Inlägg från: Labbematte |Visa alla inlägg
  • Labbematte

Är Anonyma Alkoholister farliga?

Anonym (Syrran) skrev 2013-08-24 21:29:22 följande:
    Tack för svar!

Men hon ÄR skör psykiskt! Och hon har egentligen inget alkoholmissbruk ens! Jag tycker det känns helt sjukt att hon ska springa på möten 5 dagar i veckan, det är ju som att gå från inget missbruk till ett missbruk.

Men om jag visar henne länken ovan eller säger att AA är som ett missbruk det med, att man blir beroende av möten och inte har tid att ta tag i sitt liv så kommer hon säkert dra sig undan mig eller hur?

Tacksam för fler åsikter!
    Hej!

Jag har gått behandling enligt tolvstegsprogrammet och där ingick det att gå på möten tre gånger i veckan under de första två månaderna, och sen minst en gång i veckan i två år. Numera försöker jag gå en gång i veckan men det blir inte alltid så Flört

Det kan vara så att fast du inte upplever din systers problem med alkoholen som så stort, så kanske det ändå har känts som ett riktigt problem för henne. Jag har ofta stött på den reaktionen själv  "men du är ju ingen "riktigt" alkoholist" etc. 
    En del människor är också extremt duktiga på att dölja sina alkoholproblem!

Men hur som helst. Jag har andra aktiviteter i mitt liv som tar mycket tid, och därför har inte aa-möten kommit att ta så stor plats. Men jag har vänner från behandlingen som går 3-5 dagar i veckan fortfarande. För gemenskapen, för att de faktiskt har vänner där, och för att de upplever att det gör att de inte tar återfall.

• Labbematte

Jag har läst lite på sidan som du länkade till och en del känner jag igen, men inte allt. 

Jag vet att det är stora skillnader mellan olika grupper, en grupp reflekterar ändå mest sina medlemmar även om den hålls inom aa-ramar. Den grupp som jag fastnat för är kanske ovanligt tolerant, men jag har då aldrig känt mig annat än välkommen fast jag är där rätt sällan periodvis. 

Tillbaka går jag i alla fall för att jag tycker att det är oerhört rogivande att sitta på ett möte och fundera kring lite "större" saker än vardagslunken. 

Om det här är väldigt nytt för din syster så tänker jag att du kanske inte ska pressa henne så mycket just nu. Kan du inte följa med på några öppna möten och ta del av vad som händer? Det brukar finnas rätt mycket öppna möten där alla är välkomna. 

Svar på tråden Är Anonyma Alkoholister farliga?