Inlägg från: Nicke |Visa alla inlägg
  • Nicke

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Men sure. Om vi ska larva oss.

Ja, skolan bör bjuda på frukost om ungarna kommer tidigare än start för undervisning. Man har dock valt att kalla det fritids och bjuda på frukost där istället. Problemet löst. Kostnaden ligger på fritids istället för skolan men det är samma kommunala kassa. 

• Nicke
    Fridiz86 skrev 2013-08-23 19:23:02 följande:
    hur svårt är det att fixa det??
    Enligt lag så ska skolan vara avgiftsfri. Hur svårt är det att fixa det?
  • Nicke
    puss skrev 2013-08-23 19:26:54 följande:
    SKOLAN är avgiftsfri.
    Jaha.
  • Nicke
    Satisfaction skrev 2013-08-23 19:35:34 följande:
    Jag hatar denna jävla frukt som ska med varje jävla dag och som jag glömmer typ 3 ggr i veckan.
    Du är en dålig förälder och borde inte ha skaffat barn.

OBS: Jag är ironisk! 
  • Nicke
    Fridiz86 skrev 2013-08-23 20:17:29 följande:
    jo visst ska den vara det, men nu ska man ha frukt med sig och det är väl inte svårt att se till att sitt barn får det med sig.
    Nej, det ska man inte. Det är olagligt.
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 20:19:32 följande:
    dåså, bort med kravet på gympakläder, inneskor, muggar, regnkläder, väskor, sittunderlag och läxmaterial osv
    Visst! Förhoppningsvis så har barnen redan mycket av det där hemma så att det kan användas på fler ställen än bara i skolan.
  • Nicke

Gympakläder måste inte vara dedikerade gympakläder. Det kan vara ett par vanliga tights och en t-shirt som man också har hemma. Inneskor, muggar, väskor och sittunderlag är inget man kräver här och ungarna överlever faktiskt. Prylar till läxor har ungarna med sig hem. Jag har dock extra pennor hemma till hela familjen men det måste jag inte ha.

• Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 20:33:55 följande:
    Klart, de har även alla annat. 

Grejen är den att många gnäller om frukt som är småpengar och samtidigt utan att blinka köper dyra inneskor, gympakläder, ryggsäckar mm eftersom det är ett krav från skolan.  
    Hur vet du vilka som gnäller om frukt för att sedan köpa svindyr övrig utrustning?
  • Nicke
    Tuffen skrev 2013-08-23 21:11:45 följande:
    Ja, skolan ska vara avgiftsfri, men mindre kostnader accepteras. Det finns beslut på det. Matsäck, t ex, räknas som en mindre kostnad. 
    Nej, du har fel. Vänligen uppdatera din information.
    Det handlar om enstaka obetydliga kostnader. Det är en väsentlig skillnad mellan vad du säger och vad som är sant. 
  • Nicke
    Aileen Allannah skrev 2013-08-23 21:24:40 följande:
    Ja, men inte varje dag. Någon gång ibland, 20 kronor (tror jag det var?) är okej, men inte frukt varje dag för en obligatorisk fruktstund.
    Det är lite mer som är ok. 20 spänn fick man fram genom att göra en undersökning om vad föräldrar anser är smärtgränsen för enstaka kostnader.
  • Nicke
    mammamia72 skrev 2013-08-23 22:49:53 följande:
    Vilket gnäll. Det ingår väl i konceptet Familjen AB att se till att ens barn äter frukt? Fruktstund hade vi redan på lekis när jag var liten, inte gnällde nån då om att vi skulle ha en frukt med oss. Ibland blev det kiwi, ibland banan, de som inte hade eller glömt fick smaka av sina kompisar eller fröken.
    Min son får själv välja när på dagen han vill äta sin frukt, det är jättebra för barnens självständighet tycker jag.

Det är dags att vakna upp lite och inse att skatterna i Sverige inte kan pröjsa för precis allting,
    man får faktiskt bidra själv. Kan man inte det kanske man bör se över sin ekonomi.
    Jag betalar för att du ska få vård bland annat så jag bidrar.
    Det är ett lagbrott att be ungarna om frukt varje dag. Det är, som jag har sagt tidigare, inte raketforskning.
    MalinEddie skrev 2013-08-23 22:56:26 följande:
    Det är så intressant och samtidigt sorgligt att läsa denna tråd. Fokus ligger på föräldrarnas bristande förmåga och kilopriset på frukt. Barnet som sitter utan frukt på samlingen, vem pratar om det? Ett fåtal. En stor eloge till er för att ni ser längre än er själva och inser att det är där fokus borde ligga.
    Mmmm, precis. Jag har nog försökt att poängtera det ett par gången men poletten sitter fast. Den trillar inte ner så att säga.

• Nicke

Vår klass har ett klasskonto. Två personer har tillgång till kontot. Två personer som vi föräldrar har utsett.

En av kassörerna är min exfru. Hon accepterar inte något annat än absolut frivilliga insättningar.
    Vi uppmanar också alla att inte skriva något som meddelande på betalningarna. Ingen lista förs och ingen speciell summa är bestämd.

Trots det så finns det alltid pengar på kontot och det vi anordnar utanför skoltid passar förstås det som finns på kontot.

Vi har haft grillkvällar, tipsrundor m.m där ALLA har kunnat delta och fått del av allt.
    Nu är detta utanför skoltid så därför är insamlingar tillåtet förstås men det är något att tänka på.
    Solidaritet. 

• Nicke

Det finns säkert folk som egentligen har råd men som skiter i det men skitsamma?
    Sen finns det folk som absolut inte har råd vars barn plötsligt får en möjlighet att delta i aktiviteter med sina klasskompisar och deras föräldrar utanför skolan. 

• Nicke
    sockerdricka skrev 2013-08-24 00:11:15 följande:
    Jag skulle verkligen önska att alla barn hade välfungerande föräldrar som inte levde på existensminimum. Dessvärre är så inte fallet idag.
    Då är det förskolas förbannade uppgift att se till att inga barn behöver sitta och se på när de andra äter frukt, sitta med hunger i maggropen och utanförskap i hjärteroten på grund av FÖRÄLDRARNAS bristande förmåga...

(Och jag struntar i om ett barn blir utan frukt på fruktstunden för att föräldrarna super och röker eller för att de helt enkelt inte haft råd/energi/engagemang nog... Inget barn ska behöva straffas för sina föräldrars leverne.)
    Exactamundo!
  • Nicke
    Baby Firefly skrev 2013-08-24 12:18:47 följande:
    Har man inte råd med en frukt 5 gånger i veckan så ska man inte dra på sig ungar.
    Nej precis. Vad är det för returadress om man skulle råka få det sämre efter att barnen har kommit?

Socialen håller inte med dig för övrigt.
  • Nicke
    EllisBell skrev 2013-08-24 11:18:01 följande:
    Ni som på allvar tror att det finns de som inte har råd med några äppelklyftor per dag. Lägg ned. Äpplen kan man tom ofta få gratis. Mina barn har ofta haft hallon, björnbär etc som vi plockat ute i sina fruktlådor. Eller morot (vet ni vad en påse morötter kostar??) Så det är INTE fattiga barn som saknar frukt gång på gångutan barn med slarviga icke fungerande föräldrar och då är just frukten troligen det minsta problemet. Sen måste jag säga att den lärare som låter vissa barn sitta och titta när andra har fruktstund utan att försöka fixa fram några äpplen tex bör bli av med jobbet. Inkompetent och elakt.
    Du förstår uppenbarligen inte vad det handlar om. Det är det fler här inne som inte gör.
    Jag kan dock inte begära en viss IQ på folk jag diskuterar med.
    Jag tror också att de flesta har råd med "några äppelklyftor per dag". 
  • Nicke
    EllisBell skrev 2013-08-24 14:06:31 följande:
    Niklas: Jag vet exakt vad det handlar om. Brist på ansvarstagande.
    Vi kan säga så om det känns bättre för dig.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?