Inlägg från: puss |Visa alla inlägg
  • puss

Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?

h8him skrev 2013-08-23 09:29:25 följande:
    Du vet kanske inte att man brukar få extra pengar för mediciner?

Visst men alla prioriterar inte så. De som levt länge på försörjningsstöd har det ofta väldigt tufft. Stödet är inte utformat för att man ska leva på det en längre tid. Någon enstaka månad är inget problem, men de som tvingas leva på det år efter år har det ofta riktigt kämpigt.
    puss skrev 2013-08-23 09:19:56 följande:Du behöver inte vara spydig.
    Jodå, jag vet att folk kan ha det knapert. Morötter är dock bland det billigaste dom finns, och jo, det KAN alla köpa.
    Jag var inte spydig utan ärlig. Att du tycker att sanningen är svår att hantera får stå för dig. ALLA BARN TYCKER INTE OM MORÖTTER! Ska barn till fattiga föräldrar tvingas ta med morötter för att det ska se bra ut för föräldrar som dig?

Du är jävligt spydig och dryg. Vaddå

"Svårt att hantera sanningen"? Dumheter.

Och visst, tolka du saken dom att alla precis ALLA måste ha med sig just morötter, av den enda anledningen att det ska se bra ut för mig.

Sure.
  • puss
    Hallonet81 skrev 2013-08-23 09:30:11 följande:

Det är synd om de barn som har tröga föräldrar. Jag brukar ofta skicka med extra morötter eller äpplen så kan mina barn ge till dem.  Är student så har det inte superfett men det funkar ändå. Glad 

Rart av dig.
  • puss
    h8him skrev 2013-08-23 09:33:16 följande:
    Varför sa du inte det? smile1.gif Alla barn har säkert föräldrar som har råd att köpa mango också, om det är enda frukten barnet äter, eller?

Jag brukade alltid skicka med flera frukter så att barn som ev. hade glömt, var utan, kunde få av mitt barn.
    Och rart av dig med att skicka med extra frukt.
  • puss
    Rocket Mania skrev 2013-08-23 09:41:33 följande:
    Nej det kanske bara är barn med lite rikare föräldrar som får det?

Struntprat. 
    Dessvärre är det ju sant.

Man har fler möjligheter med en större ekonomi.
  • puss
    h8him skrev 2013-08-23 09:46:32 följande:
    Jag bemöter människor som de själva uppför sig. Du är inte direkt sammetslen själv. smile2.gif
    Nej det är jag inte. Men jag är inte uppkäftig och jag sabbar inte diskussionen med att häva ur mig uppenbart korkade slutsatser.

Låt oss nu återgå till sakfrågan.
  • puss
    Dr Mupp skrev 2013-08-23 09:48:09 följande:
    Vad har medicinpengarna att göra med saken. 
    Om familjen inte har råd med en frukt om dagen extra så lär de ju inte ha råd med lunch till barnet om det tex blir hemma en vecka. Ska barnet vara utan mat den veckan?

10 år på existensminimum. För det mesta med lön alt a-kassa/föräldrapeninig men delvis på soc. Har haft soc i snart ett år. So far inga problem. Ja just ja, jag håller på med körkortet på socpengar och ändå har vi råd med både glasögon, kläder, aktiviteter och frukt.

Tycker barnet inte om morötter så får man väl köpa det barnet äter eller välja att skicka barnet utan frukt och acceptera att barnet då är utan. Svårare än så är det inte. Hur hade du tänkt det skulle lösas om skolan stod för frukten. Om barnet inte äter de äpplen som serveras, ska skolan då köpa in dyrare frukt till de kräsna barnen? 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Det var två intressanta saker här.

Hur gör man om barnet blir hemma en vecka, samt hur gör man med de kräsna barnen som inte äter vad skolan bjuder på.

Ser gärna svar på det.
  • puss
    h8him skrev 2013-08-23 10:17:38 följande:
    De jag känner har det tufft under t.ex sommarlovet när barnen är hemma hela tiden. De får äta mycket billig mat som makaroner och korv, pannkaka osv. Jag kan nog tycka att det är märkligt att de inte får mer pengar de månader barnen äter fler mål hemma.
    FÅR mer pengar? Det var en trist inställning.
  • puss
    MrsPenn skrev 2013-08-23 10:30:59 följande:

Skolan ska vara gratis. Då tänker jag på följande: *Lärande. Lärarens lön skall betalas med skattemedel. *Skolböcker. Skolmaterial -"- *Skolsalar - skolans uppvärmning, hyra, städning, städmtrl, toalettpapper, tvål, vaktmästare... -"- *Skollunchen -"- *Administration. Rektor, studierektor, konsulent, och ej att förglömma skolsköterska med mera. - "- Vad är det som INTE ingår då? Jo vi måste inte betala terminsavgifter på tiotusentals kr som i andra länder. Eller skoluniform för tusen kr som i andra länder. Eller tutoring... Det som krävs är utrustning för skolan dvs skolväska, kläder för alla väder (precis som vanligt t ex även för fritiden) samt extra saker för idrotten (div skor) , och lite papper, pennor, sudd, fickräknare. Det kommer mao alltid kunna göras skillnad på barn med eller utan frukt. Men vi ska ändå vara VÄLDIGT GLADA över allt vi får.

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • puss
    Rushmore skrev 2013-08-23 10:45:20 följande:
    Får? Pratar du om människor som går på socialbidrag nu? Alla vi andra får ju jobba ihop pengarna.
    Våra egna pengar OCH andras.
  • puss
    Rushmore skrev 2013-08-23 10:44:17 följande:

Jag tycker att jag som förälder har huvudansvaret för mina barn och även deras mat. Skolan har begränsade resurser och jag ser personligen hellre att alla pengar läggs på en bra lunch än att lunchen blir sämre för att alla barn ska ha frukt, något som de kanske inte ens äter upp.

Jag skickar gärna med frukt till skolan om mitt barn vill ha. Alla vill ju inte det utan jag utgår från att fruktstunden är frivillig och om man inte vill ha så slipper man äta frukt då?

Om en förälder inte fixar att skicka med en frukt om dagen till sina barn tror jag att problemet är större än dålig ekonomi och i så fall hoppas jag verkligen att skolan och socialen kollar hur det står till i den familjen.

Jag tror att alla kan klara av att ge sina barn en frukt om dagen. Ett större problem för de som verkligen har en tight ekonomi är nog att köpa gymnastikkläder och skor till barnen. Den kostnaden drar ju iväg rätt rejält.

Ja, märkligt att ingen vrålar och vill ha gratis gympaskor.

Det är väl bara en tidsfråga.
Svar på tråden Ta med frukt varje dag - vad tycker ni?