• Genau

Bra/dålig sömn - ett lotteri?

Har varit mycket inne på Sömn/Dyngsrytm eftersom vi har ett barn som det har strulat med från start. Har många gånger sett föräldrar som skriver att "vi har lyssnat på barnets behov och därför har det gått bra". Som förälder till ett barn som har sovit MYCKET dåligt under nästan hela sitt första år blir jag lite provocerad. 

Om man har ett barn som inte sover i sin egen säng, bredvid mig, på mig, mellan mig och pappan, på pappan, i vagn, i famn, i knäet, när man sjunger, när man spelar musik, när det är tyst, när det är mycket ljud, när man vaggar, i sjal, i sele, på rygg, på sida, på mage, i hårdliften, i nära släktings famn, hemma hos någon annan, i soffan, i babynästet, när det definitivt är mätt, nära till bröstet o.s.v. Vad har man gjort för fel då? Vilka signaler ska vi ha missat? Och nej, vi testade inte allt på en gång så att barnet inte fick en chans att komma till ro. 

Jag tror snarare att ni som har barn som sover bra helt enkelt har haft tur i livets lotteri. Roligt för er, dock, hoppas det fortsätter så!

Har jag fel?

• Svar på tråden Bra/dålig sömn - ett lotteri?
  • Genau

Mixan! Ursäkta att jag skriver order till dig, men: SKRIK på BVC hur du har det!!! Se till att du får träffa en läkare, fyll i testen de visar dig ÄRLIGT. Se till att du blir sjukskriven och att din partner är hemma. Ät tabletterna de rekommenderar.

Jag har varit mer eller mindre EXAKT där du är. Jag fantiserade om att bli överkörd, knivmördad, ramla ihop och självdö, allt för att få lämna den vidriga tortyren som var mitt älskade, underbara, vackra, fantastiska barn som ALDRIG sov. Kunde till slut inte sova när barnet väl sov, eftersom sömnbristen hade knäckt mig. Min kropp var hyperstressad och kunde inte längre tillverka tillräckligt av vad det nu är som lugnar ner igen.

Du kommer ur det här! Du kommer att må bättre! Jag trodde aldrig att jag skulle komma ur helvetet, må bättre. Trodde ingen som sa att det skulle lösa sig. Men du kommer att bli frisk, du kommer att må bra, det kommer att bli bättre! Du MÅSTE få sova! Att du behöver sömn gör dig inte till en dålig mamma, ALLA människor måste sova.  

• Genau

Vill inte raljera, men är det inte lite intressant att ingen av alla dessa "mitt barn sover bra pga mig"-föräldrar dyker upp här? Alla verkar rörande överens om att det - åtminstone till stor del - har med tur/gener att göra hur barn sover. 

Hur som helst: känner med alla som har en svinjobbigt sovsituation och blir förbannad på värdelösa BVC:er som inte kan säga mer än att allt är som det ska- när det uppenbart inte är det. Önskar oss alla en god nattsömn! Glad

• Genau

Mixan: så ledsen för er skull, skitjobbigt att det inte blir bättre! Men jag tycker att det låter som att du har en känsla av att något inte stämmer och som att det bästa vore att glömma BVC och försöka träffa en läkare istället. Och hoppas att den personen lyssnar. 

BVC är JÄTTEduktiga på att väga och mäta och säga att man har ett fint barn. Men att lyssna och försöka hjälpa? Nä, sånt verkar de inte syssla med. Eller, jo, vi fick samma tips om och om igen om att försöka mata mer innan läggdags, mata mer första uppvaket på natten o.s.v. Sen var det slut på idéer och förslag... 

Svar på tråden Bra/dålig sömn - ett lotteri?