• MalinEddie

Tycker du att barn vars föräldrar av någon anledning ej skickar med frukt ska få sitta tomhänta under samlingen?

Många skolor ber föräldrar att skicka med barnen frukt som ofta äts gemensamt under en samling. Ingen stor grej kan tyckas om det inte vore så att det finns barn vars föräldrar inte skickar med barnen frukt. Barn som då får sitta tomhänta om ingen schysst kamrat delar med sig. Det kan bero på bristande ansvar, glömska, felprioriteringar, protest och mycket mer. Oavsett orsak är det barnet som drabbas av föräldrarnas tillkortakommanden, livssituation och åsikter som gör att det överhuvudtaget hamnar i den situationen. Barnets fel är det aldrig. Dessutom kan jag tänka mig att det också svider i andra barns hjärtan att behöva vara en del av detta. Friska skolbarn känner empati för andra. Därför delar de med sig och det är väl fint men är det deras ansvar? Ska de tvingas äta mindre än vad de många gånger behöver för att lätta på sina känslor och hjälpa en kamrat? Ska deras föräldrar skicka med extra frukt för att underlätta för det egna barnet och andras?  Min åsikt är att det inte är rätt mot något barn att behandla enskilda barn så. Inte mot barnet i fråga, inte mot klasskamraterna. Jag tycker att om man tvunget ska ha dessa fruktstunder bör skolan erbjuda alternativ och självklart prata med berörda föräldrar så att det inte händer upprepade gånger. Detta utan att dra in barnet. Finns där djupare problem bör man uppmärksamma detta istället för att acceptera situationen med Pelle som alltid sitter tomhänt. Kanske behöver föräldrarna hjälp i sitt föräldraskap? Med annat? Ofta handlar det nog om mer än en frukt var dag och ingen blir hjälpt av att låtsas att allt är i sin ordning och tjata om hur billigt det är med morötter om problemet ligger djupare än prislappen.
    Jag kommer aldrig tycka att det är rätt att enskilda barn tvingas sitta tomhänta i en grupp där andra äter. Barn väljer inte sina föräldrar och det finns inte ett barn som ska behöva känna sig så bortglömt, ensamt, hungrigt..Jag vill inte att mina barn ska behöva bevittna något sådant och känna de känslor som kommer med det. Ett tag till får de gärna tro att världen är god och att alla är lika mycket värda.

Hur tycker ni att man ska tänka kring dessa barn? Är det rätt att straffa barnet för att straffa föräldrarna?

Frågan ni ska svara på står i rubriken.

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-23 17:01
    För att förenkla det hela lite kan vi ju utgå från att skolan pratar med barnets föräldrar oavsett om ni röstar ja eller nej.
    Mitt intresse ligger främst i hur ni ser på barnet i den situationen.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att barn vars föräldrar av någon anledning ej skickar med frukt ska få sitta tomhänta under samlingen?
  • stjärnmamman

Nej det är inte rätt! Tycker dessutom att skolan kunde bjuda alla barn på den där frukten.. Även fast jag gärna skickar med mina barn frukt

• MalinEddie
    stjärnmamman skrev 2013-08-23 16:06:54 följande:
    Nej det är inte rätt! Tycker dessutom att skolan kunde bjuda alla barn på den där frukten.. Även fast jag gärna skickar med mina barn frukt
    Alla ser tyvärr inte längre än sitt eget. Sedan är det givetvis en fråga om kostnad.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Hannah76

Jag tycker självklart att de föräldrar som väljer att inte skicka med frukt ska få ett samtal av läraren.

• Vinterankan

Jag tycker inte det är fel att be föräldrar skicka med frukt men däremot så borde skolan ordna åt de som inte har någon.

• Nape

Nej, det är inte rätt. Jag har alltid sagt åt mina barn att de ska dela med sig.

Det har fungerat bra utom en gång. Då var det ett barn som satte detta i system. På slutet var det mer "JAHA! VAD HAR DU FÖR FRUKT ÅT MIG IDAG? GE MIG DEN!!!!". Då fick vi sätta stopp.

• skogsvitter

Jag tycker det är helt självklart att skolan/förskolan ska erbjuda alternativ, det kan finnas tusen anledningar till att föräldrarna inte kan eller just denna gång har glömt osv. De allra flesta har också möjlighet att erbjuda till de som inte har med själv av någon anledning. Helt fruktansvärt gjort av skolan om man låter något barn sitta tomhänt. Det är ju inte andra föräldrars ansvar, men vet man med sig att något av barnen i gruppen/klassen brukar vara tomhänt där man har sina egna barn så skulle jag absolut skicka med extra! Samt klaga till skolan.

• Ramborg

Ska det vara en gemensam samling får skolan hålla med frukt.

Har skolan inte råd med det får de säga till exempel att förmiddagsrasten är fruktrast, de som vill får ta med en frukt och äta, övriga har rast och leker som vanligt på skolgården. Då blir det inte lika utpekande för de barn vars föräldrar inte skickar med frukt, och de som har kan bjuda helt odramatiskt om de vill.

42.
  • Punkster

Om detta är ett problem (vilket det ibland är och ibland inte är, beroende på situation) så ska såklart inget barn behöva sitta ensamt och hungrigt utan frukt. Jag har dock aldrig under alla mina år i skolan upplevt detta som ett problem. Jag heller aldrig fått sådana signaler från barn eller föräldrar.

Å andra sidan har jag heller aldrig varit med om en regelrätt FRUKTstund i skolan. Dvs. att läraren säger "Nu ska alla barn äta sina frukter" eller liknande. Däremot så kommer frågan ofta från barnen "Får jag ta min frukt nu?" Och det brukar sällan vara ett problem. Utom om det möjligtvis skulle vara precis innan lunchen, då ber vi nog barnet spara sin frukt till rasten efter. 

Jag tycker att om man som skola har en fruktstund, då har man automatisk skapat sig detta problem, och då får man också se till att lösa det. Förslagsvis genom att bjuda på frukt till alla barn, även de som har med sig själva. Om så inte är fallet har jag faktiskt svårt att se problemet. Om barnen t.ex. äter sin frivilligt medhavda frukt på förmiddagsrasten. Jag tycker inte att man ska utgå från att detta med frukten är ett problem, vilket det i 9 fall av 10 antagligen inte är. Och att skapa sig problem bara för skapandets skull tycker jag att man ska akta sig för. 

• yodi
    Vinterankan skrev 2013-08-23 17:15:02 följande:
    Jag tycker inte det är fel att be föräldrar skicka med frukt men däremot så borde skolan ordna åt de som inte har någon.
  • yodi
    Hannah76 skrev 2013-08-23 16:48:22 följande:

Jag tycker självklart att de föräldrar som väljer att inte skicka med frukt ska få ett samtal av läraren.

och hur ska detta samtal gå?

har för mig att skolverket har kommit fram till ett antal gånger där någon har fått för sig att framföra klagomål på att skolan ber föräldrar ta med sig frukt att skolan egentligen inte kan kräva att barnen ska ha med sig daglig frukt då skolan ska vara avgifts fri. 
Svar på tråden Tycker du att barn vars föräldrar av någon anledning ej skickar med frukt ska få sitta tomhänta under samlingen?