Inte har ett alkoholmissbruk ens? Att supa sig för full när man väl dricker ÄR att missbruka alkohol.
Jag förstår inte riktigt vart det kliar dig om hon vill gå på 5 möten i veckan? Vad tror du kommer hända?
Mötena handlar inte enbart om alkohol. Man sitter och pratar om hur man mår psykiskt och alla lyssnar. Man kan även berätta om sin dag. Och man får även en gemenskap med människor som har olika bakgrunder men med samma problem, och det är väldigt nyttigt. Att ha sociala kontakter som inte dricker alltså.
Jag tycker att du borde låta henne få gå på mötena och vara lycklig utan att du ska säga att det är sjukt.
Det är väl snarare väldigt fint att hon får komma till en plats där hon blir accepterad och lyssnad på, speciellt om hon är skör psykiskt.
Jag började själv gå på möten detta år. Jag tog inte droger varje dag, men jag kunde inte låta bli att göra dumma saker när jag väl festade. Det gav mig enorm ångest och tillslut utvecklade jag faktiskt ett slags beroende då jag drack mer och mer.
Skulle aldrig palla att gå på 5 möten varje vecka men jag går åtminstone på 1. Ibland kan det bli 2 eller 3.
Även om det finns människor jag stör mig på i AA/NA så är jag ändå tacksam. Jag är tacksam för att få komma till en plats där jag får en kram direkt när jag kommer. Där vi kan stå och skämta och bara prata om livet i allmänhet innan och efter mötena.
Gud tror jag inte ett dugg på, men AA handlar heller inte om gud. Det enda som pratas om gud är vad vi själva uppfattar gud som. Så det kan exempelvis vara ett spagettimonster, Jesus, universum eller vad som helst. Vi diskuterar inte religion med varandra, bara vad vi själva tror på om det har något att göra med vårt missbruk när vi delar.
Blir både ledsen och besviken varje gång jag ser eller hör någon som säger att AA är en sekt och rent av dåligt för människor. Vart är det dåliga? På vilket sätt kan en människa bli påverkad negativt av AA?
Jag förstår inte riktigt varför du ska förklara för henne att AA är som ett missbruk det med och visa henne en länk som säger det när du faktiskt inte har en aning själv? Du väljer att lita på vad en länk säger framför din systers ord. Det är förmodligen sårande.
Men, jag har förståelse för att du motsätter dig detta av ren ovetskap.
Mitt råd är till dig att du följer med henne på ett möte och ser själv hur det är. Det finns något som kallas öppet möte och det innebär att vem som helst får komma.
Jag lovar att dom inte kommer varken bitas eller förhäxa dig! ;)