• Siri29

Skulle du kunna tänka dig att adoptera?

Motivera gärna ditt svar.

• Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?
  • Siri29

Är ni som svarat själva adopterade?

• Siri29
    Tuffen skrev 2013-08-23 20:18:28 följande:
    Nej, jag tror inte det. För mig var det viktigt att få egna, biologiska barn. Jag har känt dem från allra första början (i magen) och jag vet vad de har varit med om. Inga hemligheter, inga luckor. Dessutom liknar de mig både till sätt och utseende. Att ta hand om någon annans barn hade nog inte varit aktuellt för mig, det hade känts som ett andrahandsalternativ. 

Respekterar dina tankar helt och fullt, men vill bara skriva att till sättet kan ju ett adoptivbarn likna sina adoptivföräldrar. Tror väldigt mycket handlar om det sociala där, och mindre om gener.
  • Siri29
    Tuffen skrev 2013-08-23 20:18:28 följande:
    Nej, jag tror inte det. För mig var det viktigt att få egna, biologiska barn. Jag har känt dem från allra första början (i magen) och jag vet vad de har varit med om. Inga hemligheter, inga luckor. Dessutom liknar de mig både till sätt och utseende. Att ta hand om någon annans barn hade nog inte varit aktuellt för mig, det hade känts som ett andrahandsalternativ. 

Sen handlar det ju inte om att "ta hand om någon annas barn" utan att ta till sig ett barn som sitt eget, det är väl det adoption betyder, om man ser till själva ordet, om jag inte har fel. Kanske hade du resonerat annorlunda om du av någon anledning inte kunnat få biologiska barn? Är du själv adopterad?
  • Siri29
    Jag är bara jag skrev 2013-08-23 21:17:11 följande:
    Ja,men vi får inte tyvärr. Får bli embryoadoption istället.

Får jag fråga varför?
  • Siri29
    Jag är bara jag skrev 2013-08-23 21:23:42 följande:
    Inte 100% arbetsför vilket man måste vara. Ingen hänsyn tas till att maken är det eller att man uppfyller allt annat,man anses värdelös. Nu är vi för gamla också,men inte när vi började.  Men barn ska vi ha ändå,bara inte genetiska.

Hade jag ingen aning om. Nu är ju det här off topic, blev nyfiken, men säg till om jag är för nyfiken. Går det inte bra med antingen äggdonation eller spermiedonation? Trodde mest ensamstående gjorde embryoadoption? Lycka till med att få ert barn!
  • Siri29
    Jag är bara jag skrev 2013-08-23 21:39:04 följande:
    Spermiedonation är ju ingen mening för oss eftersom det är mina ägg det är fel på. Äggdonation skulle ju gå,men vi struntar i att vi ska matcha vårt barn och ÄD är jättedyrt så då kör vi med EA istället. Det är absolut inte bara ensamstående som gör det,känner till flera par som planerar det i höst/vår. Känns jättespännande!

Ok, trodde par oftast gjorde äggdonation eller spermiedonation, beroende på vad som behövdes.
  • Siri29
    Breakdown skrev 2013-08-23 21:39:40 följande:
    Jag anser att adoption är ett ypperligt sätt för ofrivilligt barnlösa att ändå skaffa barn men jag skulle nog aldrig kunna göra det, för mig är en del av upplevelsen med att skaffa barn att få vara gravid, kunna känna mitt barn växa och få föda fram det. Sen hur jag skulle resonera den dagen en läkare säger att jag inte kan få fler barn men jag ändå vill ha fler det vet jag inte.

Men skulle du hellre vara barnlös än adoptera, om du nu inte kunnat vara gravid. E graviditet varar ju trots allt bara nio månader, ett barn har man för alltid.
  • Siri29
    Jag är bara jag skrev 2013-08-23 21:46:50 följande:
    Nej,EA vinner terräng och det p.g.a att alla under 50 får göra det-även vi som inte får eller kan eller vill adoptera,det är billigt och enkelt och för oss där ett barn är det viktigaste och inte nödvändigtvis att det liknar en själv är det en jättebra väg att få barn. Stora chanser också!

Jag tycker att det borde tillåtas i Sverige. Varför kasta bort embryon när de kan växa sig till små knoddar i nån annans mage. Fantastiskt tycker jag att det är. Visste inte att det var billigare än äggdonation. Hur gamla är ni?
  • Siri29
    Jag är bara jag skrev 2013-08-23 21:55:20 följande:
    Det är på g att tillåtas i Sverige,men det tar väl flera år till antagligen. Tid vi inte har,vi har passerat 40 med råge. ÄD kan kosta 100000:- medans EA kan kosta neråt 10000:- Jag vet att många IVF:are som fått barn och har embryon över kan tänka sig att adoptera bort dem,men icke,då ska de kastas istället-horribelt!

Ja, jättemärkligt. Å vad jag önskar er lycka till och massa bebisglädje.
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att adoptera?