• Anonym (Syrran)

Är Anonyma Alkoholister farliga?

MIn syster har gått med i Anonyma Alkoholister. Hon har egentligen inte haft vad jag menar med ett alkoholmissbruk, utan det har varit så att hon haft svårt att dricka lagom mycket vid festande och det har ballat ur för många gånger.

Nu är hon med i AA med hull och hår sen ett par månader tillbaka. Hon går på typ 5 möten i veckan, har en sponsor, leder vissa grupper etc.

Min fråga: jag läser en del kritik om AA, t.ex. här: www.aakritik.info/Inledning.aspx

Det handlar om att AA är sekt-likande och bryter ner medlemmarnas egna fria vilja. Jag blir väldigt orolig då jag redan tycker jag ser såna tendenser hos min syster. Jag undrar om nån här har erfarenhet? Har AA hjälpt er?

• Svar på tråden Är Anonyma Alkoholister farliga?
  • NaCl

En def. skillnad mellan en sekt och AA (eller 12-stegsrörelsen i andra former) är att de saknar sektledare. Jag är själv ingen vän av konceptet men tycker inte det är farligt. Blir som att byta ut ett beroende mot ett annat. Men AA är inte lika destruktivt som alkohol kan vara.

Det som ger sektvibbar är mer att nykomlingar "lovebombas" och att de har en tendens att bete sig som nyfrälsta - i fråga om iver.

Om inte din syster är väldigt skör psykiskt så tror jag inte du har nån anledning till oro. Istället för att ifrågasätta så be henne berätta och dela med dig vad det är hon upplever. Då minskar risken att hon ser dig som ett hot.       

• Anonym (Syrran)

Tack för svar!

Men hon ÄR skör psykiskt! Och hon har egentligen inget alkoholmissbruk ens! Jag tycker det känns helt sjukt att hon ska springa på möten 5 dagar i veckan, det är ju som att gå från inget missbruk till ett missbruk.

Men om jag visar henne länken ovan eller säger att AA är som ett missbruk det med, att man blir beroende av möten och inte har tid att ta tag i sitt liv så kommer hon säkert dra sig undan mig eller hur?

Tacksam för fler åsikter!

• Anonym (Medlem)

Medlem i 12-stegrörelse sen mer än tio år. Tänker inte skriva här om hur fantastiskt AA är, eftersom det sannolikt skulle få dig att känna ännu mer att vi är en sekt. Det är faktiskt ganska oviktigt om du tror att AA är en sekt eller inte, den viktiga frågan är väl hur din syster mår? Har hon varit nykter sen hon gick med? Mår hon bra? Om så, är det inte då ganska viktigt att hon känner stöd från sin familj över hennes val att bli medlem? Tillfrisknandet är oerhört skört i början och minsta lilla tvivel kan utlösa ett återfall, fundera över om du kan ha det på ditt samvete om du ifrågasätter hennes val att gå med i AA..

• Anonym (Syrran)
    Anonym (Medlem) skrev 2013-08-24 23:24:22 följande:
    Medlem i 12-stegrörelse sen mer än tio år. Tänker inte skriva här om hur fantastiskt AA är, eftersom det sannolikt skulle få dig att känna ännu mer att vi är en sekt. Det är faktiskt ganska oviktigt om du tror att AA är en sekt eller inte, den viktiga frågan är väl hur din syster mår? Har hon varit nykter sen hon gick med? Mår hon bra? Om så, är det inte då ganska viktigt att hon känner stöd från sin familj över hennes val att bli medlem? Tillfrisknandet är oerhört skört i början och minsta lilla tvivel kan utlösa ett återfall, fundera över om du kan ha det på ditt samvete om du ifrågasätter hennes val att gå med i AA..
    Men, hon är ju inte ens alkoholist? Hon bara spårar ur när hon dricker. Hon drack aldrig på vardagar, kände inget sug. Är det inte lite överdrivet att kalla sig alkoholist då?

En fråga till dig. Har du tid med din familj och dina vanliga vänner?
  • Queenie70

AA är inte farliga. De har hjälp många människor. Ja de tenderar att bli lite" besatta" och väl ivriga att påstå att AA och 12 steg är den enda rätta vägen till nykterhet. Ingen variant jag skulle välja om jag själv fick missbruksproblem. Men ingen sekt och inte farliga och ett utmärkt sätt fölr många. Du bör nog inte förringa de alkoholproblem som din syster har.

• Anonym (Nykteralkoholist)
    Anonym (Syrran) skrev 2013-08-24 23:50:54 följande:
    Men, hon är ju inte ens alkoholist? Hon bara spårar ur när hon dricker. Hon drack aldrig på vardagar, kände inget sug. Är det inte lite överdrivet att kalla sig alkoholist då?

En fråga till dig. Har du tid med din familj och dina vanliga vänner?
    Det är inte mängden alkohol som avgör om man är alkoholist eller inte. Det är konsekvenserna av sitt drickande, dvs hon spårar ur som du säger. 
  • Anonym (sekt)

Inte fysiskt farliga så att man kan få på huvudet av dom men farliga är dom i och med dom kan fånga och helt hjärntvätta folk som inte har kraft att stå emot.

Man ska hålla sig så långt bort från såna organisationer som bara möjligt.

• YummyMami
    Anonym (Syrran) skrev 2013-08-24 21:29:22 följande:
    Tack för svar!

Men hon ÄR skör psykiskt! Och hon har egentligen inget alkoholmissbruk ens! Jag tycker det känns helt sjukt att hon ska springa på möten 5 dagar i veckan, det är ju som att gå från inget missbruk till ett missbruk.

Men om jag visar henne länken ovan eller säger att AA är som ett missbruk det med, att man blir beroende av möten och inte har tid att ta tag i sitt liv så kommer hon säkert dra sig undan mig eller hur?

Tacksam för fler åsikter!

Hon verkar söka gemenskap, ovanpå det så kanske hon har medberoendeproblem?
    Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Anonym (Syrran)
    YummyMami skrev 2013-08-25 11:03:01 följande:

Hon verkar söka gemenskap, ovanpå det så kanske hon har medberoendeproblem?
    Ja hon söker definitivt gemenskap. Och de "lovebombar" ju definitivt nya medlemmar, så hon är redan efter 2 månader väldigt indragen.

Intressant, vad menar du med medberoendeproblem? Hon har ett behov av att hjälpa folk, så jag kan tänka mig att hon gillar att hjälpa alla där.

• Anonym (Syrran)
    Anonym (sekt) skrev 2013-08-25 10:48:14 följande:
    Inte fysiskt farliga så att man kan få på huvudet av dom men farliga är dom i och med dom kan fånga och helt hjärntvätta folk som inte har kraft att stå emot.

Man ska hålla sig så långt bort från såna organisationer som bara möjligt.

Har du egen erfarenhet av just AA eller känner nån som har?
Svar på tråden Är Anonyma Alkoholister farliga?