Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Hur blir man pappa vid donation?

Som ickegift måste du skriva på ett papper att du är pappan. Faderskapstest tas endast om du inte vill erkänna barnet som ditt eller om det finns fler tänkbara kandidater.

Vid anonym donation har varken ni, eller kliniken vetskap om vem som donerar sperman. Vet faktiskt inte om ni ens måste uppge detta i Sverige, att ni varit iväg, men det bör man göra tycker jag för säkerhets skull.
    Vet heller inte om du måste adoptera barnet eller om det automatiskt blir ditt, men det vet säkert någon annan

Lycka till iaf!

• SupersurasunkSara
    Anonym (nosperm) skrev 2013-08-21 18:13:57 följande:
    Bör ju inte spela någon roll hur man blivit gravid. Om vi varit i Danmark, om de hänt på en kryssning eller om ja gjort jobbet själv.
    Så länge de bara är att skriva på ett papper så är de ju självklart man gör de. Bör ju inte vara på annat sätt än om pappan gjort jobbet själv, hur ska dom veta liksom.
    Har hört nåt om adoption, men andra som inte är gifta behöver ju inte adoptera sina barn.
    Vore väldigt intressant om någon vet hur det funkar (gärna med egen erfarenhet).   
    Ang adoptionen tänkte jag mer på dig OM du och din partner går isär har du ingen rätt till barnet om hon väljer att bråka om det.
    Men som sagt, jag vet inte hur det går till i just donationsfall.
  • SupersurasunkSara

Detta hittade jag på en SR sida:

Svaret på den frågan är att vi inte tog upp arvsrätten eftersom barnet inte har någon arvsrätt från donatorn.  Istället adopterar mannen (om det rör sig om ett heterosexuellt par) eller den kvinna som ej är biologisk mor (när det handlar om ett lesbiskt par) barnet 
    och barnet får alltså arvsrätt från den föräldern. Det är samma läge som när ett par adopterar från andra länder.

• SupersurasunkSara

Det finns alltså olika uppgifter om detta. Enda sättet ni kan få veta på är genom att faktiskt fråga rätt instans om det hela...

Svar på tråden Hur blir man pappa vid donation?