• alynda

besserwisser svärmor!

Natulcien skrev 2013-08-21 18:40:18 följande:
    Din svärmor lider sannolikt av mindervärdeskomplex och mår nog inte så bra. Men det är ändå inte okej att kläcka sådana dumheter. Säg ifrån på skarpen! Om inte du fixar det, så får din man/sambo göra det. Vem skurar golv två gånger om dagen? Jag skulle klassa en sån person som manisk... Jag skurar nog nån gång i månaden. Tar bort lokalt kladd efter behov, förstås, men hela golven skulle det aldrig falla mig in att skura i parti och minut.

Couldn't agree more!
  • alynda
    Fanny 833 skrev 2013-08-22 08:23:43 följande:
    hon påstår att barn får astma om man inte skurar golv 2 gånger per dag för alla partiklar hamnar i deras lungor.  men en gång doppade hon moppen i toaletten och skurade med toavatten hela golvet. jag kom hem och hon berättade detta och jag fick typ panik. jag såg bajs över allt. asså, inte på riktigt bajs. men det kändes så. och hon tjatar så om dop. hon vet jag är ateist.  hon påstår jag är en dålig mamma som inte vill döpa mina barn ... hon har föreslagit att hon ska lura med sig barnen till en kyrka och döpa de utan min vetskap.        

Att barnen ska få astma trodde man in på 70-talet, men nu finns det mkt starkare indikationer på det motsatta, d v s att det är bra för immunförsvaret att utsättas för rimliga mängder bakterier och virus för att få ett normalt immunförsvar son inte reagerar på fel saker, som vid allergi/astma. Har barnen redan astma är det en annan sak och bra att hålla undan partiklar, men vid lindrig astma räcker ofta normala städrutiner (beroende på pollensäsong, trafiksituation, husdjur o liknande). Jag gissar att din svärmor kommer från en ganska fattig bakgrund i "det gamla Finland", då många bodde i undermåliga bostäder där man kanske var tvungen att städa på ett annat sätt för att behålla hälsan, än i moderna bostäder och god tillgång till läkarvård som vi har. Men att hon doppar moppen i toaletten- jag förstår verkligen din reaktion! Nu är det sannolikt ingen större bakteriehärd enl forskning, men jag skulle också krevera. Min svärmor, även hon från fattig och enkel bakgrund men numera akademiker, har ibland också märklig inställning till hygien, om än inte som din. Men idag satt jag ändå här hemma och grät för att jag var så rädd att hon skulle röra några saker som vår kommande bebis ska ha i munnen när hon passar storebror under BB-tiden. Hon städar och håller snyggt (mer ordningsam än jag), men har inga betänkligheter i att gå från att skaka dörrmatta till att plocka ur diskmaskinen utan att tvätta händer däremellan. Men snäll är hon i alla fall.
Svar på tråden besserwisser svärmor!