• Pampim

Ger ni inte bidrag till fritids/f-klassen??

För mig har det alltid varit självklart att man ger något litet som bidrag till barnets vistelse på förskolan, det har vi gjort i alla år. Alltså lite pennor, papper, lim eller liknande pyssel. Visst betalar vi via skattsedeln och barnomsorgsavgift men det verkar ju vara så tighta ramar för personalen att köpa saker osv, så ett tillskott är mer än välkommet, det märker man ju. Vi umågs inte med så värst många andra som har små barn men de vi känner ger också "presenter" till verksamheten. Nu började mitt barn f-klass och första veckan lämnade jag en liknande kasse som jag alltid lämnar till förskolan en gång varje termin. En låda vita papper, ett par förpackningar glitterlim, pärlor och nylontråd, ett par ark med stickers/klistermärken samt ett par packen tuschpennor, total för ca 500:-. Personalen verkade jätteförvånade! Är det verkligen ovanligt att man ger "presenter" till f-klass? Ger du saker till verksamheten? I såfall vad/till vilket värde? Om du inte ger något, varför? PS. Snälla låt oss SKIPPA klagosången om att man minsann inte har råd/inte kan osv. Jag pratar inte om folk som är fattiga/har det svårt ekonomiskt/inte orkar pga sjukdom eller whatever. Då ska man ju självklart inte ge bort sina pengar. Jag vänder mig till alla som har en ekonomisk förutsättning mellan normal och stenrik, och där en femhundring per termin inte spelar nån roll. DS

• Svar på tråden Ger ni inte bidrag till fritids/f-klassen??
  • skogsvitter
    Pampim skrev 2013-08-23 12:18:02 följande:

Tror du att de blir på något sätt "negativt" förvånade eller att de tycker det är bra?
    Svårt att säga, folk är så olika... men man kan ju hoppas att de talar om och visar om de uppskattade det eller om de faktiskt blev förnärmade/kränkta.
  • Mineralvatten

det har jag aldrig hört talas om och nej det är inget jag skulle göra.

• LadyViolette
    Pampim skrev 2013-08-23 15:21:18 följande:

Mandel?! Vi får inte ens ta in mandel/nötter på dagisgården!! Toarullar är ju dock ett bra tips, ska jag börja med!
    Det var riktat till signaturen "Mandel"
  • Pampim
    LadyViolette skrev 2013-08-23 16:19:35 följande:
    Det var riktat till signaturen "Mandel"

*skrattfrustar ut fredagsgodiset över både soffa och matta* Hahaha!! Har gått hela dagen o undrar hur fn man samlar ihop mandel och varför. Hahaha jag är verkligen så korkad, min man har skitroligt åt mig just nu. detta kommer jag få höra länge!
  • Pampim
    Punkster skrev 2013-08-23 15:25:32 följande:
    Jag jobbar på fritids (och ibland också i f-klass) och jag har nog aldrig varit med om det som TS beskriver. Jag skulle nog också bli ganska förvånad om det hände. Visst har vi fått saker av föräldrar ibland. Nån förälder jobbade på ett tryckeri och kom med några rullar med A4-papper som dom av någon anledning inte kunde använda. Det pappret räckte för oss i nästan en termin. En och annan har också kommit med urväxta skridskor (vi åker en hel del på vintern) till de barn som inte har, lite extrakläder och sånt att ha som lånegrejer. Men aldrig någon färdig "pysselpåse" eller sånt. Visst, vi har väl inte hur mycket pengar som helst att handla grejer för. Men vi har heller aldrig haft köpstopp och saker som ritpapper, tuschpennor, limstift och sånt har vi absolut råd med inom budget. 

Aha ok. Men på min gamla fsk vet jag folk lämnade dyrare grejer också, plus att jag sett/känner till säkert 4-5 som lämnat pyssel. Men kanske det är vanligare på fsk än högre upp. Personalen på fklass/fritids blev väldigt förvånade men väldigt glada som det verkade. Jag tror att jag helt enkelt ska säga till dem att jag gärna vill bidra om det finns nåt som behövs och att de kan säga till om det är något de önskar sig. Verkar enklast så. Haha jag kan inte släppa mandelmissförståndet... Hahaha!
  • En till mamma

nej vi köper inget och ger till förskolan, men har vid flera tillfällen gett dem saker som blivit över. min möster rensade ut mängder med pärlor och pyssel hemma, detta skickades med till dotterns förskola. röjde på jobbet och då blev det ungefär 100 st sådanan man hade förr med plast blommor till ljus över. dessa var jätte poppulära att klippa och klistra med.

men har förstått att det är vanligt att folk tar med sig saker till våran förskola, vilket jag tycker är bra. vet att en familj skänker julgranar varje år.  

• modsey

Inte på det sättet nej som du gjort och beskriver
    Skälet, tja det känns lite märkligt att liksom ge på det viset, att jag som enskild familj ger en kasse med glitterlim, fina spel eller vad det nu är.
    lite tävling, "muta" , fjäsk över det hela.

Däremot saker som blir över, extra kläder som är urvuxna eller saker som vi inte använder hemma som jag vet behövs vid något tillfälle kan jag bjuda på.
    Studiebesök på mitt ( speciellt omtyckta av barn) jobb med fika och sånt.

• Pampim
    modsey skrev 2013-08-23 20:11:05 följande:
    Inte på det sättet nej som du gjort och beskriver Skälet, tja det känns lite märkligt att liksom ge på det viset, att jag som enskild familj ger en kasse med glitterlim, fina spel eller vad det nu är. lite tävling, "muta" , fjäsk över det hela. Däremot saker som blir över, extra kläder som är urvuxna eller saker som vi inte använder hemma som jag vet behövs vid något tillfälle kan jag bjuda på. Studiebesök på mitt ( speciellt omtyckta av barn) jobb med fika och sånt.

Men vad säger du?! Tävling, muta, fjäsk?! :-O Jag hoppas verkligen verkligen inte nån har sett mina grejer som nåt av det!! Usch vad olustigt i så fall. Jag ser det som en del av vad jag bidrar till samhället med så att säga. Lite samma anledning som jag köper förhållandevis dyr närodlad mat, handlar i vår lilla byaffär osv, för att bidra till deras fortlevnad och därmed vår trivsel i trakten. Hade det funnits en starkare kultur av bidra-med-det-du-kan i skolans/omsorgens värld hade jag kunnat tänka mig betala lite extra för tex mer personal. Typ att alla familjer bidrar m en tusenlapp så blir det mer personal. Nu finns ju inget sånt system utan vår kultur är ju att bara betala skatt och barnomsorg. Jag trodde faktiskt innan jag startade denna tråd att ALLA skulle se det som jätteschysst (även om man själv inte gör det) att jag donerar nån tusenlapp per år till dina och mina barns glädje när de är i samhällets försorg. Inser nu att jag nog är lite naiv.
  • modsey
    Pampim skrev 2013-08-23 21:20:46 följande:

Men vad säger du?! Tävling, muta, fjäsk?! :-O Jag hoppas verkligen verkligen inte nån har sett mina grejer som nåt av det!! Usch vad olustigt i så fall. Jag ser det som en del av vad jag bidrar till samhället med så att säga. Lite samma anledning som jag köper förhållandevis dyr närodlad mat, handlar i vår lilla byaffär osv, för att bidra till deras fortlevnad och därmed vår trivsel i trakten. Hade det funnits en starkare kultur av bidra-med-det-du-kan i skolans/omsorgens värld hade jag kunnat tänka mig betala lite extra för tex mer personal. Typ att alla familjer bidrar m en tusenlapp så blir det mer personal. Nu finns ju inget sånt system utan vår kultur är ju att bara betala skatt och barnomsorg. Jag trodde faktiskt innan jag startade denna tråd att ALLA skulle se det som jätteschysst (även om man själv inte gör det) att jag donerar nån tusenlapp per år till dina och mina barns glädje när de är i samhällets försorg. Inser nu att jag nog är lite naiv.
    det känns helt enkelt lite pretto
  • Ilovemyself

Nja, vi har inte köpt direkt, men vi fick en hel påse med maskeradkläder som vi inte hade bruk för själva som vi gav till förskolan. De blev jätteglada och barnen älskar att leka med dem.

• Pampim
    modsey skrev 2013-08-23 21:38:12 följande:
    det känns helt enkelt lite pretto

Pretto. Oj. Ja det är ju väldigt olyckligt om jag framstår som det, det skulle jag verkligen inte gilla om nån sa om mig. Hoppas ingen ser på mig så i verkligheten. Det är iofs bara min man, personalen o ett par vänner som vet det. Varken mitt el andra barn vet det, såvida inte personalen har sagt nåt.. Tycker du annan välgörenhet också är pretto? Det låter som jag är typig nu men jag undrar ärligt och intresserat. Att köpa en matchboll för X tusen för att stötta lokala fotbollslaget? Att donera tid och omsorg genom att vara kontaktperson till en person med funktionshinder? Att köpa värdelösa kakor för att stötta en skolresa? Köpa blommor till farthindren på gatan?
  • modsey
    Pampim skrev 2013-08-23 22:05:19 följande:

Pretto. Oj. Ja det är ju väldigt olyckligt om jag framstår som det, det skulle jag verkligen inte gilla om nån sa om mig. Hoppas ingen ser på mig så i verkligheten. Det är iofs bara min man, personalen o ett par vänner som vet det. Varken mitt el andra barn vet det, såvida inte personalen har sagt nåt.. Tycker du annan välgörenhet också är pretto? Det låter som jag är typig nu men jag undrar ärligt och intresserat. Att köpa en matchboll för X tusen för att stötta lokala fotbollslaget? Att donera tid och omsorg genom att vara kontaktperson till en person med funktionshinder? Att köpa värdelösa kakor för att stötta en skolresa? Köpa blommor till farthindren på gatan?
    nej om ingen ens vet det och varför skulle de?
    Så framstår du ju inte på något vis till någon, eller hur.

Välgörenhet i alla ära ( jodå jag har fadderbarn o olika organisationer jag ger till regelbundet), men jag anse rinte att jag som förälder ska behöva bedriva välgörenhet till mina barns  skolor/ dagis på det viset du beskriver.
    Liksom på en annan nivå mot att köpa de där kakorna och att stötta den lokala handlaren.

• Kodia

Jag har aldrig köpt saker för att ge till förskola/skola, och har aldrig hört talas om att någon annan gjort det heller, trots två egna barn (stora nu) och jobb som lärare.

Däremot händer det att folk tar med frukt från trädgården, lämnar urvuxna kläder (som lånekläder till barn som glömt fylla på, trampat i vattenpöl med vinterkängorna osv), överblivet material från jobb, utrensade leksaker/tyger/pyssel hemifrån, gamla vaxdukar, krukväxter osv. 

• Mrs Green

Jag har aldrig hört talas om det. Men som kom jag på att vi faktiskt har gett några saker... lite böcker till skolan och några möbler till f.d. dagis, men det var sånt som vi annars hade skänkt till välgörenhet eftersom vi inte ville slänga (eller sälja). 

• strojes

Jag går inte och köper grejer för att ge till skolan men däremot om vi har grejer hemma som inte används som skolan skulle kunna behöva kan jag skicka en fråga till rektorn innan vi slänger.
    Tex så fick skolan hela nationalencyklopedin i bokform till deras bibliotek istället för att vi skulle slänga den.  

Svar på tråden Ger ni inte bidrag till fritids/f-klassen??