• Anonym (Syrran)

Är Anonyma Alkoholister farliga?

MIn syster har gått med i Anonyma Alkoholister. Hon har egentligen inte haft vad jag menar med ett alkoholmissbruk, utan det har varit så att hon haft svårt att dricka lagom mycket vid festande och det har ballat ur för många gånger.

Nu är hon med i AA med hull och hår sen ett par månader tillbaka. Hon går på typ 5 möten i veckan, har en sponsor, leder vissa grupper etc.

Min fråga: jag läser en del kritik om AA, t.ex. här: www.aakritik.info/Inledning.aspx

Det handlar om att AA är sekt-likande och bryter ner medlemmarnas egna fria vilja. Jag blir väldigt orolig då jag redan tycker jag ser såna tendenser hos min syster. Jag undrar om nån här har erfarenhet? Har AA hjälpt er?

• Svar på tråden Är Anonyma Alkoholister farliga?
  • BSBS

Det är enligt mig fullständigt harmlöst.. Bara positivt.

• NaCl

Gå på ett s.k. Öppet möte - dvs möte öppet för alla så får du en klarare bild av vad det handlar om.

• Labbematte
    Anonym (Syrran) skrev 2013-08-24 21:29:22 följande:
    Tack för svar!

Men hon ÄR skör psykiskt! Och hon har egentligen inget alkoholmissbruk ens! Jag tycker det känns helt sjukt att hon ska springa på möten 5 dagar i veckan, det är ju som att gå från inget missbruk till ett missbruk.

Men om jag visar henne länken ovan eller säger att AA är som ett missbruk det med, att man blir beroende av möten och inte har tid att ta tag i sitt liv så kommer hon säkert dra sig undan mig eller hur?

Tacksam för fler åsikter!
    Hej!

Jag har gått behandling enligt tolvstegsprogrammet och där ingick det att gå på möten tre gånger i veckan under de första två månaderna, och sen minst en gång i veckan i två år. Numera försöker jag gå en gång i veckan men det blir inte alltid så Flört

Det kan vara så att fast du inte upplever din systers problem med alkoholen som så stort, så kanske det ändå har känts som ett riktigt problem för henne. Jag har ofta stött på den reaktionen själv  "men du är ju ingen "riktigt" alkoholist" etc. 
    En del människor är också extremt duktiga på att dölja sina alkoholproblem!

Men hur som helst. Jag har andra aktiviteter i mitt liv som tar mycket tid, och därför har inte aa-möten kommit att ta så stor plats. Men jag har vänner från behandlingen som går 3-5 dagar i veckan fortfarande. För gemenskapen, för att de faktiskt har vänner där, och för att de upplever att det gör att de inte tar återfall.

• Labbematte

Jag har läst lite på sidan som du länkade till och en del känner jag igen, men inte allt. 

Jag vet att det är stora skillnader mellan olika grupper, en grupp reflekterar ändå mest sina medlemmar även om den hålls inom aa-ramar. Den grupp som jag fastnat för är kanske ovanligt tolerant, men jag har då aldrig känt mig annat än välkommen fast jag är där rätt sällan periodvis. 

Tillbaka går jag i alla fall för att jag tycker att det är oerhört rogivande att sitta på ett möte och fundera kring lite "större" saker än vardagslunken. 

Om det här är väldigt nytt för din syster så tänker jag att du kanske inte ska pressa henne så mycket just nu. Kan du inte följa med på några öppna möten och ta del av vad som händer? Det brukar finnas rätt mycket öppna möten där alla är välkomna. 

• MarajaILund

Tack för alla svar! Jag ska gå på ett öppet möte och försöka ha ett öppet sinne. Blev lugnad av ditt inlägg Labbematte. Tack!

• Anonym (Rutger64)

Hej AA Kan vara en hjälp.Men focus blir  nog mycket på alkohol.Jag går ibland i en kyrka.Men där söker man mera Jesus.Ja konseptet nykter  finns nog både i kyrkan och AA.Men varför inte använda AA som en del sätt att må bra.Även om man inte är  helt beroende av alkohol.Eller vill kalla sig  alkoholist.Finns grupper andra grupper inom tolvstegsrörelsen.Rutger 

• Anonym (Olika..)

AA har ju hjälpt många. Men jag som blivit nykter utan hjälp av 12-steget och AA blir ofta misstrodd. AA är en sektliknande organisation där medlemmarna förväntas "kapitulera" och "acceptera sin maktlöshet". Man ska mer eller mindre erkänna att man inte har något annat val än att avstå alkohol helt och överlämna sig i Guds händer.

Vill man verkligen bli nykter och drogfri så kan man klara det, utan hjälp av AA.

AA är farliga eftersom de indoktrinerar medlemmarna i ett tänk där de mer eller mindre ger upp sitt självständiga tänkande, något som ju kännetecknar en sekt.

De rabblar alla ur boken utan att tänka själva, det ser man bl.a. i facebook-grupper som "Nykter och drogfri för min egen skull", som borde döpas om till "Nykter och drogfri för AA:s skull".

• Chakan
    GladDen ende som kan avgöra om man är alkoholist/ beroende är jag själv, anser din syster att hon är det och mår bra av AA möten, är inte det det viktigaste,
    AA är ingen sekt Grundstenen i hela programmet är att det är du själv som väljer att gå på möte, tyst eller dela, delta i service eller inte, lämna o gå precis när du vill helt kostnadsfritt
    3 e traditionen:Endast en önskan att vara nykter krävs för medlemsskap, inte ens det finns det nåt krav på från någon annan, det avgör du själv, ta det du önskar o lämna resten säga det också ofta
    knappast definitionen av en sekt,
    Sen finns det ju alltid medlemmar som uppslukas av det ? nya livet? o blir ivriga att ? föra det vidare? det brukar lägga sig när balansen infinner sig så gå till AA är nog det minst skadliga man kan göra om man tror att man har ett problem med alkohol
  • Anonym (J)
    Anonym (Syrran) skrev 2013-08-24 21:29:22 följande:

Tack för svar!

Men hon ÄR skör psykiskt! Och hon har egentligen inget alkoholmissbruk ens! Jag tycker det känns helt sjukt att hon ska springa på möten 5 dagar i veckan, det är ju som att gå från inget missbruk till ett missbruk.

Men om jag visar henne länken ovan eller säger att AA är som ett missbruk det med, att man blir beroende av möten och inte har tid att ta tag i sitt liv så kommer hon säkert dra sig undan mig eller hur?

Tacksam för fler åsikter!

Man har visst alkoholmissbruk om det spårar ur varje gång man dricker. 

Men det kan vara på olika sätt, alla behöver liksom inte dricka varje dag och sitta på en parkbänk i stan.

• Anonym (J)

Det finns hjälp på vårdcentralen annars. Och samtalsterapeut om hon är skör psykiskt.

• Anonym (2023)
    Chakan skrev 2024-09-04 14:09:58 följande:
    GladDen ende som kan avgöra om man är alkoholist/ beroende är jag själv, anser din syster att hon är det och mår bra av AA möten, är inte det det viktigaste,
    AA är ingen sekt Grundstenen i hela programmet är att det är du själv som väljer att gå på möte, tyst eller dela, delta i service eller inte, lämna o gå precis när du vill helt kostnadsfritt
    3 e traditionen:Endast en önskan att vara nykter krävs för medlemsskap, inte ens det finns det nåt krav på från någon annan, det avgör du själv, ta det du önskar o lämna resten säga det också ofta
    knappast definitionen av en sekt,
    Sen finns det ju alltid medlemmar som uppslukas av det ? nya livet? o blir ivriga att ? föra det vidare? det brukar lägga sig när balansen infinner sig så gå till AA är nog det minst skadliga man kan göra om man tror att man har ett problem med alkohol
    Tråden börjar bli gammal, men "bara" för att AA som organisation inte har för avsikt att vara en sekt, betyder det att att det inte finns sekt-liknande grupper som "värvar" medlemmar genom organisationen. 

Jag undrar hur det gått för TS syster. Om hon landat i nykterhet, eller om hon fortfarande behöver mycket stöd.
  • Anonym (Arne Arnesson)

Det är gemenskapen hon söker om.man går dit 5 ggr i veckan.
    Hon vill vara bland andra med samma problem och det kan säkert bli lite sektvarning på det, men den risken finns nog i alla sällskap.

Fd alkoholister blir ofta lite maniska i ngt. Känner till två som blivit besatta av träning.

Man måste helt enkelt ersätta spriten med ngt och det intresset blir lika intensivt som missbruket var. 

• Anonym (orion)

AA är som jag ser det en sektliknande organisation baserad på amerikansk evangelism.

Ser dessa faror med AA.
    1. den informella strukturen gör att olämpliga missbrukarpersonligheter kan påta sig roller som självutnämnda ledare
    2. missbrukare kan etablera relationer med andra missbrukare vilket sällan är optimalt.
    3. fokus på att missbrukare skall försöka 'gottgöra' deras tidigare offer öppnar möjlighet för att dom kontaktar personer som minst av allt önskar eller skulle må bra av denna kontakt. 'Gottgörandet' blir lätt en slags emotionell utpressning med kristna övertoner där tidigare offer blir tvingade att 'förlåta'.
    4. man ersätter alkoholismen självcentrerade identitet, men en identitet som 'nykter alkoholist' som är lika självcentrerad och ställer lika stora krav till deras omgivning.

• Anonym (Du)

Du kan säkert följa med din syster någon gång. För många år sen så gick jag på aa möten o då földe min förra man med som va nykterist 

• Anonym (Anonymis)

Inte har ett alkoholmissbruk ens? Att supa sig för full när man väl dricker ÄR att missbruka alkohol.

Jag förstår inte riktigt vart det kliar dig om hon vill gå på 5 möten i veckan? Vad tror du kommer hända? 

Mötena handlar inte enbart om alkohol. Man sitter och pratar om hur man mår psykiskt och alla lyssnar. Man kan även berätta om sin dag. Och man får även en gemenskap med människor som har olika bakgrunder men med samma problem, och det är väldigt nyttigt. Att ha sociala kontakter som inte dricker alltså.

Jag tycker att du borde låta henne få gå på mötena och vara lycklig utan att du ska säga att det är sjukt. 

Det är väl snarare väldigt fint att hon får komma till en plats där hon blir accepterad och lyssnad på, speciellt om hon är skör psykiskt. 

Jag började själv gå på möten detta år. Jag tog inte droger varje dag, men jag kunde inte låta bli att göra dumma saker när jag väl festade. Det gav mig enorm ångest och tillslut utvecklade jag faktiskt ett slags beroende då jag drack mer och mer. 

Skulle aldrig palla att gå på 5 möten varje vecka men jag går åtminstone på 1. Ibland kan det bli 2 eller 3. 

Även om det finns människor jag stör mig på i AA/NA så är jag ändå tacksam. Jag är tacksam för att få komma till en plats där jag får en kram direkt när jag kommer. Där vi kan stå och skämta och bara prata om livet i allmänhet innan och efter mötena. 

Gud tror jag inte ett dugg på, men AA handlar heller inte om gud. Det enda som pratas om gud är vad vi själva uppfattar gud som. Så det kan exempelvis vara ett spagettimonster, Jesus, universum eller vad som helst. Vi diskuterar inte religion med varandra, bara vad vi själva tror på om det har något att göra med vårt missbruk när vi delar.

Blir både ledsen och besviken varje gång jag ser eller hör någon som säger att AA är en sekt och rent av dåligt för människor. Vart är det dåliga? På vilket sätt kan en människa bli påverkad negativt av AA?

Jag förstår inte riktigt varför du ska förklara för henne att AA är som ett missbruk det med och visa henne en länk som säger det när du faktiskt inte har en aning själv? Du väljer att lita på vad en länk säger framför din systers ord. Det är förmodligen sårande.

Men, jag har förståelse för att du motsätter dig detta av ren ovetskap.

Mitt råd är till dig att du följer med henne på ett möte och ser själv hur det är. Det finns något som kallas öppet möte och det innebär att vem som helst får komma. 

Jag lovar att dom inte kommer varken bitas eller förhäxa dig! ;)

Svar på tråden Är Anonyma Alkoholister farliga?