Inlägg från: Nicke |Visa alla inlägg
  • Nicke

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Isola02 skrev 2013-08-22 23:36:57 följande:
    Jag förstår faktiskt inte problemet.

Jag har två barn, en i 5:an och en i förskolan.

Vi får höra inför varje termin att  "det är bra" om vi skickar med barnen en frukt.
    Skolbarnet vill inte ha med någon frukt,  så det kan jag släppa.
    Förskolebarnet tycker om frukt, så där skickar jag med  en frukt varje dag. 
    De har inga särskilda fruktstunder, utan de får äta sin frukt någon gång under förmiddagen när de vill.

När jag gick i förskolan för en massa år sen, hade vi fruktstund, och om någon glömt frukt, fick det barnet en liten bit av alla andras frukter, det funkade hur bra som helst! 

Jag kan tyvärr inte förstå att det kan vara så oerhört jobbigt att ge sitt barn en frukt om dagen. 
    Tänk på hur fantastiskt lite av vad det i själva verket kostar med förskola och skola, som vi själva betalar!  
    Nu handlar det inte primärt om att det skulle vara "oerhört jobbigt".
  • Nicke
    Jimman skrev 2013-08-22 23:42:36 följande:
    O du har lite för många emot dig nu för att vara kvar i tråden !
    Äh. Lägg ner det där.
    Vad är det för en jävla nivå? 
  • Nicke
    Jimman skrev 2013-08-22 23:45:27 följande:
    Dagisnivå dom ni andra haft ett tag i tråden :)
    Det brukar låta så när argumentet tryter.

Förresten (inte riktat till dig alltså) så finns det självklart föräldrar som prioriterar helt fel, skiter i barnens frukt eller glömmer bort den jämt. Måste dessa barn utsättas för mer skit genom att få sitta och titta på när klasskompisarna äter frukt? Räcker det inte med att ha dåliga föräldrar om det nu är så? Det är ändå barn vi pratar om. Cya! 
  • Nicke

Ja för tusan. Börja oroanmäla alla familjer som inte skickar med frukt varje dag. Socialen har nog inget viktigare att göra..  eller så är man på socialen så pass smarta så att man klarar av att följa det som står i lagarna.
    Det låter som raketforskning att anmäla något som egentligen är mot skollagen. 

• Nicke

Jag följer tråden med nöje men jag tror att det är utagerat för min del.
    Vi har en lag som skolorna skall följa. Det är inte svårare än så.
    Jag kan bry mig igen när lagen ändras. 

• Nicke
    Prins Williams Mamma skrev 2013-08-23 13:43:44 följande:
    Ja det är en skillnad antar jag.

Japp. Det är en stor skillnad. I förskolan så fick ungarna frukt från förskolan. Förskolan är "frivillig" men vem kan välja att inte jobba?

Det upphörde i F-9 där 1 - 9 är obligatoriskt konstigt nog.

• Nicke
    Mineralvatten skrev 2013-08-23 14:37:22 följande:
    pennor behöver man ofta ha med sig i de högre årskurserna likaså behöver man då miniräknare också. i gymnasiet (som på pappret är frivilligt) måste du stå för allt anteckningsmaterial själv.
    Miniräknare får kosta.
    http://www.skolinspektionen.se/Documents/vagledning/infoblad-avgifter.pdfKostnader som Skolinspektionen kan acceptera vid enstaka tillfällen
     700 kr för läromedel, inklusive miniräknare, i gymnasieskolan. Se även kommentar nedan.
     300 kr för en studieresa.
     Kostnader för måltider under studieresa. Se även kommentar nedan.
     100 kr för studiebesök.
     100 kr för aktiviteter kopplade till idrott och hälsa (friluftsdag).  
  • Nicke
    hammarhajen skrev 2013-08-23 16:13:43 följande:
    Ska skolan bjuda på frukost också? För utan frukost orkar man ju inte tänka. Gick man inte i skolan behövde man ju ingen frukost... eller?  
    Ja? Här serveras frukosten på fritids klockan 7.
  • Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 19:17:06 följande:
    Fritids är inte skolan. Skolan står inte för frukost.
    Vilket konstigt argument. Staten står för frukosten till barn vars föräldrar tvingas lämna tidigt oavsett vad du vill kalla det.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?