var jag hemma med föräldrapenning och därefter a-kassa. Jag ringde till socialen och fick en akuttid. Jag var högsta prioritet, eftersom jag hade ett barn. De kontaktade en hyresrättsförening och gick in som borgenär för mig. Två dagar efter att exet slängde ut oss så hade vi flyttat in i vårat nya hem. 

Gör ett försök med att kontakta socialen. De kanske kan hjälpa dig och barnen på något sätt. 

• Anonym (Maja)

Kan tillägga att vi hade varit tillsammans i närmare ett decennium och barnet var inte ens 1½ år. Vi hade ett gemensamt boende som vi skaffat tillsammans och enligt sambolagen hade jag rätt till halva hemmet. Jag valde dock att inte gå vidare med det.. Dels för att jag inte orkade beblanda mig med honom mer än nödvändigt.. och sen hade jag ändå inte råd att bo kvar själv. Nu hade jag visserligen kunnat sälja hemmet och ha rätt till hälften av pengarna, men som sagt, jag orkade inte beblanda mig med honom något mer.. 

• Anonym (greta)
    Anonym (uppgiven) skrev 2013-08-29 18:51:02 följande:

Kanske uttryckte mig fel när jag började prata om sambolag, man kan vara sambo utan att ha barn.... Jag är upprörd och ledsen och ville bara ventilera lite.

Jag förstår mycket väl att jag inte kan "ta" hans hus.... Men att jag som är skriven på adressen skulle kunna kastas ut från ena dagen till den andra?!  

Om jag säger att det borde finnas en "föräldralag" då..... Ett ansvar! Även om bara en utav föräldrarna äger en bostad?!  

han ansvar är att betala 1273 i månaden till dig om du har barnet på heltid. Om man ska vara krass..
    Han har ju ett boende att vara med sitt barn i, det har ju inget med dig och ditt boende att göra. 
  • Anonym (uppgiven)
    Anonym (greta) skrev 2013-08-29 20:40:02 följande:
    han ansvar är att betala 1273 i månaden till dig om du har barnet på heltid. Om man ska vara krass..

Han har ju ett boende att vara med sitt barn i, det har ju inget med dig och ditt boende att göra. 

Han VILL INTE ha sitt barn hos sig utan kastar hellre ut det utan att barnet (och jag) har någon ny bostad. Det är där ansvaret borde finnas eller åtminstone kännas tycker jag, men du verkar inte alls förstå min situation.
  • h8him
    Anonym (uppgiven) skrev 2013-08-30 06:42:26 följande:

Han VILL INTE ha sitt barn hos sig utan kastar hellre ut det utan att barnet (och jag) har någon ny bostad. Det är där ansvaret borde finnas eller åtminstone kännas tycker jag, men du verkar inte alls förstå min situation.
    Det kanske är så att han vet att om han ska ha barnet hos sig så innebär det att han även måste låta dig och dina barn stanna kvar. Eller så vill han verkligen inte ta hand om sitt barn. Det du kan göra är att kontakta soc och prata med dem om din situation och höra om de kan hjälpa dig vidare på något sätt, så att du och barnen inte blir bostadslösa om några månader.
  • Kjell2
    Anonym (uppgiven) skrev 2013-08-29 18:51:02 följande:

Han har precis samma ansvar som du att ta hand om sitt barn, dvs stort moraliskt, obefintligt lagligt.

Då du inte vill att han ska ha barnet ensam så sitter du i en rävsax. Han har full möjlighet att på sikt vräka dig. Alltså är det nu upp till dig att fixa en nya bostad för dig och barnen.

Tycker ni bör ta en sväng till familjerätten för att ta en diskussion om vårdnad och umgänge. Ring dit, be att FR kallar honom. Kommer han inte kan det långsiktigt straffa honom.
  • Anonym (me too)
    Phalaenopsis skrev 2013-08-29 13:28:18 följande:
    Den där killen låter som mitt ex. Jag gick från fästmö till "du ska ut inom en månad" på tio minuter. Månaden var för han visste att jag skulle bli arbetslös om en månad...

Då hade du längre tid på dig än vad jag fick av mitt ex.
    Han sa "Du ska vara ute i eftermiddag när jag kommer hem från jobbet" .....
  • Raggarmunk

Dels så kan han inte kasta ut er... även om han äger huset så har han inte den rätten...

sen om han vill ha ut er så fort så får väl han skaffa ett kontrakt på en lägenhet åt er å ha dig som medsökan :P
    alt han stå som borgenär på en.... annars får han vänta lääänge på att du flyttar. ;) 

Sen hade jag krävt att han skulle skriva över vårdnaden av barnet på dig, så han blir tvungen att
    betala underhåll om han inte tar barnet...

och så länge han står som vårdnadshavare så kan han vägra låta dig göra saker med barnet..
    Typ välja dagis, läkarbesök, adressändra, flytta m.m

Som ensam vårdnadshavare så har du rätt till alla föräldradagar å han inte kan hålla sina inne bara för att jävlas...           

• h8him
    Raggarmunk skrev 2013-08-30 09:24:11 följande:
    Dels så kan han inte kasta ut er... även om han äger huset så har han inte den rätten...

sen om han vill ha ut er så fort så får väl han skaffa ett kontrakt på en lägenhet åt er å ha dig som medsökan :P
    alt han stå som borgenär på en.... annars får han vänta lääänge på att du flyttar. ;) 

Sen hade jag krävt att han skulle skriva över vårdnaden av barnet på dig, så han blir tvungen att
    betala underhåll om han inte tar barnet...

och så länge han står som vårdnadshavare så kan han vägra låta dig göra saker med barnet..
    Typ välja dagis, läkarbesök, adressändra, flytta m.m

Som ensam vårdnadshavare så har du rätt till alla föräldradagar å han inte kan hålla sina inne bara för att jävlas...           
    Han kan ge Ts uppsägningstid på 3 månader. Sen måste Ts flytta.

Hur ska Ts få honom att skriva under att Ts ska ha ensam vårdnad, om han inte vill skriva under det? Man är som förälder, som inte bor med barnet, underhållsskyldig oavsett om man är vårdnadshavare eller inte.
  • Anonym (m)
    Anonym (uppgiven) skrev 2013-08-30 06:42:26 följande:

Om du står som bostadslös och vänder dig till socialen kommer de att kräva att ert gemensamma barn bor hos pappan om han har en bostad. Vilket praktarsle som heller sätter sitt barn på gatan än tar hand om det. 

Vänd på det och passa på att kräva ensam vårdnad för att ta med barnet när du flyttar så slipper du trassla mer än nödvändigt med klanten i framtiden.

Enda sättet att tvinga er att flytta är via en ansökan om avhysning hos Kronofogden. För att kunna få den genomförd skulle jag tro att det måste finnas ett domstolsbeslut om att han har rätt att behålla bostaden. Skulle gissa att du om ni går till rätten får rätt att behålla den mot att du köper ut honom eftersom du ska ta hand om barnen. (Vet att du inte har råd men det är nog här ni hamnar om ni går till domstol.) Om ni inte kan bo tillsammans under tiden fram till domslutet skulle jag gissa att domstolen kommer förordna att du och barnen ska bo i bostaden under tiden. Han som ensam med bättre ekonomi har ju lättare att hitta en tillfällig bostad.

Han kan inte på något sätt "bara kasta ut er" så jag skulle tro att du har rätt gott om tid på dig att hitta en ny bostad. Men det är ju ingen trevlig situation så jag hoppas du hittar nytt boende så snart som möjligt. 
  • Anonym (uppgiven)

Tack för alla era svar och tips, och tack till er som delat med er av egna upplevelser!

Svar på tråden Min sambo vill att jag ska flytta, vad gäller?