Tycker du att barn vars föräldrar av någon anledning ej skickar med frukt ska få sitta tomhänta under samlingen?
Om detta är ett problem (vilket det ibland är och ibland inte är, beroende på situation) så ska såklart inget barn behöva sitta ensamt och hungrigt utan frukt. Jag har dock aldrig under alla mina år i skolan upplevt detta som ett problem. Jag heller aldrig fått sådana signaler från barn eller föräldrar.
Å andra sidan har jag heller aldrig varit med om en regelrätt FRUKTstund i skolan. Dvs. att läraren säger "Nu ska alla barn äta sina frukter" eller liknande. Däremot så kommer frågan ofta från barnen "Får jag ta min frukt nu?" Och det brukar sällan vara ett problem. Utom om det möjligtvis skulle vara precis innan lunchen, då ber vi nog barnet spara sin frukt till rasten efter.
Jag tycker att om man som skola har en fruktstund, då har man automatisk skapat sig detta problem, och då får man också se till att lösa det. Förslagsvis genom att bjuda på frukt till alla barn, även de som har med sig själva. Om så inte är fallet har jag faktiskt svårt att se problemet. Om barnen t.ex. äter sin frivilligt medhavda frukt på förmiddagsrasten. Jag tycker inte att man ska utgå från att detta med frukten är ett problem, vilket det i 9 fall av 10 antagligen inte är. Och att skapa sig problem bara för skapandets skull tycker jag att man ska akta sig för.