• Padda01

Byta till framåtvänd bilbarnstol till 3-åring?

Har en pojke som fyller tre i september. Han är 105 cm lång och väger ca 18 kg. Han är därför ganska lång om man jämför med jämnåriga.

Min sambo tycker att det är dags att byta till en framåtvänd stol då han börjar vara alldeles för lång för den har har nu. Jag är mer osäker och vill försöka ha bakåtvänd så länge som möjligt, samtidigt vill jag ju inte att han ska sitta oskönt, vilket han ser ut att göra.

Så hur har ni föräldrar till långa barn gjort??

Tacksam för synpunkter!      

• Svar på tråden Byta till framåtvänd bilbarnstol till 3-åring?
  • gbgumman

Vi vänta så länge vi kunde. Dottern fyller 6 nu om några dar och vi vände henne i sommras. Har för mig att man ska vänta tills de är minst 4 år.

• Linnez

Du kan nog fråga de på BVC om det, det sägs ju om att det ska vara bakåtvända till 4år minst. Men det handlar ju om hur stor barnet är så hör med BVC, de vet ju om han är stor som en fyra, fem åring eller inte. Det handlar ju om säkerhet och de kropskader han han få vid en eventuell olycka.

• FruB

Vi vände på vår dotter när hon var tre och 104 cm. Hon grät för knäna gjorde så ont när vi åkte långt (ca 2h). Jag hade bestämt mig för att hon skulle sitta bakåt tills hon var 4 men det var ohållbart.

Jag tycker det bör vara längdgräns istället för åldersrekomendationer på bilstolar.

• Sisisisi

Vi väntar så länge de går med att vända! Det är så otroligt mycket säkrare. Äldsta vändes när han var 5 år/118 cm/25 kg. Lillebror är fem år och nästan lika stor. Han har inte vuxit ur sina stolar ännu (AG Belogic, Britax multitech och Britax Twoway) och det känns bara dumt att vända när han kan åka bakåt!

Tänk på att det skiljer mycket på stolarna. Flera stolar blev urvuxna för över ett år sen.

Fråga på BVC är en dålig idé, de kan oftast ingenting om hur barn åker säkert i bil! Det är bara att tänka bakåt så länge som möjligt, det är alltid säkrare! Även när barnet fyllt fyra och fem år så är det självklart säkrare att åka bakåt :)

Om du klickar på länken på min sidfot så ser du ett klipp bakåt vs framåt.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Linnez

Jag mena att det med bilkörningen handlar ju om hur stort barnet är, om de ska sitta fram å bak? Han inte de svara på om han är stor för sin ålder och naken klarar trycket av en krock ? 
    Barnläkarna borde väl ha nån koll på hur skadligt/känsligt kroppen är?
    Isf mitt fel :) 

• Sisisisi
    Linnez skrev 2013-08-26 17:55:53 följande:
    Jag mena att det med bilkörningen handlar ju om hur stort barnet är, om de ska sitta fram å bak? Han inte de svara på om han är stor för sin ålder och naken klarar trycket av en krock ? 

Barnläkarna borde väl ha nån koll på hur skadligt/känsligt kroppen är?

Isf mitt fel :) 

Men det spelar ingen roll om barnet är stort för sin ålder. Det är ändå fem gånger säkrare att åka bakåt än framåt. Inte ens vuxna klarar ju av en krock, så man kan inte säga att det är säkert att vända vid en viss ålder.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• hannis

Min 3,5-åring skall få en ny stol snart och självklart får han en ny bakåtvänd stol. Han sitter nu i en britax hi-way och vi kommer byta till en two-way i stället eftersom han blivit för lång för hi-way. Dessutom skall hans yngre bror (6 månader) ta över hans hi-way.

Jag kommer ha mina barn bakåtvända till de är minst 5 år!

www.tryggabarn.nu/0-ar/resa-med-barn/barn-i-bil/

• IsDimma

Om han inte får plats i den bakåtvända stol han har idag så köp en ny bakåtvänd och vänta några år med en framåtvänd.

• Dr Mupp

Självklart bakåt. Han kan växa ca 20 cm till innan han vuxit ur den största bakåtvända stolen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Byta till framåtvänd bilbarnstol till 3-åring?