Inlägg från: Nicke |Visa alla inlägg
  • Nicke

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:50:18 följande:
    Inget fel på morötter, det har mina också fått med sig. De gillar morötter. 

Nej, men jag vet att om man inte sitter med onödiga räkningar och missbruk så räcker pengarna till frukt. Alla socfall jag stött på som klagat på att pengarna inte räcker har märkligt nog haft råd att röka. Jag antar att ciggen var en av dessa saker som de bara var tvungna att prioritera framför frukten till barnen.

Ja, men nu har ju du inte träffat alla människor.
    Om det inte finns någon speciell aktivitet eller stund så finns det inte heller något att bli utesluten ur.
  • Nicke
    Tristan69 skrev 2013-08-22 22:53:55 följande:

Får inte den som lever på försörjningsstöd sina pengar oavsett om de går till frukt eller alkohol? Det är alltså ingen tankevurpa eftersom den som inte är berättigad till försörjningsstöd kan inte knalla in på socialkontoret och begära att de skall betala för frukt till barnens fruktstund. Tänk till lite nu.
    Jo, men nu pratar jag om att frukten skall prioriteras till vilket pris som helst och att alla på socialbidrag kan göra det. Alla som ligger under normen och inte går på bidrag bland annat. Tänk lite själv istället. Du har redan bestämt vad jag har sagt. 
  • Nicke
    Jimman skrev 2013-08-22 22:58:47 följande:
    Väljer man att leva under normen utan att söka bidrag så får man nog tänka om i fall man inte kan lägga några kr i veckan på frukt
    Tänk om det var så enkelt att alla kunde välja.
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 22:57:23 följande:
    Nej det är ju mycket bättre att barnen aldrig har nått annan är salsundervisning. 
    Man kan hitta på andra saker istället.
  • Nicke
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:01:40 följande:

Alla barn bör äta minst 400g färsk frukt och grönsaker per dag, vilket inte sker med dagens skollunch som får kosta 4-17 kr beroende på var man bor. Har man så dålig inkomst att man inte kan försörja ett barn fullt ut skall man inte skaffa barn. Lever man redan på försörjningsstöd och inte klarar av att försörja sig själv är det alltså fullständigt vansinnigt att skaffa barn.
    Ja, jag har sett att du har snöat in dig på "att skaffa barn". Se mitt svar tidigare på samma sak.
  • Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 23:02:56 följande:
    Som inte innebär extra kostnader för skolan eller föräldrana? 
    Javisst. Självklart. Är det bara fruktstund och undervisning i sal som existerar i skolan?

Jag tolkade det så när det enda alternativet till fruktstund verkade vara salsundervisning.
  • Nicke
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:05:29 följande:

Barnen straffas aldrig om föräldrarna väljer att göra rätt. Problemet är att alltför många förväntar sig att samhället skall lösa individens tillkortakommande och det har aldrig varit syftet.
    Du förutsätter att alla har möjlighet att välja det som du anser är rätt?
  • Nicke
    Dr Mupp skrev 2013-08-22 23:07:35 följande:
    Om inget får kosta extra så blir det inga matsäckar vilket betyder att det inte blir några utflykter. Inga extra kostnader innebär att gympan bör slopas sånna saker som cykeltur, skid- och skridskodagar ska bort. Likaså frilufsdagar. Annars måste ju föräldrarna skaffa passande kläder och utrusstning och det är ju för dyrt. 
    Japp. Barnen får jobba ihop pengarna på olika sätt istället eller så får skolan bekosta det med, ve och fasa, skattepengar.

Enstaka kostnader får också förekomma och enligt undersökningen som gjordes så är 20 kr smärtgränsen.
    Läs gärna foldern från Majblomman. 
  • Nicke
    Isola02 skrev 2013-08-22 23:14:43 följande:
    Det kommer alltid finnas föräldrar som inte har råd, eller bryr sig. Frukt eller ej. Tyvärr.

Kan du inte bygga ut det där argumentet lite?
    Om det inte finns en bestämd fruktstund som föräldrarna ska stå för, finns det då någon fruktstund att bry sig om eller att ha råd med? Som det är nu så utesluter man folk. Hur många kan tänkas uteslutas från något som inte finns?
  • Nicke
    Tristan69 skrev 2013-08-22 23:34:18 följande:

Det är inte särskilt svårt att få den insikten utan att behöva göra allt det där. Faktum är att det räcker med att sitta i en stadsdelsnämnd under en mandatperiod för att erhålla tillräckligt med insyn och kunskap. Jag har dock levt på långt under existensminimum i flera års tid utan problem. Det handlar om att planera sin matlagning och göra bra inköp.
    Du kan troligen sitta i 100 stadsdelsnämnder utan att få någon riktig insikt. Du kan bara tro och anta saker som du själv inte har varit med om. Det gäller att vara öppen för att alla inte är likadana. Alla känner inte samma saker och alla är inte lika bra på att planera matlagning och göra bra inköp som du är.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?