Tycker du att barn vars föräldrar av någon anledning ej skickar med frukt ska få sitta tomhänta under samlingen?
Många skolor ber föräldrar att skicka med barnen frukt som ofta äts gemensamt under en samling. Ingen stor grej kan tyckas om det inte vore så att det finns barn vars föräldrar inte skickar med barnen frukt. Barn som då får sitta tomhänta om ingen schysst kamrat delar med sig. Det kan bero på bristande ansvar, glömska, felprioriteringar, protest och mycket mer. Oavsett orsak är det barnet som drabbas av föräldrarnas tillkortakommanden, livssituation och åsikter som gör att det överhuvudtaget hamnar i den situationen. Barnets fel är det aldrig. Dessutom kan jag tänka mig att det också svider i andra barns hjärtan att behöva vara en del av detta. Friska skolbarn känner empati för andra. Därför delar de med sig och det är väl fint men är det deras ansvar? Ska de tvingas äta mindre än vad de många gånger behöver för att lätta på sina känslor och hjälpa en kamrat? Ska deras föräldrar skicka med extra frukt för att underlätta för det egna barnet och andras? Min åsikt är att det inte är rätt mot något barn att behandla enskilda barn så. Inte mot barnet i fråga, inte mot klasskamraterna. Jag tycker att om man tvunget ska ha dessa fruktstunder bör skolan erbjuda alternativ och självklart prata med berörda föräldrar så att det inte händer upprepade gånger. Detta utan att dra in barnet. Finns där djupare problem bör man uppmärksamma detta istället för att acceptera situationen med Pelle som alltid sitter tomhänt. Kanske behöver föräldrarna hjälp i sitt föräldraskap? Med annat? Ofta handlar det nog om mer än en frukt var dag och ingen blir hjälpt av att låtsas att allt är i sin ordning och tjata om hur billigt det är med morötter om problemet ligger djupare än prislappen.
Jag kommer aldrig tycka att det är rätt att enskilda barn tvingas sitta tomhänta i en grupp där andra äter. Barn väljer inte sina föräldrar och det finns inte ett barn som ska behöva känna sig så bortglömt, ensamt, hungrigt..Jag vill inte att mina barn ska behöva bevittna något sådant och känna de känslor som kommer med det. Ett tag till får de gärna tro att världen är god och att alla är lika mycket värda.
Hur tycker ni att man ska tänka kring dessa barn? Är det rätt att straffa barnet för att straffa föräldrarna?
Frågan ni ska svara på står i rubriken.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-23 17:01
För att förenkla det hela lite kan vi ju utgå från att skolan pratar med barnets föräldrar oavsett om ni röstar ja eller nej.
Mitt intresse ligger främst i hur ni ser på barnet i den situationen.